بیرجند؛

مراسم برات،میراث کهن خراسان جنوبی

مردم خراسان جنوبی هر ساله با برگزاری مراسم ویژه ای با عنوان برات یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی میدارند.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ برآبادی،مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: مردم خراسان جنوبی هر سال طی روز های دوازدهم تا چهاردهم شعبان با برگزاری مراسم مذهبی ویژه ای با عنوان برات یاد و خاطره عزیزان از دست رفته را گرامی داشته و به یاد مردگان خیرات می کنند.


وی افزود:دامنه این رسم آنچنان گسترده است که به ماه شعبان در این منطقه ماه برات نیز می گویند.
مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی گفت: برات در خراسان جنوبی مصداقی بر اعتقاد به اصل معاد است که مردم در این خطه با انجام اعمال مخصوص به استقبال آن می روند، این مراسم به مدت سه روز و با عناوین مخلتف برگزار می شود و مردم هر روز آن را با بزرگداشت قشر خاصی از مسلمانان برگزار می کنند.
برآبادی افزود:برات غریبان، برات اسرا، برات مسافران، برات زنده ها و برات مرده ها از عناوینی است که برای این سه روز در نقاط مختلف استان استفاده می شود که از این میان برات مرده ها در 14 شعبان  با شور و حال خاصی برگزار می شود.
وی گفت: در روز 14 شعبان نیز که به برات مرده ها شهرت دارد مردم با حضور بر سر قبور خویشاوندان، خواندن فاتحه و پخش انواع شیرینی، شکلات، میوه و نان های سنتی یاد و خاطره عزیزان را گرامی میدارند. 
مدیر حوزه پژوهش و مطالعات اداره کل میراث فرهنگی افزود:این مراسم به شماره 809 در تاریخ 4/11/1391 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.