تعارض شخصیتی نتیجه تست زنی فاقد اعتبار در فضای مجازی

تست‌های روان‌شناسی که در فضای مجازی انتشار پیدا می‌کنند فاقد اعتبار و پایایی هستند و موجب تعارض‌ شخصیتی و افسردگی افراد می‌شوند.

زهرا کرمی روان‌شناس در گفتگو با خبرنگار حوزه ارتباطات گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رشد قارچ گونه تست‌های روان شناسی در فضای مجازی، اظهار داشت: با افزایش تعداد کاربران فضای مجازی و گسترده شدن پیام رسان‌ها، برخی افراد برای بالا بردن شمار بازدید کانال‌ها و صفحات مجازی خود اقدام به انتشار مطالب غیرتخصصی و غیر علمی می‌کنند که انتشار تست‌های روان شناسی یکی از همین فعالیت‌ها است.

این روان‌شناس با بیان اینکه تست‌های روان شناسی موجود در فضای مجازی استاندارد نیستند و غیر قابل اعتماد هستند، افزود: تست‌های روان شناسی معتیر دارای پایایی و اعتبار هستند، چرا که روی تعدادی از افراد انجام شده و سپس توسط آزمودنی‌های جامعه هدف تست زنی صورت می‌گیرد. این نوع تست‌ها در فضای مجازی وجود ندارند و اغلب تست هایی که فاقد پایایی و اعتبار هستند در فضای مجازی منتشر می‌شوند.

کرمی در ادامه گفت: تست‌هایی که در فضای مجازی انتشار پیدا کرده موجب تعارض‌ شخصیتی و افسردگی افراد می‌شود، به طور مثال شخص با پاسخ به تستی در یک کانال تلگرامی فردی درونگرا شناخته می‌شود، اما در تستی دیگر در کانال دیگری فردی برون گرا عنوان می‌شود.

این روان‌شناس با اشاره به اینکه علاوه بر تست‌های مجازی برخی برنامه‌های موبایلی هم برای شناخت شخصیت و تست زنی در بین کاربران رواج پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: تنها با تست زنی نمی‌توان شخصیت و اختلالات آن را شناسایی کرد بلکه در کنار تست باید مصاحبه بالینی نیز صورت گیرد، بنابراین بهتر است برای انجام تست‌های روان شناسی کاربران به متخصص روان شناس مراجعه کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار