عملیات ساخت موزه‌ پاسارگارد که از سال 87 آغاز شده به دلیل کمبود اعتبار همچنان تکمیل نشده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ در حدود سال‌ 1349 پروژه طراحی و ساخت موزه‌ای وسیع که کاربری­‌های نمایشگاهی ـ فرهنگی را در خود جای دهد، در نزدیکی محوطه باستانی پاسارگاد از سوی وزارت فرهنگ و هنر وقت تعریف شد. پروژه‌ای که پس از وقفه چندین ساله در سال 87 عملیات ساخت آن آغاز شد. 

موزه پاسارگاد به تاریخ می‌پیوندد؟ 

این موزه که نام پاسارگاد را بر خود دارد پس از گذشت 10 سال هنوز تکمیل نشده است، مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس در خرداد 94 گفته است از سرگیری عملیات اجرایی موزه همراه با افزایش وسعت آن بوده به گونه‌ای که از 1700 مترمربع به 4250 مترمربع افزایش پیدا کرده است. 

آنگونه که امیری گفته این افزایش وسعت سبب شده که 5 گالری، مرکز انتشارات و پژوهشکده و فضاهای خدمات موزه‌ای در ساختمان موزه جای گیرد. 


ساخت موزه تخصصی هخامنشی اسیر کمبود اعتبار


گریبان تاریخ در دستان کمبود اعتبارات 
محمد نصیری حقیقت، مسئول میراث فرهنگی پاسارگاد از پیشرفت حدود 50 درصدی این موزه خبر می‌دهد و معتقد است که برای تکمیل موزه 100 میلیارد ریال نیاز است اما در سال گذشته اعتباری برای موزه تخصیص نیافته است. 

وی در اردیبهشت 95 نیز  گفته بود که در صورتی که اعتبارات تکمیل شود، پایان سال 96 را می‌توان به عنوان سال بهره‌برداری موزه اعلام کرد اما با توجه به شرایط حاضر موزه پاسارگاد همچنان باید منتظر تامین اعتبارات بماند. 

محمدرضا امین، کارشناس فنی حوزه موزه‌های میراث فرهنگی فارس  از تکمیل سازه و اسکلت موزه خبر می‌دهد و معتقد است با تکمیل این موزه، موزه تخصصی هخامنشی در کشور برپا می‌شود که آثار حاصل از حفاری‌های این منطقه و اشیای دیگری که معرف این دوران باشد، در آن قرار می‌گیرد. 

زمان قطعی برای تکمیل موزه مشخص نیست 

 محمدرضا امین درباره میزان اعتباراتی که بناست برای تکمیل این پروژه تعلق بگیرد، می‌گوید: از آنجا که در انتهای سال مالی 95 قرار گرفته‌ایم و هنوز سال مالی 96 شروع نشده نمی‌توان درباره میزان اعتبارات و تخصیص آنها اظهار نظر قطعی کرد. 

به گفته امین تاکنون تمامی اعتبارات این پروژه از منابع ملی تامین شده در صورتی که مسئولان شهرستان نیز می‌توانند از اعتبارات شهرستانی برای تکمیل پروژه کمک کنند.  

این کارشناس فنی موزه‌ها معتقد است که 100 میلیارد ریال برای تکمیل موزه نیاز است اما از آنجا که هیچ زمان اعتبارات به صورت صددرصد تخصیص پیدا نکرده نمی‌توان زمان قطعی برای پایان این پروژه مطرح کرد. 

منبع :تسنیم

انتهای پیام/ع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.