پیشگیری؛ خط اول کنترل سرطان در کشور/ بخش‌هایی که در حوزه سرطان مغفول مانده اند

سرطان بیماری که ممکن است سراغ هر فردی بیاید، اما در این میان برخی اقدامات مهم باید صورت گیرد تا بتوان از شیوع سرطان جلوگیری کرد.

پیشگیری؛ خط اول کنترل سرطان در کشور/ بخش‌هایی که در حوزه سرطان مغفول مانده اندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سرطان کابوس وحشتناکی است که پیر و جوان، فقیر و غنی نمی‌شناسد و هرکسی با شنیدن آن لرزه بر اندامش می‌افتد، ترس از رسیدن به پایان زندگی یا ازدست دادن عزیزی در زندگی به علت این بیماری موضوعی است که حتی با شنیدن اسم این بیماری موجب نگرانی هر فردی می‌شود.

خوشبختانه بسیاری از درمان‌های روز دنیا در حوزه سرطان در کشور ما وجود دارند، اما هزینه‌های کمر شکن سرطان و نبود یک برنامه منسجم ملی که با تغییر دولت‌ها دستخوش سلیقه‌ها نشود و این موضوع که دسترسی همه مردم در سراسر کشور به درمان‌های روز باید امکان پذیر باشد از دغدغده‌های این حوزه در کشور است که نیازمند عزم ملی است.

در ایران نیز شیوع سرطان رو به افزایش بوده و شیوع برخی سرطان‌ها بیش از سایرین است، به همین دلیل نیازمند توجه به این حوزه است.

 

سرطان‌های شایع در دنیا کدامند؟

رستمی عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی و فوق تخصص خون و سرطان با بیان اینکه سرطان، کنسر یا نئوپلاسم به حدود ۲۰۰ بیماری اطلاق می‌شود، اظهار کرد: سرطان‌ها 2 خصوصیت مشترک دارند در سرطان برخی سلول‌ها خارج از برنامه قبلی شروع به رشد می‌کنند و توانایی گسترش و تهاجم به بافت‌های دیگر را پیدا می‌کنند.

وی ادامه داد: سلول‌های سرطانی وقتی گسترش پیدا می‌کنند کارکرد اعضا بدن را دچار اختلال می‌کند، از ٢٠٠ نوع سرطان ۸ عنوان سرطان‌های شایع شناخته شده که البته شیوع این ۸ سرطان بسته به مناطق جغرافیایی تفاوت می‌کنند.

 

سرطان‌های شایع در ایران


رستمی با اشاره به شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران گفت: بر طبق آخرین آمار‌های منتشر شده در ایران سرطان ریه، سینه، روده بزرگ، معده، دهانه رحم، کبد، پروستات و پوست است که از نظر کشنده بودن با هم متفاوت اند

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی آمار رو به رشدی در مورد شیوع سرطان در آینده پیش بینی می‌کند و اصطلاح سونامی سرطان از اینجا رایج شده است؛ درواقع به دلیل افزایش شمار مبتلایان و روند رشد این بیماری در جهان، این اصطلاح به کاربرده می‌شود، اما شیوع آن در حد سونامی نیست.

 

سرطان سومین عامل مرگ در ایران


این فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به میزان شیوع و مرگ و میر سرطان در جهان گفت: در دنیا حدود سالانه ۱۴ میلیون نفر به سرطان مبتلا می‌شوند و از این تعداد ۲ سوم جان خود را از دست می‌دهند که ۸۰ درصد مرگ و میر‌ها سهم کشور‌های در حال توسعه و توسعه نیافته است.

وی سرطان را سومین عامل مرگ و میر در ایران معرفی کرد و ادامه داد: سالانه ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر بیمار جدید سرطانی داریم و حدود ۳۰ هزار نفر به دلیل سرطان می‌میرند، اگر حوادث و تصادفات را در نظر بگیریم بعد از بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفات، سرطان سومین علت مرگ و میر در کشور شناخته می‌شود به همین دلیل باید به آن توجه ویژه داشت و برای کنترل آن عزم ملی داشت.

 

برنامه ملی سرطان از این دست به آن دست می‌شود


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه یکی از چالش‌های دولت‌ها در سی سال گذشته سرطان بوده است، گفت: هزینه درمان و کنترل این بیماری سنگین بوده و سالانه ۱۰ هزار میلیارد تومان هزینه سرطان در ایران است که بیمه ها، دولت و مردم باید آن را پرداخت میکنند و هزینه سنگینی برای کشوری با منابع محدود بوده و به عنوان یک معضل اقتصادی نیز محسوب می‌شود.

رستمی با اشاره به برخی راهکار‌ها به منظور پیشگیری و کنترل سرطان در کشور گفت: مهمترین موضوع تداوم اقدامات در دولت‌ها است، زیرا متاسفانه هر دولتی که روی کار می‌آید برنامه جدیدی را در دستور کار قرار می‌دهد و در مورد کنترل سرطان اگر قرار باشد اقدامی را انجام دهیم نیاز به برنامه طولانی مدت، پایدار و ایجاد زیرساخت‌های لازم داریم.

 

سبک زندگی ایرانی راه فرار برای پیشگیری از سرطان


وی افزود: نکته حائز اهمیت در وهله اول پیشگیری از سرطان است، برخی سرطان‌ها به دلیل عوامل ارثی و محیطی به وجود می‌آیند بعضی از فاکتور‌ها امکان کنترل ندارند، اما در عوامل محیطی می‌توان تغییر ایجاد کنیم، به عنوان مثال سبک زندگی ایرانیان که متاسفانه در سال‌های اخیر به زندگی غربی تبدیل شده و باید سعی کنیم به سبک زندگی ایرانی برگردانیم.

رستمی اظهار کرد: این موضوع بسیار حائز اهمیت است و سبک زندگی ایرانی باید احیا شود البته این با شعار تحقق پیدا نمی‌کند بلکه نیاز به برنامه ریزی دارد، عوامل محیطی را می‌توان تغییر داد، زیرا زندگی ما پر از آلودگی محیطی است، آلودگی هوا و خاک که باید فکری به حالشان کرد، زیرا ین آلودگی‌ها از عوامل رشد سرطان در سال‌های اخیر شناخته شده است.

وی بیان کرد: اکنون در اغلب کشور‌هایی که برنامه‌های قانونی وفرهنگ سازی برای کاهش مصرف سیگار دارند به طور مشخص توانسته اند شیوع سرطان را کاهش داده و ما نیز باید در ایران این موضوع را مدنظر قرار دهیم.

 

بیماریابی در حوزه سرطان مغفول مانده است


رستمی با بیان اینکه بیماریابی در کاهش شیوع و درمان موثر است، عنوان کرد: متاسفانه ما در کشور برنامه مدون و مشخصی در سرطان‌ها (به جز سرطان دهانه رحم) برای بیماریابی نداریم و برای سرطان معده، روده و سینه که سرطان‌های شایع در کشور است برنامه‌ای نداریم.

وی گفت: اگر بتوانیم برنامه بیماریابی را اجرایی کنیم می‌توان بسیاری از سرطان‌ها را که امکان پیشگیری وجود ندارد در مراحل اولیه تشخیص داد که در این صورت درمان موفقیت آمیزتر بوده و افزون بر این از نظر اقتصادی نیز به صرفه‌تر است.

این متخصص خون و سرطان ادامه داد: به عنوان مثال اگر سرطان سینه در مرحله اول و دوم تشخیص داده شود پیش آگهی بهتر صورت می‌گیرد و درمان موثرتر است همچنین دولت نیز هزینه کمتری پرداخت می‌کند، زیرا اغلب درمان‌های سرطان گرانقیمت هستند و اگر بیماری در مرحله سه یا چهار تشخیص داده شوند فرد باید در طول عمر دارو‌های گران را مصرف کند که برای دولت‌ها از نظر اقتصادی به صرفه‌تر نیست به همین دلیل پیشگیری از همه لحاظ بر درمان ارجح است.

 

درمان‌های جدید سرطان نباید محدود به تهران باشند


وی اظهارکرد: حوزه درمان بخش دیگری در زمینه سرطان است که خوشبختانه پزشکان ما در این حوزه به روز هستند و برخلاف کشور‌های مجاور درمان بیماران به خوبی انجام می‌شود، اما دسترسی به درمان‌های جدید حق بیماران است ما نیازمند آن هستیم که یک دستورالعمل کشوری برای سرطان‌ها داشته باشیم و افرادی که نیازمند هستند از درمان‌های جدید و موثر استفاده کنند و تکنولوژی و درمان‌های روز تنها محدود به شهر‌های بزرگ مانند تهران نباشد.

وی افزود: یکی از بخش‌های مورد توجه در حوزه سرطان درمان تسکینی است که بسیار مهجور مانده، گاهی یک بیماری سرطانی به مرحله‌ای رسیده که درمان‌ها برای او جوابگو نیست و در واقع متاسفانه این بیمار به انتهای زندگی رسیده است و تمام خانواده باید انرژی و توان خود را برای نگهداری او بگذارند.

 

جای خالی مراکز طب تسکینی برای بیمارانی سرطانی


این متخصص خون و سرطان گفت: در کشور‌های توسعه یافته در کنار بیمارستان‌ها مراکز طب تسکینی احداث می‌شود و بیمه‌ها هزینه‌های نگهداری را پرداخت می‌کنند وقتی این بیماران در این مراکز نگهداری می‌شوند خانواده‌ها دیگر نگران درد بیماران نیستند و خدمات مناسب به آن‌ها ارائه می‌شود.

 

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
ناشناس
۲۳:۴۹ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
چرا سازمان پیشگیری از سرطان منحل شد؟
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۵۶ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
شیوع سرطان درایران به خاطرمصرف محصولات تراریخته.وجودسم زیاددرمحصولات کشاورزی.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۰:۳۱ ۳۰ خرداد ۱۳۹۶
سلام.بابت اطلاع رسانی هاتون ممنون آدم باید هوشیار شه
آخرین اخبار