معرفی کشاورزان نمونه آذربایجان‌غربی سبب ایجاد رقابت سالم بین آنها می‌شود

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان به منظور افزایش راندمان تولید، ارتقاء کیفیت محصول و به کارگیری آن‌ها در فرآیند اشاعه اطلاعات نوین از اهداف مهم انتخاب و معرفی کشاورزان نمونه است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ زین العابدین قمری امروز در جلسه کمیته سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی فرآیند شناسایی، انتخاب و معرفی تولیدکنندگان برتر بخش کشاورزی استان افزود: خوشبختانه جنوب استان آذربایجان‌غربی در سال‌های گذشته عملکرد بهتری در زمینه معرفی کشاورزان برتر ملی و استانی داشته است.

وی تصریح کرد: در این رابطه آذربایجان‌غربی در سال 94 با معرفی هفت کشاورز نمونه بخش کشاورزی در سطح ملی، پس از استان خراسان رضوی رتبه دوم را به خود اختصاص داده بود.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ایجاد رقابت سالم بین تولیدکنندگان به منظور افزایش راندمان تولید و ارتقاء کیفیت محصول، الگو قرار دادن کشاورزان نمونه و به کارگیری آنها در فرآیند اشاعه اطلاعات نوین از اهداف مهم انتخاب و معرفی کشاورزان نمونه است.

وی افزود: با توجه به ظرفیت‌های موجود در تولیدکنندگان نمونه استان، امسال باید بتوان در معرفی نمونه‌های کشاورزی، بیش از 15 رتبه را در کشور به خود اختصاص داد.

قمری تصریح کرد: بی‌شک رکن اصلی اقتصاد به ویژه برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در استان، بخش کشاورزی است.

وی خاطر نشان کرد: اهمیت این مسئله باید در بین مسئولان استانی و ملی تبیین شده تا در جریان فرآیند اجرای برنامه‌های تحقیقی و ترویجی قرار گیرند و باید با برنامه‌ریزی منسجم رتبه نخست کشور را در تعداد نمونه‌های کشاورزی به دست آورد.

مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی افزود: از سوی دیگر باید بتوان سطح دانش و آگاهی کشاورزان را با تغییر نگرش، بالا برده و یافته‌های تحقیقاتی را به زبان ساده از طریق آموزش و ترویج به کشاورزان منتقل کرد تا هم وضع تولید بهره‌برداران را ارتقاء داده و هم شاهد افزایش عملکرد و بهره‌وری در سطح مزارع باشیم.

وی با بیان اینکه کل رشته‌های مصوب کمیته ملی متناسب با استان آذربایجان‌غربی 90 رشته است، اظهار کرد: در این زمینه هشت رشته در زیر بخش منابع طبیعی و آبخیزداری، 13 رشته در بخش تولیدات گیاهی- باغی، 15 رشته در بخش تولیدات گیاهی- زراعی، 13 رشته در بخش ترویج، 11 رشته در بخش تشکل‌های کشاورزی، 9 رشته در بخش آب و خاک و صنایع کشاورزی و 21 رشته در بخش دام و آبزیان و دامدار عشایر است .

قمری اضافه کرد: از بین 90 رشته در زیر بخش‌های مختلف کشاورزی،  نمونه‌های کشاورزی اعلامی، در پنج رشته شامل کشت زعفران، پسته، تلقیح گر، گاودار سنتی و صنایع تبدیلی خانگی جزو رشته‌های استانی بوده و 85 رشته به صورت ملی در رقابت‌ها شرکت می‌کنند.

مدیر هماهنگی ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌غربی به بیان سیاست‌های راهبردی استان در انتخاب نمونه‌ها اشاره و اظهار کرد: در سال جاری به غیر از رعایت شرایط، ضوابط و شاخص های ارزیابی و انتخاب نمونه‌ها، به منظور ارتقاء اثرات مفید فرایند اجرایی پروژه انتخاب و معرفی نمونه‌ها به شاخص‌هایی چون بهبود نظام اطلاع‌رسانی در میان انبوه کشاورزان و روستاییان استان، بهبود نظام شناسایی، اولویت دادن به شاخص‌ مهم ارتقاء  کمی و کیفی تولید با حداقل مصرف آب آبیاری، مصرف متعادل نهاده‌ها، تولید بهداشتی محصول و حفظ محیط زیست و اولویت ‌دادن به شاخص مهم بهبود بهره‌وری و ارتقاء راندمان و کیفیت تولید با صرف حداقل هزینه‌ها  نیز در نظر گرفته می‌شود.


 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.