باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

حق شهروندی نصیب همه نمی‌شود/ معلولان؛ فراموش‌شدگان فضاهای عمومی شهر

در دنیا حقوق تمام اقشار جامعه به ویژه معلولان برای تردد آسان در مهندسی شهرسازی مورد توجه قرار می‌گیرد.

معلولان؛ فراموش شدگان فضاهای عمومی شهر/حق شهروندی نصیب همه نمی شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شهروندان باید از شرایط یکسان در استفاده از امکانات شهری برخوردار باشند اما در شهری مانند تهران که قلب ایران  است این حق نه تنها رعایت نشده، بلکه به دلیل مسائل و مشکلات مختلف به آن توجه جدی نشده است. 
در دنیا حقوق تمام اقشار جامعه به ویژه معلولان برای تردد آسان در مهندسی شهرسازی مورد توجه قرار می گیرد تا همه بتوانند از شرایط یکسان برای زندگی در شهر برخوردار باشند.
 
 بهسازی معابر برای معلولان و نابینایان یکی از حقوق شهروندی است که مسئولان شهری و دستگاه ها موظف به اجرای آن هستند تا معلولان بتوانند مانند افراد عادی از معابر و خیابان ها وحتی وسایل حمل ونقل عمومی استفاده کنند اما متاسفانه این حقوق در شهرسازی پایتخت رعایت نمی شود. 
 
شهرداری تهران در یک دهه اخیر، برخی از معابر را برای عبور و مرور معلولان و نابینایان بهسازی کرده اما هنوز نتوانسته در راستای بهسازی تمام  خیابان ها اقدام کند.بسیاری از معابر نه تنها بهسازی نشده بلکه موانع طبیعی و غیرطبیعی باعث شده تا معلولان با مشکلات بسیاری برای تردد در شهر مواجه شوند.
 

*مسئولان کمبود امکانات رفاهی مترو را باور دارند


 
آذر ماه سال گذشته بود که مجتبی شاکری رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به کمبود امکانات رفاهی وی‍ژه جانبازان و معلولان در ایستگاه‌های مترو تهران، گفت: به دلیل تماس‌های بسیاری که از سوی افراد جانباز و معلول داشتیم، در راستای ساماندهی ایستگاه‌های مترو برای دسترسی معلولان و جانبازان اقدام کردیم  و با  معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران و همچنین مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه مذاکراتی داشتیم تا شرایط بهتری را برای تردد جانبازان و معلولان فراهم کنیم.

رئیس کمیته فرهنگی شورای اسلامی تهران با تأکید بر اینکه مسئولان مترو کمبود امکانات رفاهی معلولان و جانبازان را در مترو باور دارند، گفت: مسئولان مربوطه به دنبال ساماندهی  وضعیت موجود تمام ایستگاه‌های مترو هستند.

وی با اشاره به مجهز نبودن برخی از ایستگاه‌های مترو به پله برقی افزود: این موضوع باید به صورت جدی دنبال شود چرا که علاوه بر جانبازان و معلولان، بیماران قلبی و سالمندان نمی توانند به راحتی از این ایستگاه‌ها استفاده کنند.

  ابوالفضل قناعتی عضو هیات رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به مشکلاتی که معلولان، جانبازان و نابینایان در شهر تهران با آن مواجه هستند، گفت: در چند سال گذشته نسبت به رفع مشکلات معلولان و جانبازان بی توجهی‌هایی شده، اما شورای شهر در برنامه سال 96 شهرداری تهران نسبت به این موضوع توجه بیشتری خواهد داشت.
 
وی افزود: هم اکنون در شکل هندسی شهر تهران در بیشتر مسیرها شرایطی برای سهولت تردد جانبازان، معلولان و نابینایان فراهم شده است که امیدواریم با برنامه ریزی و اقدامات گسترده  ، شاهد برطرف شدن این مشکل  باشیم. 
 
قناعتی تأکید کرد:خوشبختانه فراهم کردن شرایط برای سهولت  تردد جانبازان، معلولان و نابینایان در اولویت و دستور کار مدیریت شهری، سایر نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی قرار گرفته است.


 
*مناسب سازی شهر برای معلولان یکپارچه نیست


 
علی صابری عضو شورای اسلامی شهر تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به اهمیت مناسب سازی شهر برای تردد معلولان گفت:مناسب سازی در شهر برای معلولان ابعاد مختلفی دارد،از این رو نمی توانیم اقدامات کیفی شهرداری را با خط کش کمیت اندازه بگیریم.
 
وی با اشاره به اهمیت کیفیت مناسب سازی در شهر افزود:مناسب سازی را نباید با کمیت و عدد و رقم در اقدامات شهرداری سنجید.
 
عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در سال گذشته مناسب سازی به طور کامل انجام نشده است، گفت: این مناسب سازی ها یکپارچه و با استانداردهای ابلاغی و نظارت یک مرکز خاص انجام نمی شود، به همین دلیل معتقدم مناسب سازی به صورت کامل انجام نشده است.
 
صابری با بیان اینکه در سال های گذشته، برخی اقدامات مناسب سازی از سوی مناطق و با زیر مجموعه عمرانی انجام شده بود، تصریح کرد:مناسب سازی از سوی مناطق، از این جهت که به دنبال ردیف و بودجه برای این امر نیستیم مطلوب است، اما تمرکز زدایی مناسب سازی، از ابعاد چالشی آن محسوب می شود.
 
وی گفت: ستاد مناسب سازی شهرداری تهران باید برنامه ریزی جدی در این موضوع داشته باشد تا روند مناسب سازی مطلوب پیش برود.

 
معلولان و نابینایان هم شهروند همین شهر هستند و باید مانند دیگر افراد از حقوق شهروندی برخوردار و از حاشیه کاری مسئولان به متن شهری بیایند تا بتوانند مانند سایر افراد جامعه در توسعه و اعتلای جامعه موثر باشند.
 
گزارش از مینا افسریان
 
انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ali
۲۲:۴۲ ۰۷ تير ۱۳۹۶
داداشای خوبم، گوشه سمت راست تصویر رو ببینید یه راه بدون پله برا عبور ویلچر هست که یه خاونم داره از روش عبور میکنه. برای اتحاد هم که شده همیشه نیمه پر لیوان رو ببینید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۷ ۰۷ تير ۱۳۹۶
وای خدای من مگه تهران شهردار نداشته !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۰۷ تير ۱۳۹۶
پیاده روهای تهران انقد افتضاحه که ادم سالمشم نمیتونه راه بره چه برسه به معلول
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۷ تير ۱۳۹۶
یک پیاده رو حتی برای افراد سالم هم وجود ندارد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۸ ۰۷ تير ۱۳۹۶
بله. نصیب مدیران نجومی و آقازادهها و وارد کنندگان پوشاک و... میشود.
آخرین اخبار