اردبیل؛

فعالیت 150 هزار اردبیلی در حوزه صنایع دستی

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اردبیل گفت: در حال حاضر ۱۵۰ هزار اردبیلی در حوزه صنایع‌دستی مشغول به کار هستند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل، علیرضا دباغ عبداللهی در آیین گرامیداشت روز جهانی صنایع‌دستی در اردبیل تصریح کرد: در کارگاه‌های صنایع‌دستی اردبیل نزدیک به ۷۰ هزار نفر مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به فعالیت این تعداد در ۶۲ رشته اضافه کرد: در صورتی که مشاغل وابسته نیز محاسبه شود، نزدیک به ۱۵۰ هزار اردبیلی در حوزه صنایع‌دستی مشغول به کار هستند.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اردبیل به ثبت ۱۶ هزار پروانه تولید صنایع‌دستی در سامانه ملی تولید و بهره‌وری صنایع‌دستی اشاره کرد و گفت: تنها در سال گذشته ۷۰۰ پروانه تولید صادر شده است.

دباغ عبداللهی با اشاره به استانداردسازی ۳۰۰ کارگاه در سال گذشته اضافه کرد: روند استانداردسازی کارگاه‌های صنایع‌دستی در سال جاری نیز تداوم دارد.

وی با بیان اینکه صنایع‌دستی از حوزه‌های اشتغال‌زا با سرمایه اولیه اندک است، ادامه داد: در سال گذشته ۵۰۰ هزار دلار صادرات صنایع‌دستی انجام شده است.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان اردبیل تأکید کرد: طی سال گذشته سه صنعت دست شامل گلیم عنبران، ورنی مغان و جاجیم خلخال نیز موفق به دریافت نشان جغرافیایی ملی شدند.

دباغ عبداللهی به تدوین استاندارد تولید ورنی و گلیم در استان اشاره و تصریح کرد: برای اولین بار رشته قلم‌زنی در استان با آموزش دانشگاهی احیا شده و رشته گوهرشناسی در شمال غرب کشور در استان ایجاد شده است.

وی به مطالعه خوشه‌های صنایع‌دستی در استان اشاره کرد و گفت: اینکه در کدام رشته‌ها می‌توان خوشه ایجاد کرد، در دست بررسی است.

معاون صنایع‌دستی میراث فرهنگی استان با بیان اینکه تا سال ۹۲ رتبه استان در صنایع‌دستی ۲۷ و ۲۸ بود، اضافه کرد: از سال ۹۲ رتبه به پایین‌تر از هفت نرسیده و اردبیل رقیب استان‌های قدر در تولیدات صنایع‌دستی شده است.

انتهای پیام/ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار