اردبیل؛

اردبیل قطب‌ مهم دامپروری کشور است

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی اردبیل گفت: استان اردبیل به عنوان یکی از قطب های مهم دامپروری کشور نقش بسیار مهمی در تولید شیر کشور ایفا می کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، بهلول تکلوی به مناسبت روز جهانی شیر افزود: شیر با داشتن مواد مغذی ارزشمندی مانند پروتئین، چربی، انواع ویتامین ها و مواد معدنی به ویژه کلسیم از ارزش غذایی بسیار بالایی برای انسان برخوردار بوده و نقش مهمی در رشد جسمی و هوشی کودکان، پیشگیری از بیماری پوکی استخوان و افزایش طول عمر انسان ایفا می کند. ترکیبات موجود در شیر و ويژگي ها و صفات ممتاز آن باعث شده تا به عنوان غذای کامل از آن نام برده شود.

وی با اشاره به افزایش روز افزون جمعیت جهان افزود: تقاضا برای شیر و فرآورده های لبنی به شدت درحال افزایش است. از این رو، شیر هم از لحاظ تغذیه ای به عنوان یک غذای سالم، مغذی و مقرون به صرفه و هم از لحاظ اقتصادی، جایگاه ویژه ای برای خود ایجاد کرده است.

تکلوی گفت: اهمیت شیر در دنیا به اندازه ای است که در تقویم جهانی، هر ساله روز اول ژوئن به نام روز جهانی شیر (Milk Day) نامگذاری شده است تا توجه مردم جهان را به اهمیت وجود شیر در سبد غذایی جلب نماید.

وی افزود: طبق آمار FAO میانگین مصرف سرانه شیر در جهان حدود ۱۵۰ کیلوگرم، کشورهای اروپایی حدود ۴۰۰-۳۰۰ کیلوگرم است.

براساس آمار اعلام شده از سوی معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مصرف سرانه شیر و فرآورده های لبنی در ایران ۱۰۹,۳۵ کیلوگرم در سال است .

جمعیت گاو و گوساله اصیل استان ۱۹ هزار و ۳۳۱ راس، گاو و گوساله دورگ ۱۲۹ هزار و ۲۷۰ راس ، گاو و گوساله بومی ۱۷۵ هزار و ۹۸۵ راس، گاومیش ۳۳ هزار و ۹۵۸ راس و دام سبک ۲ میلیون و ۲۴ هزار و ۴۸۵ راس است.

وجود تعداد ۹۷ واحد گاوداری شیری صنعتی با ظرفیت ۲۹ هزار و ۲۴۸ راس گاو مولد از جمله دو شرکت بزرگ کشت و صنعت و دامپروری مغان و پارس و چندین کارخانه فرآوری محصولات لبنی در استان باعث شده تا این صنعت نقش بسیار بزرگی در تامین مواد غذایی و اشتغالزایی استان داشته باشد.

تولید شیر استان در سال ۱۳۹۵ حدود ۲۵۳ هزار و ۵۹۰ تن بوده که ۱۳۶ هزار و ۵۲۲ تن آن به مصرف داخلی استان رسیده و ۱۱۷هزار و ۶۸ تن مازاد بر مصرف از استان خارج و به استان های همجوار از جمله آذربایجان شرقی ، گیلان و ... منتقل می شود.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.