قراردادهای انتشار توسط ناشران به گونه‌ای بسته می‌شود که در آن حقوق خاصی برای مؤلف و صاحب اثر تعریف نمی‌شود.

سپیده ابرآویز، نویسنده در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص مسئله رعایت حقوق مؤلف توسط ناشر گفت: متأسفانه حقوق مؤلف توسط انتشاراتی‌ها زیاد رعایت نمی‌شود. حداقل این مسئله را برای نویسنده‌ها می‌بینیم. قراردادهای انتشار توسط ناشران به گونه‌ای بسته می‌شود که در آن حقوق خاصی برای مؤلف و صاحب اثر تعریف نمی‌شود.

وی افزود: به طور معمول قراردادهای انتشار اثر از ابتدا به گونه‌ای نوشته می‌شود که در آن حقوق مؤلف خیلی مشخص نیست و حقی برای صاحب اثر در قراردادها در نظر گرفته نمی‌شود. فقط به دلیل آنکه شرایط نشر کشور بسیار سخت است و نویسنده می‌خواهد اثرش را منتشر کند ممکن است مجبور به پذیرش قراردادی برای انتشار اثرش بشود که در آن حقوقش رعایت نمی‌شود، در مراحل بعدی هم ناشر آنطور که باید از مؤلف اثر حمایت نمی‌کند.

این نویسنده در خصوص اقداماتی که دولت باید درباره حق مؤلف انجام دهد، اظهار داشت: به طور قطع هر اقدامی که دولت در زمینه حقوق مؤلف انجام دهد خوب است. خود مؤلفین هم باید یک تشکل؛ کانون و انجمن داشته باشند. داشتن این موارد می‌تواند به مؤلفین کمک کند تا ناشران با قوانین جدی‌تری مواجه شوند و شرایط آنها بهتر شود.



انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار