کرمان؛

تالاسمی در جنوب کرمان همچنان با ازدواج های فامیلی متولد می شود

معان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت گفت:بتا تالاسمی ماژور در حوزه دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از 185 درصد از 1هزار تولد زنده در سال 85 به 57 درصد 1هزارتولد زنده در سال 94کاهش یافت.

تالاسمی در جنوب کرمان همچنان با ازدواج های فامیلی متولد می شودبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان   مسعود مطهری ظهر در حاشیه برگزاری کارگاه بازآموزی تالاسمی و معرفی برنامه ژنتیک اجتماعی در جیرفت در جمع خبرنگاران گفت: تالاسمی یکی از شایع ترین بیماری های ژنتیک است که نوع بتا تالاسمی در ایران بسیار شایع است که این شیوع در جنوب کشور قابل توجه است.

 وی افزود: هزینه غربال گری بیماری بسیار پایین تر از هزینه های درمان است که باید آگاهی لازم به مردم داده شود.

 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت با اشاره به مشکلات فراوان در جنوب کرمان افزود: با توجه به پشتیبانی اداره ژنتیک و همت اداره مشاوره توانسته ایم بتا تالاسمی ماژور را در حوزه تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی جیرفت از 185 درصد 1هزار تولد زنده در سال 85 را به 57 درصد 1هزارتولد زنده در سال 94 کاهش دهیم.

 وی با بیان اینکه 3 هزار و 114 زوج ناقل و مشکوک پرخطر در جنوب کرمان تحت مراقبت هستند که 250 مورد آن مرحله دوم را انجام داده اند، عنوان داشت: 39 جنین ماژور تشخیص داده شده و 38 مورد سقط شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین دلیل بروز تالاسمی در جنوب کرمان به ازدواج های فامیلی برمی گردد که در منطقه بسیار زیاد است، یادآور شد: از طرفی عدم همکاری زوجین با مراکز بهداشت شهرستان ها نیز مزید بر علت است البته مشکلات اقتصادی و اجتماعی هم بی تأثیر نیستند.

 مطهری با اشاره به اهداف برگزاریی این کارگاه با حضور پزشکان و کاشناسان جنوب کرمان در جیرفت، اظهار کرد: با توجه به لزوم ایجاد یک حساسیت در تیم های کارشناسی اعم از پزشکان و مشاوران ژنتیکی برای افزایش آگاهی آنها، این کارگاه با محوریت پیشگیری از بروز تالاسمی ماژور در جنوب کرمان با حضور اساتید کشوری و استانی برگزار شد.

انتهای پیام/ح

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار