اهواز؛

شاغلان کشتارگاه ها در معرض تب کنگو

شیوع بیماری کشنده تب کنگو با نزدیک شدن به فصل گرما شروع می گردد و شاغلان کشتارگاه‌ها بیش تر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.

شاغلان کشتارگاه ها در معرض تب کنگوبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز؛ دکتر رضا اسدی، معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان در این خصوص گفت: در فصل گرما تعداد انگل‌های خارجی و کنه‌ها افزایش پیدا می‌کند و احتمال بروز بیماری‌های مشترک انسان و دام افزایش می‌یابد که در این زمینه اداره‌کل دامپزشکی خوزستان سالانه با برنامه‌ریزی‌های مدون عملیات ویژه جهت پیشگیری از این بیماری‌ها انجام می‌دهد.

وی در تشریح بیماری تب کنگو اظهار داشت: این بیماری حاد و همراه با خونریزی است که ایجاد تب می‌کند، انتقال این بیماری از طریق هیالوما و نیش این کنه است و دام، مخزن بیماری تب کنگو است و با تماس انسان با خون یا ترشحات دام به ‌سرعت انتقال یافته و حتی موجب مرگ می‌شود، برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری ویروسی باید موارد بهداشتی مخصوصا در مناطق حساس مانند کشتارگاه‌ها رعایت شود.

اسدی افزود: بیماری تب کنگو بیش تر در حیوانات اهلی ازجمله گاو، گوسفند و بز شیوع پیدا می‌کند؛ همچنین باید توجه داشت که علائم ظاهری بیماری در دام نشان داده نمی‌شود و تشخیص دام بیمار از دام سالم تنها توسط افراد متخصص و دامپزشکان امکانپذیر است.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی خوزستان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های پیشگیری از این بیماری، کاهش یا حذف جمعیت کنه‌ها است؛ باید انتقال بیماری از کنه به دام قطع شود که برای کاهش کنه‌ها سمپاشی از طریق سموم توسط اکیپ‌های دامپزشکی در سطح دامداری‌ها و کشتارگاه‌ها انجام می‌شود و تاثیر بسزایی در کاهش انتقال بیماری دارد.

وی اذعان داشت: گوشتی که از کشتارگاه خارج می‌شود باید سالم باشد و انجام کارهای تکمیلی پیش سردکن در کشتارگاه‌ها الزامی است که این دستگاه در بیش تر شهرهای خوزستان وجود دارد. عملکرد پیش سردکن مانند یخچال است که در این عملکرد لاشه برای مدت 24 ساعت در دمای صفر تا 4 درجه نگهداری می‌شود و در صورتی که لاشه آلوده باشد با این عمل ویروس از بین می‌رود و دام سالم می‌شود.

رضا اسدی با بیان اینکه شیوع این بیماری واگیردار بیش تر در فصل تابستان است، بیان کرد:‌ برای اطمینان از سلامت گوشت، حتما گوشت مصرفی خود را از مراکز مجاز که مهر تایید دامپزشکی دارند، تهیه کنید.

وی گفت: گروه‌های شاغل در کشتارگاه‌ها بیش تر در معرض خطر ابتلا به بیماری تب کنگو هستند و باید توصیه‌‌های بازرسان دامپزشکی در زمینه انتقال بیماری تب کنگو را رعایت کنند.

اسدی اذعان کرد:‌ در سال گذشته دو راس دام مبتلا به این بیماری در استان شناسایی شد که منشاء آن کشتار دام‌ها در محل‌های غیرمجاز و بیرون کشتارگاه بود. در سال جاری تاکنون دام مبتلا به بیماری تب کنگو یافت نشده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.