کرمانشاه؛

بیماران دیابتی نپیش از روزه‌داری با پزشک خود مشورت کنند

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی کرمانشاه، گفت: روزه‌داری برای سلامت جسم و روان در دین اسلام سفارش و تاکید شده اما در این بین بنا بر دستور دین اسلام استثناء‌هایی لحاظ شده است.

  به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه ؛فاطمه رضوان مدنی افزود: زنان باردار، مادران شیرده، کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‌اند و نیز بیمارانی که روزه‌داری به سلامت آنها آسیب وارد کند، از این امر مستثنی شده‌اند.

رضوان‌مدنی تصریح کرد: دسته‌ای از بیماران دیابتی نیز جزو همین موارد هستند که روزه‌داری برای آنها منع شده است بیماران دیابتی که انسولین تزریق می‌کنند و نیز بیمارانی که دچار عوارض بیماری مانند عوارض کلیوی، چشمی و قلبی شده‌اند نیز به هیچ عنوان نباید روزه بگیرند.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی افزود: سایر بیماران دیابتی نیز باید پیش از روزه‌داری با پزشک خود مشورت کرده و آزمایش‌های لازم را بدهند و باید برخی نکات را در رژیم غذایی خود رعایت کنند.

وی تصریح کرد: بیمارانی که قصد روزه‌داری دارند، باید از مصرف غذاهای سرخ کردنی و شیرین  و چرب در وعده سحر و افطار خودداری کرده و عمدتا از مواد کربوهیدراتی مانند برنج، نان و جو استفاده کنند که در طول مدت روزه داری به تدریج قند بدن آنها تامین شود.

رضوان مدنی بر مصرف زیاد آب در وعده های افطار و سحر تاکید کرد و افزود: مصرف زولبیا و بامیه برای این بیماران به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و این بیماران باید مصرف سبزیجات و نوشیدنی ‌های غیرشیرین مانند دوغ و آب را افزایش دهند.

وی بر اندازه گیری متناوب قند خون در طول مدت روزه داری تاکید کرد و افزود: چنانچه قند خون افراد در هنگام ظهر به کمتر از 100 و یا بیش از 300 رسید، افراد باید به سرعت روزه خود را بشکنند.

رضوان مدنی افزود: همچنین حتی اگر 10  دقیقه یا یک ربع به افطار مانده بود و قند خون بیمار به زیر 70 رسید باید روزه شکسته شود، زیرا افت قند خون عواقب بسیار بدی از جمله کُما دارد.

مدیر انجمن حمایت از بیماران دیابتی کرمانشاه عرق کردن، تاری دید، تپش قلب و اضطراب و بدخلقی را از جمله علائم کمبود قند و تشنگی، سردرد، پُرادراری، ضعف و خستگی را از جمله علائم افزایش قند خون عنوان کرد و افزود: افراد به محض مشاهده این علائم باید به سرعت روزه خود را افطار کنند.
 
انتهای پیام/ز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.