جهانگیری در برنامه پرسش 96 شبکه چهار:

توسعه علم و فناوری امروز سهم اصلی در توانمندی اقتصاد کشور‌ها است/هیچ مسئولی خوی اشرافی گری را نمی‌پسندد

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: توسعه علم و فناوری امروز سهم اصلی در توانمندی اقتصاد کشور ها است.

توسعه علم و فناوری امروز سهم اصلی در توانمندی اقتصاد کشورها است
به گزارش خبرنگار انتخابات باشگاه خبرنگاران جوان؛ اسحاق جهانگیری نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه پرسش 96 شبکه چهار اظهار داشت: اشرافی گری خوی مناسبی نیست و متأسفانه وقتی که مسئولین کشور و کسانی که اداره امور کشور در دستشان است به خوی اشرافی‌گری روی بیاورند و طوری نمایش دهند که زیبنده ملت ایران نباشد، کار نامناسبی نیست و نه من قبول دارم و نه هیچ مسئولی این را می‌پذیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خصوص ساده‌زیستی اظهار داشت: در این خصوص دو بحث وجود دارد که یکی از مباحثی که خیلی اوقات آسیب می‌بیند این است که نمایش ساده‌زیستی و ریاکاری به عرصه ظهور می‌رسد و آن چیزی را که هستند پنهان می‌کنند و خود را طور دیگری نمایش می‌دهند و این هم سنت پسندیده‌ای نیست.

جهانگیری تصریح کرد: ساده‌زیستی کار بسیاری شرافت‌مندانه و ارزشمندی است ولی نمایش ساده‌زیستی که ریاکاری است را نمی پسندم و فکر نمی‌کنم که مردم هم ریاکاری را بپسندند و مهم این است که انسان همان چیزی که هست را نشان دهد و صداقت با مردم بزرگترین سرمایه برای یک سیاستمدار است و اگر یک سیاستمدار با مردم صادق نباشد برای مردم فایده‌ای ندارد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اگر بخواهیم فضای عمومی کشور به تولید علم و تکریم عالم باشد شما با چه برنامه‌ای می‌خواهید این فضا را در مجموعه دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی در کشور حاکم کنید گفت: توسعه علمی و فناوری در رشد اقتصادی سهم اصلی را دارد و هر کشوری که موفق بشود و در تولید علم سهم و نقش داشته باشد معنایش این است که آینده خود را در جهت یک توسعه پایدار و مطمئن تضمین می‌کند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از اینکه در سال‌های اخیر موضوع توسعه علم و فناوری در کشور به یک گفتمان قالب در کشور تبدیل شده است اظهار داشت: به همین دلیل است که همه عالمان و اندیشمندان کشور تلاش کردند کشور در این جهت‌گیری که داشته از جایگاه مناسبی برخوردار باشد و من اخیراً در دو گزارش مرکز بین‌المللی دیدم که جایگاه ایران از نظر توسعه علمی جایگاه اول بود و این نشان می‌دهد که هر چه پیش برویم رقابت‌ها بیشتر می‌شود.

جهانگیری پایگاه‌های اصلی علم و فناوری را دانشگاه‌های کشور عنوان و تاکید کرد: مهمترین کاری که ما باید انجام دهیم این است که دانشگاه‌ را به عنوان مکانی که محوریت اصلی این کار را بر عهده دارد به رسمیت بشناسیم و به رسمیت شناختن به این معناست که در دانشگاه‌ها آزادی عمل وجود داشته باشد و محدودیت‌ها را از جلوی پای دانشمندان و دانشجویان‌مان برداریم و فضای دانشگاه‌ها را فضای امنی قرار دهیم و به دانشگاه‌ها با دید امنیتی نگاه نکنیم و دستگاه‌هایی که مسئولیتی در امور دانشگاه‌‌ها ندارند به فضای دانشگاه ورود نکنند و اجازه دهند یک مجموعه علمی که کارشان کار توسعه علمی است با خیال راحت کار کنند.

وی با تاکید بر اینکه باید برای دانشجویان زیرساخت‌های مناسب را فراهم کنیم و باید امروز در دسترس دانشجویان باشد، اظهاد اشت: دانشجویان باید بتوانند به راحتی از اینترنت با سرعت مناسب استفاده کنند و به همه مراکز علمی دنیا دسترسی داشته‌ باشند و برای آنها زمینه‌ای جهت ارتباط با دانشمندان دیگر دنیا فراهم کنیم و تبادل علمی داشته باشند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما در دولت گذشته درآمد ارزی بالایی داشتیم اظهار داشت: در آمد ارزی ایران در آن دوره افسانه است ولی وقتی به دانشگاه‌ها مراجعه می‌کنیم می‌گویند در طول چندسال گذشته کمترین امکانات آزمایشگاهی به دانشگاه‌ها داده نشده و دانشگاهیان از حداقل امکانات آزمایشگاهی برخوردار نیستند.

جهانگیری با اشاره به اینکه در سال 93 به وزیر علوم اعلام کردند که موافقت می‌کنیم از منابع ارزی‌ای که کشورهای خارجی می‌دهند 500 میلیون دلار را هزینه تجهیزات آزمایشگاهی کنید اظهار داشت: البته هنوز تا این لحظه عملیاتی نشده است و حتی برخی از روسای دانشگاه‌ها که با من تماس دارند و می‌گویند ما خیلی از مجلات علمی دنیا را که می‌آوردیم از یک مقطعی دیگر به دستمان نمی رسد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه محیط دانشگاه به لحاظ فیزیکی مهم است بیان داشت: دانشگاه‌های بزرگ ما مانند دانشگاه تهران، صنعتی شریف در یک نقاط جمعیتی قرار گرفته‌اند که محدودیت‌های فیزیکی بسیار بدی دارند و برنامه توسعه آنها هم مطرح بوده و خوشبختانه تصمیمات خوبی هم گرفته شده است.

جهانگیری با بیان اینکه مراکز پژوهشی در کنار دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند بیان داشت: ما در کنار بیشتر دانشگاه‌ها یک پارک علم ‌و فناوری ایجاد کرده‌ایم و شاید در آینده بیشتر به آن بپردازیم و هم مراکز پژوهشی خصوصی و هم بنگاه‌های اقتصادی مورد توجه قرار گرفته‌اند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ابزار تاسف از اینکه بنگاه‌های اقتصادی هنوز به این بلوغ نرسیده‌اند و تحقیق و توسعه یکی از پیش‌نیازهای خوب اداره کردن بنگاه‌ است، اظهار داشت: بنگاه‌ها از این طریق می‌توانند محصول خود را به خوبی ارائه کنند و بهره‌وری آن را بالا ببرند در حالی که مدیران بنگاه‌ها همواره به این بخش به عنوان یک بخش هزینه‌زا نگاه می‌کنند به خاطر همین صورت مسئله را پاک می‌کنند و می‌گویند نیازی نداریم.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک میدان نفتی مسئولیتش به دانشگاه واگذار شد اظهار داشت: به این منظور کارهای تولید و فناوری در حوزه نفت به دانشگاه سپرده شد تا بتوانند از تولید نفت صیانت کنند.

جهانگیری با بیان اینکه آمریکا از قبل از انقلاب مداخلات خیلی جدی در امور داخلی ایران انجام داده بود گفت: آنها هیچ وقت به طور رسمی به خاطر مداخلاتشان از ملت ایران عذر خواهی نکردند و یک دیوار بی اعتمادی جدی بین ایران آمریکا برقرار شده که این دیوار همچنان برقرار مانده است.

وی با تاکید بر اینکه ما باید در مقابل آمریکا و هر کشور دیگری که بخواهد با زبان غیر منطقی با ما سخن بگوید باید پاسخ مناسب بدهیم اظهار داشت: ملت ایران سابقه‌ای بسیار مهم و متمدن دارد که در دنیا جایگاه ویژه‌ای دارد و آمریکایی‌ها نمی‌توانند سابقه ملت ایران را با جای دیگر مقایسه کنند.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه این ملت باید مقتدر و قدرتمند باشد اظهار داشت: مولفه‌های اقتدار ایران باید شناسایی شود و مهمترین مولفه اقتدار ایران وحدت درونی است و اگر می‌خواهیم قدرتمند باشیم باید انسجام و وحدت درونی باشیم و هیچکس نباید به خودش اجازه دهد یک ایرانی دیگری را از صحنه کنار گذارد.

جهانگیری با تاکید بر اینکه انسجام و اقتدار ملی باید به وجود آید اظهار کرد: باید تلاش کنیم اختلافات را با گفتگو برطرف کنیم زیرا در یک جمعیت 80 میلیونی در هر صورت اختلافاتی به وجود می‌آید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.