کوچ ییلاقی عشایر آذربایجان غربی به مناطق میان بند آغاز شد

همزمان با خرداد ماه سالجاری با هدف تولید فراورده های دامی و لبنی کوچ عشایر از مناطق قشلاقی به مناطق میان بند استان شروع شده است.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه ؛مدیر کل امور عشایر آذربایجان غربی در یک گفتگوی خبری با اعلام این خبر گفت: کوچ عشایر آذربایجان غربی، در راستای تولیدات دامی و لنبی از اواخر اردیبهشت و اویل خرداد ماه آغاز شده است.

بهرام زینال زاده گفت: عشایر در این فصل از مناطق روستایی قشلاقی به مدت یک ماه در مناطق میان بند استان اقامت خواهند کرد و بعد از سپری شدن این مدت زمان، از اواخر خرداد ماه و اوایل تیر ماه کوچ خود را به مناطق ییلاقی استان آغاز خواهند کرد.

وی با بیان اینکه مدت زمان اقامت عشایر در مناطق ییلاقی سه ماه است افزود: در استان آذربایجان غربی ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری زندگی و با داشتن بیش از دو میلیون راس دام، ۲۰ درصد فرآورده های دامی استان را تامین می کنند.

در این فصل از سال با گذر از مراتع و ارتفاعات استان می توان دسته دسته زنان و مردان عشایر را دید که با لباسهای محلی و سنتی و به دور از هیاهو و رنگ و ریای دنیای صنعتی زندگی را به گونه ای دیگر در دل طبیعت تجربه می کنند.

مراتع آذربایجان غربی به خاطر داشتن آب و هوای خنگ و علوفه مناسب از مناطق ییلاقی مهم عشایر در شمالغرب کشور است، اصلی ترین شهرستانهای عشایر نشین اذربایجان غربی به ترتیب ماکو، چالدران، خوی، سلماس و پلدشت است.

آذربایجان غربی با ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه چهارمین استان عشایرنشین کشور به شمار می رود که همه ساله با فرارسیدن خردادماه کوچ خود را به مناطق ییلاقی آغاز می کنند.

در حال حاضر عشایر استان شامل ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار با جمعیت بالغ بر ۱۰۳ هزار و ۹۲۷ نفر در قالب ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل از ۳۳۶ کانون استان مشغول کار و تلاش و زندگی هستند که این میزان ۱۱ درصد جمعیت روستایی استان و چهار درصد کل جمعیت آذربایجان غربی را شامل می شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.