در هفته گذشته اخباری از جمله اعلام زمان دادگاه متهمان پرونده فساد نفتی،آخرین جزئیات پرونده موسسه ثامن الحجج و اخبار تخلفات انتخابات در حوزه حقوقی- قضایی رسانه ای شد.

از اعلام زمان دادگاه مجدد متهمان فساد نفتی تا آخرین خبرها از پرونده موسسه ثامن الحججبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تعیین وقت دادگاه متهمان پرونده فساد نفتی، آخرین جزئیات پرونده موسسه مالی و اعنباری ثامن الحجج و جزئیات تخلفات انتخاباتی از زبان دادستان های استان ها از مهم ترین اخبار حوزه حقوقی-قضایی در هفته ای که گذشت، بود.
 
*الفت: حفظ انقلاب و دستاوردهای آن از وظایف مهم بسیج است

محمدباقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در مراسم تجلیل از خادمان اردوهای راهیان نور بسیج دادگستری های استان های کشور با تبریک سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: حفظ انقلاب و دستاوردهای آن و همچنین جلوگیری از انحراف آن از وظایف مهم بسیج است.
 
*آسیابی: هیچ موردی از ناامنی در برگزاری انتخابات مشاهده و گزارش نشد
 
حیدر آسیابی دادستان سمنان گفت: پرونده تخلفات انتخابات در سطح استان سمنان تشکیل شده است و در کنار این تخلفات، 12 مورد نیز به کاندیداها و ستادهای آن ها در ایام تبلیغات تذکر داده شد، که تذکرات موجب بهبود امور تبلیغات شد.
 
*حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی: کسب رتبه اول جهانی در حوزه سرعت تولید علم/ بزرگترین قراردادهای تسلیحاتی جهانی تحت تأثیر انتخابات ایران قرار گرفت
 
حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری، در هفتمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط در کتابخانه ملی گفت: در احراز رتبه نوآوری جهانی، ٢٨ رتبه ظرف سه سال گذشته ارتقا داشتیم؛ در حوزه تولید علم، رتبه اول جهانی را در سرعت تولید علم بدست آوردیم و میانگین 6 درصد جهانی، در جمهوری اسلامی ۱۷ و نیم درصد بود.

وزیر دادگستری با بیان اینکه چهارمین کشور برتر دنیا در حوزه آموزش عالی هستیم، گفت: از رتبه ۲۶ در سال ٢٠١٣ به رتبه چهارم در سال ٢٠١٦ ارتقا یافتیم و از جهت عدد مطلق، رتبه پنجم فارغ التحصیلان مهندسی دنیا را به دست آوردیم.

 وزیر دادگستری تاکید کرد: میزان مقالات پزشکی در چهارسال گذشته حدود ۵۰ درصد ارتقا داشته و به ١٤ هزار و ٩٠٠ مقاله رسیده است، در حوزه "آی سی تی" پهنای باند از ٦٢٤ مگابایت به چهارهزار مگابایت رسیده، یعنی حدود ۷۰ درصد رشد داشته، کاربران اینترنت پرسرعت، از ۴ و نیم میلیون در سال ۹۲ به ۳۴ میلیون کاربر در سال ٩٦ رسیده اند  و در زمینه مهاجرت نخبگان هم، آمار به کمتر از پنج درصد رسیده و امروز ما با سیر مهاجرت معکوس روبرو هستیم.
 
*اسماعیلی: کاهش یک پنجم جمعیت کیفری با استفاده از پابند الکترونیک
 
غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در کارگاه آموزشی سامانه نظارت و مراقبت الکترونیک (پابند الکترونیکی) اظهار داشت:  زمانی که در سازمان زندان‌ها بودم سعی کردیم از تجارب موجود در سایر کشورها در ارتباط با پابندهای الکترونیک استفاده کنیم از این رو با انعقاد قراردادهایی، نمونه‌ ای از این پابندها را وارد کشور کردیم.
 
اسماعیلی تأکید کرد:  پیش‌بینی می‌شود در آینده با توسعه این سامانه، یک پنجم از جمعیت زندانیان را کاهش دهیم و زندانیان را در خارج از زندان تحت نظارت سامانه ها قرار دهیم.

*حجت الاسلام شهریاری: اجرای طرح مراقبت الکترونیک برای 300 زندانی پایتخت/ 6 ماه آینده در سراسر کشور اجرایی می شود
 
معاون آمار و فناوری قوه قضاییه گفت: طرح پابند الکترونیک بر روی 300 نفر در تهران اجرا می شود و مقرر شده در 6 ماه آینده این طرح در سراسرکشور اجرایی شود.
 
*جهانگیر در مراسم رونمایی از سامانه نظارت الکترونیک:70 درصد زندانیان زیر 40 سال هستند
 
 اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان ها گفت: بیشتر زندانیان کشور به دلیل حمل مواد مخدر وارد زندان شده اند ،و بیشتر افراد بین 16تا19سال به دلیل مشاجره و زد و خورد وارد زندان شده اند و از 25 سال به بالا، بیشتر مجرم مواد مخدر را شامل می شوند از این رو لازم است تا در محیطی که هستیم  آرامش را در جامعه گسترش بدهیم چرا که یک روز فرد بهدلیل  مشاجره وارد زندان می شود و روز دیگر به دلیل حمل مواد مخدر به زندان می آید.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بیش از 80درصد جمعیت کیفری تحصیلات زیر دیپلم دارند و فقط 20درصد زندانیان تحصیلات بالای دیپلم دارند این نشان می دهد آموزش می تواند در کاهش جمعیت کیفری موثر باشد.
 
*صادقی:کشف و ضبط 102 قبضه اسلحه کلت کمری قبل از برگزاری انتخابات در کرمانشاه
 
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه از کشف و ضبط تعداد 102 قبضه اسلحه کلت کمری، یک روز قبل از برگزاری انتخابات در نوار مرزی شهرستان ثلاث باباجانی از توابع کرمانشاه خبر داد.

وی با اعلام تشکیل پرونده قضایی در این خصوص افزود: به همراه این تعداد اسلحه که می توانست تهدیدی امنیتی در جریان انتخابات باشد تعداد 9 هزار قوطی انواع مشروبات الکلی نیز کشف و ضبط شده است.

*آخرین وضعیت پرونده موسسه مالی و اعتباری ثامن الحجج
 
غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛در رابطه با آخرین وضعیت پرونده موسسه ثامن الحجج، اظهار داشت: پرونده به تازگی از دادسرا بعد از تحقیقات به دادگاه کیفری یک استان تهران ارجاع شده است.
 
رئیس دادگستری استان تهران با تاکید براینکه اصل کیفر خواست صادر شده برای موسسه ثامن الحجج با ادعای بانک مرکزی و دادستانی صادر شده است، گفت:برای این پرونده در دادگاه کیفری استان تهران تعیین شعبه شده است اما هنوز تعیین وقت نشده، چرا که این پرونده یک پرونده سنگین با بیش از 90 جلد است.
 
*سایت پارسینه مجرم شناخته شد
 
کسائیان دبیر هئیت منصفه دادگاه مطبوعات گفت: پرونده مدیر مسئول سایت پارسینه با شکایت مدیر عامل سازمان زیباسازی شهرداری اهواز و به اتهام نشر مطالب خلاف واقع برگزار شد که هیئت منصفه مطبوعات استان تهران متهم را در این رابطه مجرم شناخت، همچنین اعضای هئیت منصفه دادگاه مطبوعات با اکثریت آرا متهم را مستحق تخفیف دانستند.

*حسن پور:تشکیل 7 پرونده قضایی انتخاباتی
 
علی حسن پور دادستان بوشهر درخصوص تخلفات انتخاباتی دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اظهار داشت: در این خصوص 7 پرونده قضایی شامل جرایمی نظیر نشر اکاذیب و اهانت، پاره کردن بنر، اخلال در نظم و خرید و فروش رأی تشکیل شده است.
 
*خرم آبادی :سایت کارورزی با دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شد/ ادعای پیگیری رفع فیلتر از طریق مراجع بالادستی خلاف واقع است

عبدالصمد خرم آبادی معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی به ارائه توضیحاتی در رابطه با اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر «تعطیلی سایت کارورزی با دستور مرجع قضایی بدون هرگونه تحقیق و مذاکره»، پرداخت و اظهار داشت: سایت کارورزی از سوی مرجع قضایی فیلتر نشده بلکه در اجرای دستور کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه مسدود شده است.

وی تصریح کرد: متاسفانه وزارت کار تفاوت بین دستگاه قضایی و کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را تشخیص نمی‌دهد که چنین اطلاعیه خلاف واقعی صادر می‌کند.

معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه سایت کارورزی به استناد ماده ۳۳ قانون انتخابات ریاست جمهوری که تطمیع در امر انتخابات را منع کرده فیلتر شده است، افزود: وزارت کار نباید دقیقا بعد از فیلتر شدن سایت کارانه، که متعلق به یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود و همزمان با تبلیغات انتخابات و هماهنگ با وعده‌های انتخاباتی رئیس جمهور با عجله به راه اندازی این سایت اقدام می‌کرد.
 
*کوهپایه زاده: تیرماه، زمان رسیدگی به اتهامات 2 متهم پرونده فساد نفتی/الزام حضور بابک زنجانی در دادگاه
 
رسول کوهپایه‌زاده وکیل مدافع  بابک زنجانی در گفتگو با خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با محاکمه متهم‌های ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی، اظهار داشت: در تیرماه سال جاری در شعبه 28 دادگاه انقلاب، دادگاه رسیدگی به پرونده متهمان ردیف دوم و سوم پرونده فساد نفتی برگزار می شود.
 
وی با بیان اینکه حکم اعدام دو متهم دیگر این پرونده نقض و پرونده به شعبه هم عرض ارسال شده است، افزود: با توجه به اینکه اتهام هر سه متهم این پرونده در ارتباط با همکاری آن‌ها با شرکت نفت است و همچنین با توجه به مطالبی که در شعبه 28 دادگاه انقلاب مطرح و دفاعیاتی که از سوی دو متهم دیگر این پرونده اخذ می شود، ضروری است که دادگاه جهت کشف حقیقت با احضار موکلم، توضیحات لازم را از وی اخذ کند.
 
*عباسی: مبادله ۲۷ زندانی ایرانی با ۳ زندانی ترکمنستانی
 
معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری از مبادله ۲۷ زندانی محکوم ایرانی با ۳ زندانی محکوم ترکمنستانی در مرز مشترک دو کشور خبر داد.

*پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:رشد 19.8 درصدی صدور مجوز سقط درمانی در سال95

افزايش متقاضيان سقط جنین عمدتا به دليل افزايش اطلاع رسانی و بالا رفتن سطح آگاهی مردم از راهكارهای قانونی سقط جنين درمانی است، كه مطابق آنچه در قانون ذكر شده انجام می شود.مجوز سقط درمانی تنها در صورت داشتن شرايط خاص براي مادر باردار صادر می شود.
 
*جولایی:استان فارس دارای بیشترین زندانی جرایم غیر عمد/ بیش از 7 هزار زندانی تحت حمایت ستاد دیه قرار دارند
 
سید اسدالله جولایی مدیر کل ستاد دیه کشور در گفتگو با خبرنگارحوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با تعداد زندانیان غیر عمد در زندان های کشور اظهار داشت: از مجموع 11 هزار و 697 محکوم نیازمند فقط 7 هزار و 500 زندانی در شمار زندانیان تحت پوشش حمایت ستاد دیه قرار دارند.
 
مدیر عامل ستاد دیه کشور با اشاره به استان‌های دارای بیشترین محکومان غیرعمد، افزود: استان فارس با یک هزار و 115، تهران با 848 زندانی، گیلان با 815 زندانی، اصفهان با 795نفر به ترتیب دارای بیشترین زندانی جرایم غیر عمد هستند.

جولایی با اشاره به استان های دارای کمترین تعداد زندانی جرایم غیرعمد، گفت: استان های خراسان شمالی با 42 زندانی، سیستان و بلوچستان با 55 مدد جو، سمنان با 116 زندانی و بوشهر با 120 مددجو به ترتیب دارای کمترین زندانیان غیرعمد هستند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سپرده گذار ثامن الحجج (ع)
۱۱:۳۶ ۰۸ خرداد ۱۳۹۶
بانک مرکزی باید تکلیف سود 30 درصدی سپرده گذاران مفلوک که از دو سال قبل قطع شده را روشن کند.
بسیار مایه تعجب و تاسف است که اخیرا دبیرکل بانک مرکزی عنوان کرد، موسسه ثامن یک سری سپرده‌ها را از افراد خاص گرفته بودند و نرخ‌های سود ۵۷ درصد، ۵۴ درصد، ۵۲ درصد و ۴۶ درصد به حساب آنها واریز می‌کردند!!! ؟؟؟
فکر نمی کنم هیچ سپرده گذاری راضی باشد عده ای سود های 40 تا 57 درصدی برده باشند و موجبات ورشکستگی تعاونی را فراهم کردند و از طرفی عده ای طی دو سال گذشته که تمام درآمدشان وابسته به اخذ سود متعادل ماهانه 22 تا 30 درصدی بوده هیچ سودی نگرفته اند و خیلی ها از هستی ساقط شدند ! ؟
سوال بسیار مهمی که سپرده گذاران دارند اینست که بانک مرکزی باید مشخص کند ، در تیرماه 96 همزمان با تسویه حساب با سپرده گذاران تا سقف 300 میلیون تومان، سودهای متعارف یکجا محاسبه و پرداخت می شود و یا در مرحله ای دیگر پس از فروش اموال منقول و غیر منقول و دارایی های موسسه سود سپرده گذاری پرداخت می شود؟
آخرین اخبار