بیرجند؛

بهره برداری از کک طبس در آینده ای نزدیک

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان جنوبی از بهره برداری کک طبس در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛شهرکی رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی صبح روز گذشته در بازدید از پروژه کک طبس گفت:کارخانه کک طبس با ظرفیت تولید ۴۵۰ هزار تن کک، میزان کلی تولید کک کشور را به حدود ۳ میلیون تن می رساند.

وی افزود:این کارخانه اولین کارخانه کک سازی به روش هید ریکاوری است و محصول جانبی آن برق است.

شهرکی در حاشیه این بازدید گفت:پیش بینی می شود امسال با طرحهای پیش رو چون کک طبس، طرح معادن طلا و همچنین کنسانتره زغال در شهرستان طبس، در حوزه معادن ، اکتشاف و استخراج، برای دو هزار نفر اشتغال ایجاد شود و سرمایه گذاری بزرگی بالغ بر ۲۰۰ میلیارد تومان نیز اجرایی شود.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان افزود: پروژه کک طبس از سه طرح مهم استان است که هزینه ای بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان در بر دارد.

وی اظهار کرد:این پروژه با مشکلات و موانع تسهیل روبرو بود اما با تشکیل کارگروه رونق و برداشته شدن موانع تسهیلات، خوشبختانه به رونق بازگشت.

شهرکی در خصوص موانع پیش روی پروژه کک طبس و کسری ۳۰ میلیاردی اعتبار آن گفت: با رفع گام به گام موانع، در آخرین مرحله مشکلات اعتباری پروژه نیز تعیین تکلیف شد و با تأمین منابع از طریق ۲ واحد آورده بانکی (۲۰ میلیارد تومان) و یک واحد آورده سرمایه گذاران(۱۰ میلیارد تومان) از اسفند ماه سال گذشته، پروژه به کار خود ادامه داد.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت خراسان جنوبی افزود:عملیات ساخت پروژه کک طبس تکمیل و آماده بهره برداری است و تنها مرحله فضا سازی آن باقی مانده، اما این مسئله بر فرآیند تولید تأثیر سوء ندارد و اولویت بر راه اندازی پروژه است.

وی گفت:براساس برنامه زمان بندی قرار بود این طرح پانزدهم اردیبهشت ماه به بهره برداری برسد لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موجود برای تأمین زغال مورد نیاز کارخانه کک این اتفاق محقق نشد و پس از جمع بندی موارد مورد بحث زمان افتتاح و بهره برداری اعلام خواهد شد.

شهرکی همچنین در خصوص تأمین مواد اولیه برای کارخانه کک افزود: تأکید بر استفاده از زغال داخلی است،سیاست گذاری وزارتخانه بر افزایش تولید بوده و اقدامات مفیدی نیز انجام شده است لذا نگاه دیگر براساس سیاستهای کلان اقتصاد مقاومتی بر واردات مواد خام، فرآوری در داخل کشور و به دست آمدن ارزش افزوده برای کشور است.

رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت استان اظهار کرد: به کار گیری ارزش افزوده از راه واردات مواد خام سبب افزایش تولید، افزایش درآمد ملی و افزایش اشتغال خواهد بود.

گفتنی است کارخانه کک طبس در فاز اول سالانه ۴۵۰ هزار تن کک تولید می کند و ۶۳۰ هزار تن زغال در سال نیاز دارد و با راه اندازی این کارخانه ۲۴۰ تا ۲۶۰ فرصت شغلی ایجاد و محصول جانبی و چشم انداز توسعه ای آن تولید برق است.

در حال حاضر ظرفیت تولید کک کشور ۲میلیون و پانصد هزار تن است که با راه اندازی کارخانه کک طبس این میزان به حدود ۳ میلیون تن(2 میلیون و 950 هزار تن) می رسد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار