کارشناس حوزه دوپینگ:

ورزشکاران آگاهانه دوپینگ می‌کنند!

طباطبایی از دوپینگ آگاهانه و تعمدی ورزشکاران در ۴ سال اخیر خبر داد.

ورزشکاران آگاهانه دوپینگ می کنندبه گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان،رامین طباطبایی کارشناس حوزه دوپینگ در گفتگو با رادیو گفت و گو درباره تاریخچه تشکیل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ اظهار داشت: تشکیل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ (نادو) در ایران به سال ۲۰۰۳ بازمی گردد. این ستاد دارای شورای عالی، شورای مرکزی و دبیرخانه است. ریاست شورای عالی برعهده وزیر ورزش و ریاست شورای مرکزی بر عهده معاونت توسعه قهرمانی است که تصمیم ساز و تصمیم گیر است. دبیرخانه نیز زیر نظر فدراسیون پزشکی ورزشی اداره می‌شود که مسئولیت انجام امور اجرایی را به عهده دارد.

وی درباره بودجه نادو تصریح کرد: فدراسیون پزشکی ورزشی و دبیر کل ستاد، بار مالی نادو را به دوش می‌کشند و تاکنون بودجه‌ای از وزارت برای ستاد دریافت نکرده اند. سالیانه دو الی دو میلیارد و نیم هزینه ستاد مبارزه با دوپینگ است.

طباطبایی ادامه داد: بر اساس قوانین "وادا " سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ، نادوی هر کشور مسئول انجام کلیه نمونه گیری هاست و مدیریت نتایج را بر عهده دارد. در گذشته این کار بر عهده فدراسیون‌ها بود. در بخش نمونه گیری فدراسیون‌ها به خوبی عمل می‌کردند، اما در بخش مدیریت نتایج، به دلیل ذی نفع بودن مدیریت صحیحی نداشتند. به همین دلیل ستاد ملی مبارزه با دوپینگ فعالیت خود را آغاز کرد.

کارشناس حوزه دوپینگ خاطر نشان کرد: در ۴ سال اخیر دوپینگ در ورزش حرفه‌ای و قهرمانی تعمدی و آگاهانه شده است. لازم است با بهره گیری از امکانات، فرصت‌ها و توانمندی‌ها در داخل کشور، کمک از فدراسیون بین المللی پزشکی ورزشی و ارگان‌ها و سازمان‌ها موجی برای مبارزه با دوپینگ در جامعه ایجاد شود.

وی درباره اقدامات کمیته آموزش نادو خاطر نشان کرد: این کمیته علاوه بر آموزش، هر ساله با اعلام فدراسیون جهانی، لیست دارو‌های ممنوعه را در اختیار فدراسیون‌ها و ورزشکاران قرار می‌دهد. در این میان فدراسیون پزشکی و ورزشی و هیئت‌های استانی این فدراسیون بازوی‌های کمک کننده نادو محسوب می‌شوند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار