قالیباف تاکید کرد:

بحران مدیریت در مدیریت بحران کشور/ اجرای قانون آزمایشی به مدت 9 سال

شهردار تهران گفت:قانون بحران برای مدیریت بحران در سال 87 به صورت آزمایشی به تصویب رسید در حالی که امروز با گذشت 9 سال از این قانون هنوز دچار بی‌قانونی هستیم.

ساختمان های بلندمرتبه بر روی گسل های تهران ساخته نمی شودبه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ محمدباقر قالیباف شهر دار تهران در آیین افتتاح و بهره‌برداری از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه در 12 سال گذشته مدیریت بحران حتی محل استقرار هم نداشت اظهار داشت: ساختمان‌های مدیریت بحران در 12 سال گذشته برای بحران در شهر ساخته شده است.

وی افزود: امروز سازمان مدیریت بحران به یک مجموعه‌ای رسیده‌ است که مایه افتخار برای شهر و کشور است اگر چه این سازمان هنوز به نقطه‌ای نرسیده که بتواند در مقابل بحران‌های جدی، شهر را مدیریت کند.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه سازمان مدیریت بحران با همکای متخصصان در حوزه بحران‌ و همچنین سازمان‌های بین‌المللی توانست به جایگاه فعلی خود دست یابد گفت: نمی‌دانم چرا بحران در پشت تریبون‌ها فراموش می‌شود به گونه‌ای که در پشت تریبون‌ها قرار می‌گیریم فراموش می‌کنیم خطاب به چه کسی صحبت می‌کنیم.

قالیباف با بیان اینکه همه مسئولان باید در خصوص عملکردهای خود پشت تریبون‌ها سخن بگویند تصریح کرد: زمانی که پشت تریبون قرار می‌گیریم در نقش یک اپوزیسین حرف می‌زنیم و نمی‌گوییم که در حوزه مسئولیت‌های خود چه نقشی ایفا کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امروزه مدیریت بحران خود دچار بحران است تأکید کرد: قانون بحران برای مدیریت بحران در سال 87 به صورت آزمایشی به تصویب رسید در حالی که امروز با گذشت 9 سال از این قانون هنوز دچار بی‌قانونی هستیم چرا که کارهای اداری بر اساس قانون انجام نمی‌شود.

شهردار تهران اضافه کرد: بدون تردید در راستای قانون نوشته شده باید عمل کنیم اما به دلیل عمل نکردن به این قانون در شهر دچار بحران هستیم، آن هم شهری که جزو شهر‌های پر خطر دنیا است.

قالیباف با بیان اینکه ایران جزو 10 کشور حادثه‌خیز دنیا است تصریح کرد: در دوره دوم شورای شهر برخی از اعضای شورا دچار مشکلاتی برای بحران شده بودند و همین موضوع چالش‌های امروز مدیریت بحران را به اینجا رساند.

وی با بیان اینکه تهران تنها شهری است که قانون مدیریت بحران آن بر عهده شهردار است گفت: در تمام شهرهای ایران مدیریت بحران بر عهده استاندار‌ها است.

شهردار تهران اضافه کرد: نمی‌دانم چرا عده‌ای در زمان حادثه به دنبال رفتارهای سیاسی هستند که یکی از مهمترین آن هم حادثه پلاسکو بود به گونه‌ای که در آن حادثه در مورد اقدامات  شهرداری قضاوت‌های زیادی شد.

قالیباف با تأکید بر اینکه بدون شک مدیریت بحران شهر تهران جوابگوی حوادث تهران است یادآور شد:خطرات ایمنی از 12 سال گذشته تا به امروز به حداقل رسیده به گونه‌ای که ما امروز 6.7 کیلومتر شهر تهران را تحت پوشش داریم.

وی با بیان اینکه روزانه هزار دستگاه خودرو پلاک می‌شود، افزود: به طور قطع با ورود این خودروها، خودرویی از شهر تهران خارج نمی‌شود چرا که هم اکنون میلیون‌ها خودرو در شهر تهران تردد می‌کند.

