شیراز؛

همسفر تاریخ همراه با اشیا تاریخی فرهنگی موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع)

موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع) با داشتن آثار فراوان از دوره های مختلف تاریخی جزو موزه های فاخر جنوب کشور است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ موزه آستان مقدس حضرت شاهچراغ (ع ) همزمان با عید مبعث پیامبر رحمت (ص) در سال  1344 هجری شمسی آثار اهدایی که بیشتر نسخ خطی بودند در فضای کوچکی از حرم افتتاح شد.  

 
فراوانی آثار اهدایی باعث گسترش فضای موزه و افتتاح ساختمان نو پای کنونی آن با مساحت بیش از هزار متر مربع در سال 1389 شد.  
 
مصطفی شجاعی امین اموال موزه آستان مقدس شاهچراغ (ع ) با بیان این که آثار موجود در موزه دوره های پیش از تاریخ، دوره تاریخی و دوره اسلامی را در برمی گیرد گفت: از جمله ارزشمند ترین ترین این آثار نوشته ای با خط میخی عیلامی متعلق به منطقه ملیان فارس و آثار سفالی مربوط به دوره ساسانی و اشکانی است.
 
وی اشیا فلزکاری و میناکاری، اشیا بلورین و چینی مربوط به دوران پیش از تاریخ، مصنوعات چوبی و خاتم کاری دوران اسلامی را از دیگر آثار موزه برشمرد و گفت: مجموعه سکه های موزه حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) مربوط به دوران  اشکانی، ساسانی و تمامی ادوار اسلامی است.
 
طهماسبی رئیس انجمن هنرهای سنتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس درباره قدیمی ترین در موجود حرم که در این موزه قرار دارد و اثر خاتم متعلق به دوره زندیه است گفت: در کنار هنر خاتم کاری در این در از هنر جوک کاری نیز استفاده شده که نشانی از فرهنگ و هنر شیراز برای معرفی تفکر والای هنرمندان این دیار در دوره اسلامی است.
 
دو در نقره ای اهدایی حرم در عهد قاجار از دیگر آثار این موزه است که هنر قلمزنی هنرمندان فارس را به تصویر می کشد.
 
به گفته طهماسبی پژوهشگر هنرهای سنتی قدمت قلم زنی مکتب شیراز به قبل از اسلام بر می گردد و در این دو در فلزی می توان علاوه بر طرح دوره های اسلامی، طرح های قبل از دوره های اسلامی را هم به عنوان شاخصه هنر قلمزنی مکتب شیراز دید.  
 شجاعی با بیان این که فضای کنونی موزه برای نمایش بیش از 8 هزار شی و 3 هزار نسخه و سند خطی موزه شاهچراغ (ع ) کافی نیست گفت: بیش از 1 هزار و 700 شی تاریخی و فرهنگی در مجموعه نمایشگاهی این موزه قرار دارد و باقی آثار در مخزن نگهداری می شود .  
 
امین اموال موزه شاهچراغ (ع) افزود: با اجرای طرح توسعه سایر آثار هم به نمایش گذاشته خواهد شد.
 
به گفته این کارشناس مسئول آثار در حال حاضر طبق نظر کارشناسی و به صورت چرخشی در معرض دید عموم قرار می گیرد.
 
آثار موزه شاهچراغ علاوه بر روایت اندیشه والای هنرمندان ایرانی در دوران مختلف از بلندهمتی واقفانی سخن می گوید که با وقفشان قصد جاودانه کردن اندیشه ها را داشتند.

انتهای پیام/ن


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.