سیدافقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

ترامپ با گاوصندوقی خالی به عربستان آمده است

کارشناس مسائل غرب آسیا با بیان اینکه ترامپ با گاوصندوقی خالی به عربستان آمده است گفت: او می‌خواهد کشورهای عربی اسلامی را علیه ایران بشوراند.

سید افقهی: ترامپ با گاوصندوقی خالی به عربستان آمده استسیدهادی سیدافقهی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با بیان اینکه عربستان سعودی در عمل عناد خود را به اثبات رسانده است اظهار داشت: افکار عمومی جهان عربستان را با عملکردش قضاوت می‌کند و پر واضح است که سعودی یکی از کشورهای عمده خریدار سلاح در منطقه است. همچنین در بکارگیری آن علیه مردم مظلوم یمن و بحرین نظیر ندارد، حتی شرارت آنها به شمال آفریقا و صحرای سینا رسیده است.

وی با اشاره به این مسأله که ائتلاف عربستان علیه تروریسم تنها یک پوشش است، افزود: تشکیل ائتلاف‌هایی که عربستان با شعار مبارزه با تروریسم سر می‌دهد و در قالب ناتوی اسلامی آنها را تعریف می‌کند، تنها پوششی برای تخریب بافت جغرافیای منطقه است. رژیم سعودی زیرساخت‌های منطقه را در منهدم می‌کند و از این طریق حاشیه‌ امنی برای رژیم صهیونیستی درست می‌کند.

کارشناس مسائل غرب آسیا با تاکید براینکه ترامپ در این سفر چند هدف را پیش رو دارد، گفت: بهانه ترامپ این است که کشورهای عربی اسلامی را در گوشه‌ای جمع کند و آنها را علیه ایران بشوراند.

سیدافقهی همچنین با اشاره به استفاده ابزاری آمریکا از عربستان سعودی گفت: آمریکا به دنبال آن است که سلاح‌های خود را بفروشد، آخرین قراردادی  هم که با عربستان امضا رسیده حکایت از مبلغی بالغ بر  110 میلیارد  دلار تسهیلات نظامی دارد.  هر چند این مقدمه‌ای است  و قرار است سعودی‌ها تا 1 تریلیون دلار هم به آمریکا در سال‌های آینده به منظور خرید تسهیلات بپردازند، مضاف بر اینکه در صورت تعلل  هم  ترامپ آنها را تهدید می‌کند که شما گاو شیرده هستید و نمی‌توانید امنیت خود را تامین کنید و این ما هستیم که شما را ایمن نگه داریم. بدین  شیوه است که گویی رئیس جمهور تاجر آمریکا  با یک گاوصندوق آمده و می‌خواهد با پر کردن آن به واشنگتن باز گردد.

کارشناس مسائل غرب آسیا خاطرنشان کرد: عربستان در هیچ منطقه‌ای بدون اجازه آمریکا حتی یک گلوله هم شلیک نمی‌کند. بدین معنی که پیش از انعقاد قرارداد با عربستان، طرف آمریکایی شرط می‌کند که در چه جایی و به چه منظور از آنها استفاده شود.

انتهای پیام/
برچسب ها: افقهی ، عربستان ، تروریسم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار