در حاشیه هیات دولت؛

نوبخت: هیأت نظارت بر برجام نقض توافق‌نامه هسته‌ای را رسیدگی می‌کند

سخنگوی دولت گفت: هیات نظارت بر اجرای برجام برای چگونگی اجرای این توافقنامه شکل گرفته و اکنون این هیات در حال رسیدگی به موضوع نقض برجام از سوی طرف مقابل است.

نوبخت: هیات‌ نظارت نقض احتمالی برجام را بررسی می‌کند/ ادغام وزارتخانه‌ها برای چابک‌سازی دولت استبه گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها گفت: تجربه نشان داده که برخی از ادغام‌ها اگر در کشورهای دیگر توجیه داشته باشد اما شاید با توجه به وضعیت ساختار اداری ما ناهماهنگ باشد.

وی افزود: در کشوری که بخش قابل توجهی از اقتصاد آن توسط دولت اداره می‌شود بسیار زود است که همان شیوه کشورهای دیگر را اجرا کنیم.

نوبخت تصریح کرد: طی چهار سال گذشته نشان داده شد که ادغام وزارتخانه‌های راه و ترابری و مسکن و شهرسازی در یکدیگر با عنایت به اینکه مقوله مباحث عمرانی عمدتا در وزارت راه و ترابری است و مباحث مسکن و شهرسازی در داخل شهرها، غیرقابل کنترل است و کسی که بخواهد عملا هر دو حوزه را مدیریت کند با دشواری‌های بسیاری مواجه خواهد شد.

سخنگوی دولت بیان داشت: باید قبول کرد که با کشورهایی که صنعت و تجارت آنها با بخش خصوصی اداره می‌شود ممکن است از طریق مباحث مرتبط با سیاست‌گذاری مشکلات را برطرف کرد از این رو دولت به این نتیجه رسید برای چابک‌سازی فعالیت‌ها اقدام به تفکیک وزارتخانه‌ها کند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود ادغام وزارتخانه‌ها در دوره‌های گذشته نیروی انسانی کاهش پیدا نکرد بلکه تجمیع شد، لذا اگر بخواهیم وزارتخانه‌ها را تفکیک کنیم در این صورت وزیری به صورت تخصصی عمل خواهد کرد از این رو لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها به مجلس شورای اسلامی ارائه شده و در حال بحث و بررسی است.

نوبخت با اشاره به اینکه طرح دو فوریت لایحه تفکیک وزارتخانه‌ها در مجلس شورای اسلامی تصویب نشد بیان داشت: در حال حاضر این لایحه با طرح یک فوریت در دستور کار مجلس قرار دارد و امیدواریم بعد از سرکشی نمایندگان به حوزه انتخابیه این موضوع خارج از نوبت مورد بررسی قرار بگیرد تا شرایطی ایجاد شود که دولت دوازدهم بر اساس همین تفکیک‌ها شکل بگیرد.

سخنگوی دولت یادآور شد: اگر تکلیف وزارتخانه‌ها روشن شود دولت راحت‌تر می‌تواند وزرا خود را به مجلس شورای اسلامی معرفی کند و با ثبات بیشتری می‌توانیم اقدامات خود را پیش ببریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا تفکیک وزارتخانه‌ها موجب افزایش جمعیت و حجم گسترده بدنه دولت می‌شود یا خیر گفت: خیر تعداد پرسنل تغییر نکرده ضمن انکه تعداد کارکنان موجود می‌تواند در شرایط تفکیک پاسخگو باشد.

نوبخت با اشاره به اهمیت روز قدس ادامه داد: موضوع یادآوری فلسطین و اشغالی که در قدس صورت گرفت امر بایسته‌ای بود به درستی حضرت امام روز جمعه پایانی ماه رمضان را برای این امر در نظر گرفت.

سخنگوی دولت افزود: امسال با توجه به شرایط منطقه و اختلافاتی که میان کشورهای اسلامی وجود دارد، موضوع اسرائیل تقریبا در حال فراموش شدن است، لذا کشورهای مسلمان به جای اینکه به موضوع مهمی که در جهان اسلام مطرح است بپردازند مسائل دیگری مطرح می‌کنند، همچنین وجود عناصر تروریستی که تفرقه‌ ایجاد کردند چهره خشنی را از اسلام در کشورهای جهان به تصویر می‌کشند.

وی تصریح کرد: جنایاتی که در سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی در حال اعمال است متاسفانه در حال فراموشی بوده و به نادرستی اسلام منشا تروریسم مطرح می‌شود لذا لازم است برای مقابله با تروریسم و توجه به وصیت امام راحل امسال با اعتقاد راسخ‌تر وارد این عرصه شویم و همان طور که رئیس جمهور در بیانات در دولت داشتند از همه مردم متدین درخواست کردیم که در روز قدس حضور پیدا کنند تا بتوانیم اتحاد و انسجام ملی خود را نشان دهیم.

نوبخت در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه با وجود بدعهدی‌ آمریکا آیا فکر می‌کنید شروط نه‌گانه مقام معظم رهبری برای اجرای برجام نقض شده تصریح کرد: هیات نظارت بر اجرای برجام برای چگونگی اجرای این توافقنامه شکل گرفته و اکنون این هیات در حال رسیدگی به موضوع است.

سخنگوی دولت ادامه داد: اگر این هیات با بررسی‌های انجام شده به این نتیجه برسد که نقض برجام از سوی طرف‌های مقابل انجام گرفته، چگونگی رسیدگی به اعتراض اعضا به خاطر نقض طرف مقابل پیش‌بینی شده و از همه ظرفیت‌ها برای احقاق حقوق ملی استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

تفکیک وزارتخانه ها کمک به تخصصی شدن آنهاست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار