مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت:اصفهان در بخش صنایع دستی حدود۴۰ هزار نفر شاغل دارد که آمار قابل توجهی است، اما با توجه به اهدافی که در حوزه صنایع دستی استان داریم جایگاه استان اصفهان بسیار فراتر از این آمارهاست.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،همزمان با روز جهانی صنایع دستی، آئین تجلیل از حامیان و کارآفرینان صنایع دستی استان اصفهان و پیشکسوتان تزئینات وابسته به معماری در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان در این نشست ضمن اشاره به موقعیت درخشان هنرمندان اصفهان در جهان، اظهار داشت: اگر اصفهان در دنیا نام و افتخاری دارد بواسطه فرهنگ و هنر و هنرمندانی است که شهرۀ جهانی هستند و هرچه در حوزه صنایع دستی در اصفهان به آن افتخار می کنیم حاصل کوشش هنرمندان است که سبب شد اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق صنایع دستی مطرح شود.

فریدون اله یاری ادامه داد: میزبانی اصفهان از هجدهمین اجلاس صنایع دستی درسال گذشته اتفاقی نادر در تاریخ ایران بود و نتیجه فعالیت ایران در دیپلماسی جهانی است که توانسته همانگونه که در حوزه دیپلماسی سیاسی موفقیت داشته است در دیپلماسی فرهنگی نیز کارهای بزرگی انجام دهد که یکی از ثمراتش ثبت اصفهان بعنوان شهر جهانی صنایع دستی درکنار ثبت شهرهای تبریز بعنوان شهر جهانی بافت فرش، لالجین به عنوان شهر جهانی سفال و مشهد بعنوان شهر جهانی سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی بوده است.

وی تصریح کرد: اصفهان در بخش صنایع دستی حدود۴۰ هزار نفر شاغل دارد که آمار قابل توجهی است، اما با توجه به اهدافی که در حوزه صنایع دستی استان داریم جایگاه استان اصفهان بسیار فراتر از این آمارهاست. در زمینه اشتغال در حوزه صنایع دستی استان اصفهان، ظرفیت های عظیمی وجود دارد ولی در مقایسه با سایر کشورها علی رغم همه ظرفیتهایش نتوانسته ایم از این ظرفیتها استفاده کنیم و باید در زمینه اشتغالِ صنایع دستی با برنامه ریزی جامع و قوی، زمینه توسعه و اشتغال را بر پایه صنایع دستی فراهم کنیم کمااینکه امسال که سال اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال نامگذاری شده و باید زمینه های اشتغال در حوزه صنایع دستی را بیش از پیش فراهم کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان افزود: یکی از سیاستهایی که در حوزه صنایع دستی استان اصفهان مطرح است، بحث توسعه صنایع دستی روستایی و عشایری است که بعنوان یکی از سیاستها و برنامه ها هم در سازمان میراث فرهنگی مورد توجه است و هم در برنامه ششم توسعۀ کشور به آن توجه شد و سازمان ما نیز در سطح ملی اقداماتی را در این زمینه شروع کرده است.

اله یاری گفت: تعداد ۷۵ روستا در کشور بعنوان روستاهای هدف در سطح کشور بصورت پایلوت انتخاب شده اند که اقدامات اساسی در حوزه صنایع دستی در آن ها انجام خواهد شد و روستاهای خفر در سمیرم، نشلج کاشان و همچنین اسفرجان در شهرضا، سه روستای استان اصفهان هستند که در میان روستاهای پایلوت قرار دارند. در سطح استان نیز در روستاهای شرق اصفهان در بخش آمورش و در بخش ترویج به گسترش صنایع دستی می پردازند، در روستاهای غرب استان نیز نخستین پایگاه روستایی و عشایری در زمینه صنایع دستی را در سال جاری به بهره برداری خواهیم رساند.

وی ادامه داد: در بخش صادرات صنایع دستی گامهای بزرگی ازسوی دولت برداشته شده است همچنین در بخش تبلیغ و معرفی نیز اقدامات خوبی انجام شده و استان اصفهان در این زمینه نیز پیشگام بوده است بطوریکه برخی صناع دستی استان موفق شده اند نمایندگی‌هایی در سایر کشورها تأسیس کنند. همچنین سعی داشتیم که اصفهان در نمایشگاه های بین المللی حضور داشته باشد و برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در اصفهان سبب شد که امروز حضور اصفهان در نمایشگاههای بین المللی دنیا بعنوان امتیاز شناخته می شود و اعتبار نمایشگاهها را افزایش می دهد و امیدواریم با برنامه ریزیها زمینه بازاریابی و اشتغال را فراهم شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خاطرنشان ساخت: استان اصفهان در سطح کشور رتبه نخست ثبت حریم و و همچنین رتبه نخست ثبت میراث ناملموس را بدست آورده است، همچنین تحرکی که در ثبت میراث ملموس و به ویژه میراث طبیعی آغاز شده بحثی جدی است، بناهای شاخص استان با سرعت درحال مرمت هستند، مشارکت بخش خصوصی در احیای میراث فرهنگی فوق العاده است به طوری برای مثال در کاشان تعداد ۴۲ خانه تاریخی دردست مرمت است.

فریدون اله یاری تأکید کرد: ما تلاش میکنیم که میراث فرهنگی را که یک زمانی زحمتی برای مالکین بود به فرصت تبدیل کنیم کمااینکه در کاشان و اصفهان این اتفاق افتاده است و به خانه های تاریخی بعنوان یک مزیت نگاه می شود و امیدواریم در کل استان نیز تعمیم دهیم. ضمن اینکه از همه ظرفیتها درجهت توسعه گردشگری در استان اصفهان استفاده کنیم بطوریکه در آغاز سال ۹۶ جهش های قابل توجهی نیز در زمینه گردشگری داشته ایم و رکورد فروردین و اردیبهشتِ استان در حوزه گردشگری از اتفاقات مهمی بود که در سایه سیاست‌ها و برنامه ریزهای دولت تدبیرو امید انجام شد.

گفتنی است، آئین تجلیل از حامیان و کارآفرینان صنایع دستی استان اصفهان و پیشکسوتان تزئینات وابسته به معماری، با حضور "رسول زرگرپور" استاندار اصفهان، "مهدی جمالی نژاد" شهردار اصفهان، "فریدون اله یاری" مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، "حیدرعلی عابدی" نماینده مردم اصفهان در مجلس شواری اسلامی، "غلامحسین شفیعی" مدیرکل استاندارد استان اصفهان، "محمدعلی طرفه" معوان امور عمرانی استانداری اصفهان، "علی نادری" مشاور عالی اتاق بازرگانی، صنایع، معدان و کشاورزی استان اصفهان، همچنین برخی از اعضای شورای شهر اصفهان، و جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان اصفهان برگزار شد.

 
 
 
 
انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.