سید افقهی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

عربستان به‌دنبال خروج آبرومندانه از بحران قطر است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: پس از بحران عربستان و قطر، درگیری‌ بازوهای تروریستی آنان در داخل سوریه نیز ادامه دارد.

سید افقهی
سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره مشهود بودن رد پای عربستان سعودی در حملات تروریستی تهران و با بیان اینکه عربستان هنوز به صورت مستقیم وارد جنگی که محمد بن سلمان ولیعهد این کشور مطرح کرده، نشده است، اظهارداشت: سعودی‌ها در مناقشه اخیرشان با قطر احتمال می‌دادند ایران خیلی سریع وارد جنگ دیپلماسی اقتصادی و رسانه‌ای بین ریاض و دوحه شود. خوشبختانه ما چنین اجازه‌ای به آنان ندادیم و بسیار حکیمانه، مدبرانه و هوشندانه با این بحران برخورد شد.

وی با اشاره به اینکه رژیم سعودی قصد دارد با اختلاف‌افکنی بین قومیت‌ها از طریق برخی عناصر خودفروخته، جنگ طایفه‌ای، سنی_شیعی، فارس_ کرد و بلوچ براه بیندازد تنش را به داخل ایران بکشاند، تصریح کرد: خوشبختانه مردم این مناطق در بلوچستان کردستان و جاهای دیگر قبل اینکه نیروهای نظامی و انتظامی وارد عمل شوند خودشان با آنان برخورد می‌کنند.

سید افقهی بیان داشت: پر واضح است که سعودی مناطق و سنگرهای نفوذ سنتی و استراتژیک خود را یکی پس از دیگری از دست می‌دهد. آنان در لبنان مخالف کاندیداتوری میشل عون بودند اما سرانجام مجاب و تسلیم درخواست و اراده مردم لبنان شدند. سعودی‌ها در سوریه نیز هزینه زیادی کردند و امروز کار به جایی رسیده که دو شکست را متحمل می‌شوند؛ یک شکست پیروز‌های مستقیم ارتش سوریه علیه تروریست‌هاست و شکست دردناک‌تر درگیری گروه‌های تروریستی بین خودشان است.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه جبهه النصره و جیش الاسلام و جبهه النصره و داعش با یکدیگر درگیر هستند، افزود: پس از بحران عربستان و قطر که درگیری‌ بازوهای تروریستی آنان در داخل سوریه ادامه دارد و یکدیگر را قتل و عام می‌کنند. انشالله هر چه زودتر از شر تروریستها خلاص شوند. 

سید افقهی اضافه کرد: وهابیت سعودی  با یک برآورد احمقانه و سطحی تصور می‌کردند در عرض چند ماه می‌توانند فاتحانه وارد صنعا شوند، اما امروز می‌بینیم در باتلاق یمن دست و پا می‌زنند و یکی از آثار درگیری‌های اخیر قطر و عربستان، خروج دوحه از پیمان ائتلاف ده‌گانه عربی علیه مردم مظلوم یمن بود.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در بحرین هم می‌بینیم مردم همچنان پابرجا و استوارند و عربستان همه اینها را از چشم ایران می‌بیند و می‌گوید ایران مردم منطقه را حمایت می‌کند.

وی با بیان اینکه مردم تا چند روز آینده خبر پاکسازی موصل را خواهند شنید، تاکید کرد: حشد الشعبی خودش را به نقطه صفر مرزی عراق و سوریه رساند و عربستان سعودی خود را در حال غرق شدن می‌بیند برای همین دست به کارهای ماجراجویانه می‌زند.

سیدافقهی اضافه کرد: عربستان در سفر اخیر ترامپ به ریاض 460 میلیارد دلار برای قراردادهای نظامی و سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های آمریکا هزینه کرد. آنان در استقبال تاریخی که از رئیس جمهور دلال صفت آمریکا داشتند حدود 100 میلیون دلار خرج کردند و با دعوت از 55 کشور عربی و اسلامی فکر می‌کردند هر زمانی لب‌تر کنند می‌تواند آنها را به خط کند.

کارشناس سیاسی افزود: حکام سعودی توقع داشتند این 55 کشور با اشاره عربستان با قطر قطع رابطه کنند و اینگونه می‌خواستند معادلات منطقه را به نفع خود و علیه جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت تغییر دهند، اما برخورد هوشمندانه ایران تمام نقشه‌های عربستان را نقش بر آب کرد.

وی با بیان اینکه عربستان با کشوری وارد تنش شد که عضو شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب، وهابی و سنی است خاطرنشان کرد: عربستان پیش از این ایران را متهم به دخالت و آتش افروزی در منطفه می‌کرد اما در جریان جدال اخیرش با قطر همه سحرشان باطل شد و  امروز آنان به دنبال خروج آبرومندانه از بحران قطر هستند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار