ساری؛

خروج معادن از عرصه غار اسپهبد خورشید

معادن به خارج از عرصه غار اسپهبد خورشید منتقل می شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دلاور بزرگ نیا مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران از انتقال معادن به خارج از عرصه غار اسپهبد حورشید خبر داد و گفت: شرایط و ضوابط و مقررات حفاظتی محدوده عرصه و حریم غار اسپهبد خورشید بررسی و بازنگری شد.

وی افزود: با تصویب این کمیته که با حضور معاون میراث فرهنگی کشور برگزار شده بود فعالیت تمامی معادنی که موجب آسیب به کالبد و منظر غار اسپهبد خورشید می شود ممنوع شد و باید به خارج از حریم این غار منتقل شود.

مدیر کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری مازندران از ثبت غار اسپهبد خورشید به شماره 7839 در سال 81 اشاره کرد و گفت :این اثر ارزشمند و تاریخی و طبیعی به دلیل قرار گرفتن در میدان تیر و فعالیت معادن در طول زمان موجب آسیب های کالبدی و مننظری به این اثر شده بود.

دلاور بزرگ نیا افزود: پس از برگزاری جلسات متعدد در استان و پیگیری اداره کل مبنی بر بازنگری ضوابط حفاطتی و محدوده عرصه و حریم غار اسپهبد خورشید در دستور کار گروه بررسی و تعیین حریم آثار ملی غیر منقول استان قرار گرفت و پس از بررسی های کارشناسان این واحد تهیه و در کمیته حریم آثار ملی غیر منقول کشور مطرح شد.

وی گفت: غار اسپهبد خورشید مربوط به حاکم آخرین بازمانده اسپهبدان در مازندران یا همان تپورستان است و آخرین مقاومتهای او در برابر جنگهای ایران و اعراب در این غار که به نوعی پناهگاهشان بود اتفاق افتاد.

انتهای پیام/آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار