گزارش/

نامزدهای انتخاباتی مدعیان احقاق حقوق شهروندی، یا تخریب‌چیان محیط زیست؟/ زباله‌های تبلیغاتی و رنجی که بر شانه پاکبان‌ها می‌ماند

تبلیغات کاغذی نامزدهای انتخاباتی علاوه بر آسیب های زیست محیطی، زحمت پاکبان‌ها را در ایام انتخابات و حتی مدت‌ها پس از آن چند برابر می‌کند.

نامزدهای انتخاباتی مدعیان احقاق حقوق شهروندی، یا تخریبچیان محیط زیست/ زباله‌های تبلیغاتی و رنجی که بر شانه پاکبان‌ها می‌ماندبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ امروزه تبلیغات در معرفی اشخاص و مجموعه های مختلف در جلب نظر مخاطبان با سلیقه های گوناگون تاثیر قابل توجهی دارد؛ با پیشرفت در سایر حوزه ها، نحوه تبلیغات نیز متنوع تر و البته رنگین تر شده است. تبلیغات انتخاباتی در سراسر دنیا به شیوه های مختلف انجام می شود و در این میان کشورهای توسعه یافته از روش های نوین و فضاهای پر مخاطب برای تبلیغات نامزد مورد نظر خود استفاده می کنند. با وجود پیشرفت فراگیر علوم در سراسر دنیا، هنوز برخی از کشورهای جهان سوم که به کشورهای در حال توسعه مشهورند از تبلیغات سنتی استفاده می‌کنند.
 
با توجه به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، چند روزی از آغاز تبلیغات نامزدهای انتخاباتی می گذرد. پوسترها و تراکت های تبلیغاتی در جای جای شهر دیده می شود و در برخی موارد مسأله زیبایی شهر را زیر سوال برده است؛ به منظور انجام تبلیغات نامزدهای انتخاباتی سازمان زیباسازی شهرداری فضاهای مشخص شده ای را در نظر گرفته و در اختیار این افراد قرار داده است. اما عده ای خارج از فضای پیش بینی شده سازمان زیباسازی شهر تهران اقدام به پخش و توزیع تبلیغات انتخاباتی می کنند.
 
عیسی علیزاده مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از 4 هزار سازه تبلیغاتی در سطح مناطق 22 گانه  تهران خبر داد و گفت: این سازه ها تهیه و بین کاندیداهای ریاست جمهوری و شورای شهر تهران توزیع شده تا نامزدها بتوانند از این فضا استفاده کنند.

علی رغم فضای در نظر گرفته شده برای تبلیغات نامزدهای انتخاباتی، شاهد تبلیغات روی دیوارها، درب منازل و حتی چسباندن تراکت های تبلیغاتی بر روی علائم راهنمایی و رانندگی هستیم.

 علاوه بر خدشه دار کردن موضوع زیباسازی شهر، موضوع آسیب دیدن محیط زیست از هجمه تبلیغات انتخاباتی که بی مهابا در محیط شهری پخش و رها می شوند نکته ای حائز اهمیت است و نگرانی حامیان محیط زیست را به دنبال دارد.
 

*عدم اجابت خواهش حامیان محیط زیست از سوی تبلیغات چی ها

اگر چه زمان تبلیغات انتخاباتی روبه پایان است اما زحمت و رنج پاکبان ها و رفتگران برای جمع آوری و پاکسازی این تبلیغات تا مدت ها ادامه دارد.

هر یک از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا در پی تبلیغات برای معرفی خود و اهدافشان به مردم و کسب رأی بیشتر از شیوه های مختلف تبلیغاتی استفاده می کنند.

در این میان با وجود تأکید و درخواست حامیان و فعالان محیط زیست، مبنی بر عدم استفاده نامزدها از تبلیغات کاغذی، این قبیل تبلیغات همچنان در صدر شیوه هایی به شمار می رود که مورد استفاده قرار گرفته است.

*تخریب محیط زیست با وجود فرصت طلایی تبلیغات در فضای مجازی

بدترین و آسیب زننده ترین فرم تبلیغات، تبلیغات کاغذی است.

مجید مختوم استاد محیط زیست دانشگاه تهران و رئیس هیئت مدیره انجمن ارزیابی محیط زیست گفت: در حالی که فضای مجازی فرصت خوبی را برای کاندیدا فراهم کرده است، نامزدهای انتخابات همچنان از بدترین و آسیب زننده ترین فرم و مدل تبلیغات، یعنی تبلیغات کاغذی استفاده می کنند؛ موضوعی که حامیان و دوستداران محیط زیست را به شدت عذاب می دهد.

وی افزود: در حالی که برای تولید تنها یک برگه A4 به میزان 10 لیتر آب مصرف می شود، نامزدهای انتخاباتی بدون در نظر گرفتن اثرات مخرب تبلیغات کاغذی بر پیکر محیط زیست، همچنان بر استفاده از این روش غلط اصرار دارند.

مختوم اظهار داشت: اگر چه تبلیغات کاغذی از نظر حامیان محیط زیست، شیوه صحیح و به صرفه ای برای انتخابات به شمار نمی رود اما، باید مسئولان ستادهای انتخاباتی، مسأله جمع آوری این تبلیغات از سطح شهر را به کسانی واگذار کنند که نسبت به پخش و توزیع و چسباندن تبلیغات کاغذی اقدام کرده اند.

وی با اشاره به چندین برابر شدن حجم کاری رفتگران و پاکبان ها در ایام انتخابات تأکید کرد: پاکبان ها نیز جزء مردم هستند و احقاق حقوق آن‌ها هم از جمله حقوق شهروندی به شمار می رود؛ مسئولان ستادهای انتخاباتی رنج و زحمت پاکبان ها در جمع آوری تبلیغات را هم مدنظر داشته باشند و برای این زحمتکشان حقیقی امتیازاتی را در نظر بگیرند.

استاد محیط زیست دانشگاه تهران تصریح کرد: مسأله آموزش مبلغان تبلیغاتی نامزدها موضوعی است که در نگاه مدیران ستادهای انتخاباتی مغفول مانده است و این غفلت پیامدهای ناگواری را برای محیط زیست و همچنین تضییع حقوق شهروندی به دنبال خواهد داشت.

*نامزدهای انتخاباتی جمع آوری تبلیغات خود را بر عهده بگیرند 

نامزدهای انتخاباتی همانطور که برای کسب آرا تلاش می کنند، در تحقق حقوق شهروندی هم تلاش کنند.

امان الله قرائی مقدم جامعه شناس معتقد است: خود نامزدهای انتخاباتی، افرادی را برای جمع آوری و پاکسازی شهر از وجود تبلیغات کاغذی استخدام کنند و حقوق شهروندان را تضییع نکنند.

وی افزود: قانون باید نامزدهای انتخاباتی را به جمع‌آوری تبلیغاتشان ملزم کند و با این کار از افزایش حجم کاری رفتگران جلوگیری کنند.

در حال حاضر شبکه های اجتماعی با وجود 46 میلیون کاربر فعال، از بهترین و کارآمدترین فضاهای تبلیغاتی به شمار می رود؛ مسأله ای که نامزدهای انتخاباتی توجه چندانی به آن نشان نمی دهند و تنها با تبلیغات غلط علاوه بر نادیده گرفتن حقوق شهروندان، از کنار حقوق مسلم محیط زیست به عنوان امانت گران‌بهای نسل های آینده نیز بی توجه عبور می کنند.

حال وضع قوانین حمایتی از محیط زیست و برخورد با افرادی که این حق را نادیده می گیرند شاید راه چاره ای برای کاهش اثرات تخریب این تبلیغات غلط باشد. 
 
گزارش از فرزانه فراهانی

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار