کرمانشاه؛

همه باید برای رسیدن به اهداف سند چشم انداز تلاش کنیم

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه تاکید کرد: برای اینکه کشور بر اساس اهداف سند چشم انداز توسعه بتواند تا سال 1404 به قدرت اول منطقه تبدیل شود رشد اقتصادی سالانه باید به 12 درصد برسد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛امیر باقری در جلسه شورای برنامه ریزی استان کرمانشاه با بیان اینکه طراحی درست و اجرای صحیح یک برنامه می‌تواند زمینه توسعه کشور را فراهم کند، گفت: قطعا هر برنامه‌ای علاوه بر طراحی صحیح نیاز به اجرای درست و صحیح نیز دارد، وگرنه نه تنها پیشرفت حاصل نشده، بلکه کشور پسرفت هم خواهد داشت.

وی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی تاکنون پنج برنامه توسعه در کشور تدوین و اجرا شده است، گفت: از زمان برنامه چهارم توسعه بحث سند چشم انداز 20 ساله نیز توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شد و هدف این سند این است که ایران تا سال 1404 به جایگاه اول منطقه برسد.

باقری تصریح کرد: با وجود اینکه حدود 12 سال از عمر این سند می‌گذرد، اما هنوز فاصله بسیاری با اهداف آن داریم و دو کشور ترکیه و عربستان در منطقه از ما جلوتر هستند.

وی افزود: این دو کشور نه تنها هنوز جایگاه‌های خود را نسبت به ایران در رتبه های اول و دوم حفظ کرده‌اند، بلکه طی سالهای اجرای سند چشم انداز فاصله ما با این کشورها بیشتر نیز شده است و تحقق اهداف سند چشم انداز طی مدت باقیمانده همت مضاعف می‌خواهد که باید همه برای رسیدن به آن تلاش کنیم.

رییس امور اقتصاد کلان سازمان برنامه و بودجه افزود: اگر بخواهیم به کشور ترکیه برسیم و جایگاه خود را به عنوان کشور اول منطقه تثبیت کنیم باید تا سال 1404 سالانه رشدی معادل 12 درصد داشته باشیم و این مشروط به این است که ترکیه با همین روند پیش رود و تغییری در برنامه‌های خود ندهد.

باقری در ادامه به تشریح برخی آمارها از وضعیت اقتصادی کشور در طول اجرای برنامه‌های توسعه کشور و مقایسه آن با اهداف برنامه ششم توسعه پرداخت و اظهار کرد: متوسط رشد اقتصادی کشور از سال 1368 تا به امروز حدود 3.7 درصد بوده است که این میزان در حوزه کشاورزی حدود 3.2 درصد، حوزه نفت و گاز منفی یک دهم درصد، معدن 8.3 درصد، صنعت 6.3 درصد، آب و برق و گاز 7.4 درصد، ساختمان 3.4 درصد، حمل و نقل 6.9 درصد و ارتباطات 18.3 درصد بوده است.

وی افزود: بیشترین رشد اقتصادی کشور معادل 7.2 درصد در برنامه اول توسعه به دست آمده که نتیجه استفاده از ظرفیت‌های خالی کشور در حوزه‌های مختلف بوده است و امروز نیز در کشور با ظرفیت‌های خالی در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم که می‌توان از آنها استفاد کرد.

باقری تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه جهت تحقق اهداف سند چشم انداز و بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری رشد هشت درصدی اقتصاد هدفگذاری شده است.

انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار