گزارش/

وقتی تولیدکنندگان داخلی جدی گرفته نمی شوند/درسایه بی توجهی های وزارت نفت؛هجوم فروشندگان خارجی به نمایشگاه

بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت،گاز،پالایش و پتروشیمی در حالی تمام شد که هنوز تولید کنندگان داخلی چشم به حمایت دولتی ها دارند.

وقتی تولیدکنندگان داخلی جدی گرفته نمی شوند/درسایه بی توجهی های وزارت نفت؛هجوم فروشندگان خارجی به نمایشگاهبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهمترین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت کشور یعنی بیست و دومین نمایشگاه نفت و گاز پتروشیمی در حالی دیروز به پایان رسید که در آن بیش از چهار هزار شرکت کننده وجود داشت و به گفته محمد ناصری مدیر این نمایشگاه بین المللی تعداد زیادی از شرکت ها به سبب محدودیت مکانی، از شرکت در این دوره بازماندند.
 
در این سه روز علاوه بر وزیر نفت کلیه معاونین، مدیران ارشد، بالادستی و پایین دستی صنعت نفت در این نمایشگاه حضور یافتند و ضمن برگزاری نشست های متعدد از ظرفیت های شرکت های داخلی و خارجی بازدید کردند.
 
 لازم به ذکر است در روز افتتاحیه این نمایشگاه بین المللی بیژن زنگنه وزیر نفت و علی لاریجانی در سخنرانی های خود تاکید بر لزوم تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال اشاره داشتند.

*تجهیزات ایرانی؛ کیفیت برابر با نمونه حارجی،قیمت نصف!
 
برهمین اساس خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در گفتگو با چند تن از تولید کنندگان داخلی پرداخته که زمینه فعالیت آن ها محصولات با تکنولوژی بالا(های تک)و دانش بنیان بوده است. در همین راستا یکی از تولیدکنندگان دانش بنیان که کاتالیست های مورد نیاز شرکت های پالایش نفت شرکت های پتروشیمی و صنایع فولاد است در پاسخ به این که محصولات تولیدی در این شرکت به چه میزان با نمونه های خارجی رقابت پذیر است، اظهار داشت: محصولات تولید شده در این شرکت به لحاظ کیفی همتراز محصولات خارجی هستند.
 
وی در ادامه، افزود: علاوه بر این که این کاتالیست ها بر انطباق با استاندارد های روز دنیا، از لحاظ قیمتی نیز به مراتب به صرفه تر هستند؛ بطوریکه  تفاوت قیمت نمونه خارجی با داخلی به بیش از 50 درصد می رسد؛ به عنوان مصال نمونه خارجی کاتالیست های مورد استفاده در صنعت فولاد، 12 میلیارد تومان قیمت داشته اما همین کاتالیست در داخل کشور شش میلیارد تومان قیمت دارد.

تولید کننده دیگری که در زمینه صنایع پمپ های فوق پیشرفته کرایوژنیک فعال است ضمن اعلام اینکه تنها چهار کشور توانایی ساخت این پمپ ها را دارند-که یکی از آن ها ایران است- تفاوت قیمتی این محصول تولید شده با نمونه های خارجی بین 30 تا 40 درصد عنوان کرد؛ بطوریکه نمونه های خارجی ژاپنی، انگلیسی و آمریکایی 14 میلیون یورو قیمت داشته و نمونه تولید شده در داخل کشور با چهار میلیون یورو اختلاف، 10 میلیون یورو به فروش می رسد.

یکی دیگر از معدود شرکت های دانش بنیانی که توانایی ساخت شیر های کنترلی صنعت نفت را پیدا کرده، میگوید: در بعضی از قطعات قیمت محصولات خارجی پنج تا 10 برابر محصولات تولید شده در داخل کشور است.

این تولید کننده با انتقاد از عملکرد وزارت نفت در راستای حمایت از تولیدات داخلی، گفت: گرایش هایی در بدنه وزارت نفت نسبت به تامین قطعات از خارج وجود دارد که گرایش های به حقی نیست.
 
تولید کننده کاتالیست های صنعت پالایش، پتروشیمی و فولاد ضمن تایید این ادعا،  تاکید کرد: این شرکت تلاش خود را برای حضور موثر در بازار های داخلی می کند اما برای خرید کالای ایرانی بویژه در پتروشیمی ها  مقاومت وجود دارد!

*قرارداد های جدید تولید و اشتغال را افزایش خواهد داد
 
برهمین اساس زنگنه در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر برنامه های این وزارتخانه در راستای استفاده حداکثری از ظرفیت های داخلی برای تحقق شعار تولید و اشتغال، گفت: در ابتدا باید قرارداد بسته شود، اگر این اتفاق بیافتد، بیش از 60 تا 65 درصد هر قرارداد به طرف ایرانی واگذار شود، در 80 میلیارد دلار قرارداد 50 میلیارد دلار برای ما کار ایجاد خواهد شد.

وی تاکید کرد: تحقق این امر به معنای ایجاد حجم عظیمی از اشتغال و تولید در داخل کشور است.

حبیب الله بیطرف معاون پژوهش و فنآوری وزیر نفت نیز در گفتگو با خبرنگار انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به قرارداد های جدید نفتی اظهار داشت: وزارت نفت برنامه های متعددی برای شرکت های داخلی در نظر گرفته است، بطوریکه در قرارداد های جدید شرکت های خارجی ملزم به استفاده از نیروی کار ایرانی شدند.
 
وی ادامه داد: در قرارداد های جدید ضمن اینکه شرکت ها ایرانی سهم مشخصی در فعالیت ها خواهند داشت، طرف قرارداد ملزم می شود تا از تجهیزات ایرانی به میزان مشخص استفاده کند.

30 درصد تولید کنندگان تجهیزات صنعت نفت با مشکل مواجه هستند/ایران بازار شگفت انگیز طرف های خارجی
 
 از سوی  دیگر رضا خیامیان، رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران(استصنا) با رد ادعای حمایت از تولیدات داخل مسئولین وزارت نفت یادآور شد: امروزه بیش از 30 درصد تولید کنندگان داخلی با مشکل مواجهه هستند و حداقل نباید در سال تولید و اشتغال به سمت خرید تجهیزات از خارج بود.
 
وی با اشاره به حضور گسترده شرکت های خارجی در این نمایشگاه، گفت: علت استقبال گسترده شرکت های خارجی آگاهی آن ها نسبت به فروش محصولات خود در بازار کشور ما است.
 
در همین راستا مدیر یک شرکت آلمانی حاضر در نمایشگاه ضمن در پاسخ به این سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه ظرفیت های سرمایه گذاری در کشور ایران را چظور دیدید، اظهار داشت: بازار کشور ایران به لحاظ وسعت و ظرفیت بالا ما را شگفت زده کرد برهمین اساس ما فعالیت های شرکت خودمان را در این  قسمت توسعه دادیم.
 
وی با اشاره به ارتقا سطح علمی مهندسین و متخصصین ایرانی، گفت: مسئله ای که کار در کشور ایران را دشوار می کند افزایش سطح تکنولوژی در اینجا است چراکه امروز مهندسین این کشور تقریبا می توانند همه چیز را بسازند.
 
تولید کننده دیگری در پایان تقاضا کرد که مدیران ارشد وزارت نفت فرصت رقابت در فضای برابر را به تولید کنندگان داخلی داده و آن ها را حمایت کنند.

این روزها اکثر مدیران قدیمی و ارشد صنعت نفت هنوز گرایش به محصولات تولید شده در آن سوی آب ها را دارند، غافل از اینکه شرکت های توانمندی در داخل کشور وجود دارند که از مسئولان فقط اعتماد می خواهند، اعتماد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار