همدان؛

شب قدر فرصتی برای خودسازی و تهذیب نفس

شب قدرفرصت مناسبی برای خودسازی و تهذیب نفس است.

شب قدر فرصتی برای خودسازی و تهذیب نفس

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ شب قدر فرصتی طلایی برای نزدیک شدن به خداوند است چرا که مومنان روزهدار به راحتی می توانند دلهای خود را در چشمه جوشان رحمت بیانتهای الهی شست‌وشو دهند.

باید گفت شب قدربهترین زمان برای محاسبه و به خود پرداختن و به خدا رسیدن است که میتواند سرفصل جدیدی از زندگی با عزت را برای انسان رقم بزند.

لیلة القدر شب دعا، ادای دین و تفکرواندیشیدن درباره نزدیک شدن به خدا است و خوشا به حال کسی که در این شب دل و وجودش رحلی است برای قرآن کریم.

دراهمیت شب قدر همین بس که ارزش معنوی آن با هزار ماه برابری میکند، شبی سرنوشتساز که مقدرات یک ساله انسان در آن رقم میخورد.

این شب موقعیت و زمان خودآزمایی برای شنیدن پیغام حق و سربلند بیرون آمدن از آزمونی بزرگ است.

شب قدر شب برکت، رحمت، مغفرت الهی وشب گشودن درهای رحمت است که هر لحظه و دقیقه آن سرمایهای بزرگ است که باید همچون جان شیرین آن را پاس داشته و به راحتی از دست ندهیم.

حضور فعال و پرشور مردم دارالمومنین همدان در مراسم احیای شبهای قدر در مساجد حسینیه ها از بارزترین ویژگیهای مراسم احیای این شب سرنوشتساز درهمدان است.

حضور جوانان ونوجوانان فعال در این شب خالی از لطف نبود که چه خالصانه دست نیاز بسوی خالق خویش دراز کرده بودند وچنان با امید انگیزه سر بسوی آسمان داشتند که گویا جز خود کسی دیگر را در آنجا نمی دیدند وازخداوند آینده ای مطلوب حال خویش را طلب می کردند.

برخی پدران و مادران نیز به همراه کودکان و فرزندان خردسال خود در مراسم احیای شبهای قدر در مساجد حضور داشتند، تا از کودکی آنها را با فرصت طلایی و تکرار نشدنی این شب بزرگ مانوس کنند.

می توان گفت آنچه در این میان از اهمیت بالایی برخوردار است، تمرین خودسازی و اصلاح درون در شب قدر و تداوم آن در طول سال است، بنابراین نباید با اکتفا به شب زندهداری، دعا و مناجات شب قدر در دیگر ایام سال از خودسازی و تهذیب نفس خود غافل باشیم.

حضور حداکثری جوانان و نوجوانان در مراسم احیای شب قدر

به سراغ یکی از شهروندان رفتم واز اوخواستم که از حاجت خود بگوید علی زندی می گوید: در شب سرنوشتساز قدر از خداوند متعال فرج امام عصر(عج)، سلامتی و عاقبت به خیری همه مسلمانان را از درگاه خداوند متعال طلب میکنم.

او به بالا بودن کیفیت برگزاری مراسم احیای شب قدر امسال مانند سال های گذشته اشاره کرد وادامه داد: خوشبختانه در سالهای اخیر شاهد حضور حداکثری قشر جوان و نوجوان در مراسم احیای شب قدر در مساجد حسینیه ها وحتی گلزار شهداهستیم.

آقای زندی به خانواده ای اطراف خود نگاه کرد وگفت: بسیاری از خانوادهها با هدف آموزش اهمیت شب قدر به کودکان خود آنها را در مراسم احیای این شب آورده اند تا از کودکی به اهمیت این شب و درک ارزش آن آشنا و مانوس کنند واین بسیار شایسته وموجب خوشحالی من است.

 تمرین خودسازی برای همه سال ، نه فقط یک شب

به سراغ آقای فرشید گلمحمدی یکی دیگر از شهروندان این شهر دارالمومنین رفتم وبا او هم صحبت شدم اوکه یکی از اهالی رسانه است ودر حرفه خبرنگاری سال هاست فعالیت میکند وقلم وکاغذ رسالتش در دستش بود با تفکر واندیشه مشغول نوشتن بود نظر خود را در این شب سرنوشت اینگونه بیا ن کرد: یکی از مهمترین نکاتی که نباید مورد غفلت قرار گیرد، جلوگیری از گناه دوباره پس از طاهر و تطهیر شدن انسان در شب قدر است.

او می گوید: حال که خداوند متعال با رحمت بی منتهای خود مهلت و فرصتی ارزشمند به نام شب قدر را برای پاک و بری شدن از گناه به انسانها عطا کرده است، دیگر نباید اجازه دهیم که بار دیگر پرونده اعمالمان به سیاهیها آلوده شود.

این خبرنگار گفت: شب قدر باید به فرصتی برای تمرین خودسازی و تهذیب نفس انسان در طول سال تبدیل شود، تا مبادا با سپری شدن این شب بار دیگر عهد و پیمان خود با خداوند متعال را فراموش کنیم.

شبی که سرنوشت یک ساله انسان را رقم میزند

یک کارشناسی مذهبی در خصوص فضائل شب قدر گفت: شب قدر شبی است که خداوند فرشتگان را برای تعیین مقدرات بندگان به زمین نازل میکند.

حجت‌الاسلام طالبی از شب قدر به عنوان بهترین شب سال یاد و اظهارداشت: در این شب فرشتگان مائده های آسانی را برای اهل زمین می گسترانند و سرنوشت یک ساله انسانها را مقدر میکنند.

وی خاطر نشان کرد: این شب به این منظور قدر نامیده شده است که درآن مقدرات اعم از خیر و شر، سعادت و شقاوت و عزت و ذلت برای انسانها معین میشود.

این کارشناس مذهبی با اشاره به مخفی ماندن شب قدر در بین شب‏های سال یادآور شد: برخی روایات از شبهای نوزدهم، بیست و یکم، بیست و سوم و یا بیست و هفتم ماه مبارک رمضان به عنوان شب قدر یاد کردهاند، همچنین برخی دیگر شب نیمه شعبان را شب قدر دانستهاند.

وی درک نکردن فضیلت شب قدر را عذابی بزرگ برای انسان خواند و تاکید کرد: این شب در بین شبهای سال مخفی مانده است، تا انسان بیش از پیش به قدر آن واقف شود و برای آن تلاش کند.

وی به نزول قرآن در شب قدر اشاره و بیان کرد: ارزش عبادت و احیای این شب آن را از هزار ماه برتر کرده است.

حجت الاسلام افزود: به تعبیر قرآن کریم ارزش معنوی شب قدر برای انسانهایی که در این شب با خواندن نماز، قرآن، دعا و احیا تا سحر آن را قدر میدانند، با هزار ماه برابری میکند.

وی با اشاره به اینکه ایمان و اعمال انسان در طول سال و در هر لحظه در معرض حوادث بسیار خطرناک معنوی قرار دارند، ابراز کرد: خداوند با اعطاء فرصت خودسازی ماه مبارک رمضان و مهلت بازسازی درون در شب قدر فرصت آمرزش گناهان را به انسانها عطا کرده است.

وی اضافه کرد:در حالیکه غبار سنگین معصیت در طول سال بر قلب انسان نشسته و بین او و خداوند پردههایی را ایجاد کرده است، خداوند در شب قدر فرصت آشتی بنده با خود و آمرزش تمام گناهان را به او عطا کرده است.

این کارشناس مذهبی به روایاتی در خصوص فضیلت شب قدر اشاره و تاکید کرد: در روایات آمده است که هر کس شب قدر را احیا و توبه کند، پرونده اعمال او همچون انسان تازه متولد شدهای سفید میشود.

این کارشناس اظهار داشت: انسان باید با احیاء، عبادت و دعا در شب قدر به خودسازی، اصلاح درون و محاسبه نفس بپردازد.

 شب قدرشب نزول قرآن و پرواز نماز امیر بیان، حضرت علی (علیه السلام) از رواق خون گرفته محراب بندگی است، شبی بهتر از هزار ماه که بندگان در بارش غفران و تابش قرآن، ضمیر افلاکی خود را از این خاکدان به ملکوت خدای رحمان سیر می‌دهند و در این سیر به سوی حق آینده‌ای روشن را برای خود رقم می‌زنند پس شب قدر را قدر بدانیم.

انتهای پیام/ ج

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.