یاسوج؛

عدم امکان نمایش 8 هزار شی ء تاریخی در کهگیلویه و بویراحمد

به علت کمبود فضای موزه کهگیلویه و بویراحمد امکان نمایش بیش از 8 هزارشیء تاریخی و نفیش کشف شده در این استان وجود ندارد.

 به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از یاسوج ؛  این موزه واقع در گلستان 4 شهر یاسوج با برخورداری از آثار و شواهد به جوابگو نبودن فضای فیزیکی موزه تاریخی و باستان شناسی استان جای مانده از گذشتگان با فرهنگ این بخش از مرز و بوم ایران با نمونه‌های برجسته یک موزه محلی و بومی است.

این گنجینه گرانبها که در 28 اردیبهشت ماه سال 1381 افتتاح شد با مساحتی در حدود 150 متر مربع در طبقه دوم اداره میراث فرهنگی استان کهکیلویه و بویر احمد قرار دارد که به علت کمبود فضای فیزیکی مناسب از مجموع بیش از 8 هزار قلم شی تاریخی کشف شده در نقاط مختلف استان تنها 301 اثر آن در معرض دید عموم قرار دارد و بقیه در مخزن این موزه نگهداری می شوند.

همین موضوع موجب شده تا کار ساخت موزه جدید در یاسوج از سال 1383 در دستور کار مسئولان استان قرار گیرد که با وجود گذشت سالها از شروع ساخت موزه جدید استان همچنان به علت کمبود اعتبار، واگذاری مقطعی آن به بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، تغییر کاربری و نداشتن طرح توجیهی مناسب و مورد قبول سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری کشور این پروژه تعطیل و راکد مانده است.

به گفته آگاهان با تلاش دوباره مسئولان استان در نهایت این طرح دوباره به میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری استان برای احداث موزه واگذار شد که با سفر هیئت دولت به استان در سال گذشته مبلغ 30 میلیارد ریال اعتبار هم برای تکمیل آن اختصاص یافت که هم اکنون بالای 60 درصد پیشرفت کاری دارد.

در ساختمان قدیمی موزه استان اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی،نظیر کاسه،جام و گلدان،ابزار آلات جنگی مانند خنجر، شمشیر، پیکان و ابزار آلات تزئینی مانند مهره‌ها، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها، همچنین سکه های دوران ساسانی و متعلق به پادشاهانی چون خسرو دوم و سکه‌های دوره الیمایی و چند مهره از دوره ساسانی نگهداری می شود.

یکی از برجسته ترین اشیائی که در این موزه نگهداری می‌شود تابوت سفالی مربوط به 3 هزار و 500 سال پیش است که در نوع خود بی نظیر و از این نوع تنها در موزه هگمتانه همدان و لوور پاریس فرانسه وجود دارد.

در موزه کهگیلویه و بویراحمد همچنین اشیایی از دوره اسلامی شامل سکه های اوایل اسلام، سکه های عهد صفوی و قجری،ظروف چینی آبی و سفید و اشیای دیگر چون خنجر و باروت نگهداری می شود.

از دیگر اشیای موزه یاسوج قطعه‌ای از نقش برجسته شاپور اول ساسانی است که برروی سنگ حفاری شده است و سنگ‌های قیمتی با نام احجار کریمه یاد کرد که جنبه‌های تزئینی و یا مذهبی آن نزد ایرانیان باستان اهمیت ویژه‌ای داشت می توان اشاره کرد.

در موزه یاسوج در مجموع 301 شی ء از دوره‌های مختلف به نمایش گذاشته شده و از یک بخش باستان شناسی نیز تشکیل شده است.

اشیای به نمایش درآمده در این موزه عمدتاً در کاوش‌های باستان شناختی از دست قاچاقچیان اشیای عتیقه کشف شده و در برگیرنده سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ ،دوره تاریخی و دوره اسلامی است.

انتهای پیام/ش

کارساخت موزه جدید در یاسوج تا بهمن ماه پایان می یابد 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.