 ساختمان بلندمرتبه بر روی گسل های تهران ساخته نمی شود

محمد باقر قالیباف شهردار تهران در مراسم رونمایی از دستاوردهای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه امروز اقدامات زیادی در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری مجموعه مدیریت بحران انجام شده است، اظهار داشت: از سال 85 تاکنون بر روی نقشه گسل‌های شهر تهران کارهای زیادی انجام شده به گونه‌ای که هم اکنون ساخت و سازها بر اساس نقشه گسلی شهر تهران انجام می‌شود.

وی افزود: ساخت و ساز نقشه‌های گسلی شهر تهران را کنترل می‌کنیم تا بر روی گسل ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته نشود.

اجرای طرح کاهش آسیب در محلات با هدف پیشگیری از بحران در شهر

 شهردار تهران با تأکید بر اینکه طرح کاهش آسیب در محلات را  در سال‌های گذشته تاکنون در شهر تهران آغاز کرده‌ایم گفت: با این اقدام به دنبال پیشگیری از بحران در شهر  هستیم.

مدیریت بحران نیازمند اصلاح قانون ساختاری است

 قالیباف با اشاره به اینکه برخی سازمان ها اطلاعات خود را در اختیار مدیریت بحران شهرداری تهران قرار نمی‌دهند، افزود: امروز بحث مدیریت بحران دچار اشکالاتی شده که امیدواریم به زودی در راستای اصلاح این قانون ساختاری، برنامه‌ریزی‌هایی صورت بگیرد.

 وی ادامه داد: بدون تردید باید در تمام شهرهای ایران قانون مدیریت یکپارچه شهری اجرا شود به این منظور که با اجرای این قانون می‌توانیم همه مشکلات مردم در شهر را برطرف کنیم.

 شهردار تهران تأکید کرد: اجرای قانون مدیریت یکپارچه شهری برای  اقتصاد مقاومتی و اطلاع از وضعیت آبفا، برق، گاز، تلفن و مبلمان شهری که همه از نیازهای مدیریت یکپارچه محسوب می‌شود ضروری است.

وی اضافه کرد: برای پیشگیری از بحران همه سازمان‌‌ها و نهاد‌ها باید با یکدیگر همکاری داشته باشند.

 شهردار تهران با تأکید بر اینکه اصلاح ساختار در فرآیند قانون باید اجرایی شود، گفت: بدون تردید در بحث نوسازی شهر تهران نسبت به دیگر شهرهای ایران پیشرفت زیادی داشتیم، از این رو معتقدم که باید تغییراتی در ساختار فرآیند قانونی صورت بگیرد.

شهردار تهران با بیان اینکه در مواقع آتش‌سوزی و حریق نیروهای آتش نشانی در مدت‌ زمان 4 دقیقه و 10 ثانیه به محل حادثه می‌رسند، تصریح کرد: نسبت به  12 سال گذشته اقدامات زیادی در حوزه بحران در شهر تهران انجام شده به گونه‌‌ای که امروز تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی ما از 75 به 125 افزایش یافته است.

راه‌اندازی 110 پایگاه مدیریت بحران در شهر تهران

قالیباف با بیان اینکه با وجود تمامی اقدامات انجام شده در شهر تهران هیچ‌کس به ما خدا قوت نگفت، افزود: در 14 سال گذشته حتی در شهرداری تهران پایگاه مدیریت بحران وجود نداشت اما امروز 110 پایگاه مدیریت بحران در هر محله‌ای راه‌اندازی شده است.

وی با بیان اینکه در راستای تهیه نقشه گسلی شهر تهران مراکز علمی و تحقیقاتی به ما کمک‌های فراوانی کردند، تأکید کرد: بیش از 3 هزار کار میدانی برای گسل‌ها به صورت تحقیقاتی انجام شده است.

شهردار تهران ادامه داد: با کسب تجربه از سازمان‌های بین‌المللی مراکز علمی و دانشگاهی ما توانستیم نقشه گسلی را آماده کنیم و در آن همه مسیرهای گسلی را مشخص کنیم.

قالیباف با اشاره به برخی اظهارات مطرح شده در جلسه شورای عالی معماری – شهرسازی نسبت به تهیه نقشه گسلی شهر تهران تصریح کرد: در مکاتبات انجام شده متوجه شدم که به این افراد بدهکار هم هستم.

وی با بیان اینکه امروز هر محله‌ای نقشه گسلی دارد و شهرسازی هوشمند طرح تفصیلی دارد، تأکید کرد: در 40 روز گذشته اتاب و خطاب‌هایی در خصوص طرح تفصیلی به بنده شد که امروز در جواب به آن‌ها می‌گویم آن زمان که ما طرح تفصیلی را اجرا کردیم شما نبودید اما امروز انتقاد می‌کنید.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه در یک آتش‌سوزی همه کار کارشناسی انجام می‌دهند، گفت: معتقدم باید قانون را بهتر بنویسیم، چرا که قانونی که به درستی نوشته نشود به خوبی هم اجرا نمی‌شود و فایده‌ای هم برای اجرایی‌ شدن آن وجود ندارد.

قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران در 14 سال گذشته چندین‌هزار میلیارد در حوزه مدیریت بحران سرمایه‌گذاری کرده است، افزود: برای مدیریت بحران قانونی تصویب شد اما سهم دولت در حوزه بحران مشخص نشد، چرا که تجهیزات، امکانات و همچنین در حوزه نرم‌افزار همه وظایف بر دوش شهرداری تهران بود.

سرعت 34 درصدی نوسازی بافت فرسوده  در شهر تهران

وی با بیان اینکه دولت طرح کاهش خطر در محلات را بعد از حادثه پلاسکو به تصویب رساند، یادآور شد: شاید بحث نوسازی بافت فرسوده در کشور به سرعت انجام نشود اما در شهر تهران سرعت در نوسازی 34 درصد است.

تنها 8 درصد بافت‌های فرسوده کشور نوسازی شده‌اند

شهردار تهران ادامه داد: مجلس قانون کمک 10 درصدی به حوزه نوسازی بافت فرسوده در شهرها را به تصویب رساند اما با وجود این قانون تنها در کشور شاهد نوسازی 8 درصدی بافت‌های فرسوده بوده‌ایم.

قالیباف اضافه کرد: اعتبار قطعی مصوبه مجلس در ردیف بودجه نوسازی برای شهر تهران 600 میلیارد تومان است که از این رقم هیچ مبلغی به شهرداری تهران پرداخت نشده است.

وی با بیان اینکه در شهر‌ها با کمک شورا صددرصد عوارض به مالکان بخشیده می‌شود، تصریح کرد: بدون تردید شهرداری تهران از یک درآمد بزرگ صرف نظر  کرد تا بتواند در حوزه بحران، مدیریت بحران را افزایش دهد.

شهردار تهران با بیان اینکه مراکز بحران در شهرها از اهمیت بالایی برخوردار هستند، تأکید کرد: در این مراکز موضوعات تأسیسات و زیرساختی بسیار مهم است، به همین دلیل باید برای آن تدبیری اندیشیده شود.

پرهیز از رفتارهای سیاسی در مواقع بحرانی

قالیباف با بیان اینکه در حوزه ساختاری دچار اشکالاتی هستیم که باید اصلاح شود، افزود: بدون تردید باید در مواقع بحرانی از رفتارهای سیاسی پرهیز کنیم.

وی ادامه داد: در موضوع حادثه پلاسکو یکی از دوستان می‌گفت شهردار تهران جزء دو نفری است که می‌تواند برای مدیریت بحران انتخاب شود، در حالی که همین دوست زمانی که در یک موضوع سیاسی قرار گرفت از بنده پرسید چرا مدیریت بحران بر عهده شماست؟.

شهردار تهران با تأکید بر اینکه بنده در مدیریت بحران در دهه 70 تدریس کردم و سابقه کار در حوزه عملی دارم، یادآور شد: در 3 زلزله بزرگ طبس، رودبار و بم حضور داشتم.

قالیباف با بیان اینکه مهمترین بخش مدیریت بحران پیشگیری از آن است، تأکید کرد: در فرآیند مدیریتی دچار اشکال هستیم، چرا که اعتبار و بودجه به اسم مدیریت بحران به تصویب می‌رسد اما به کارهای غیر ضروری داده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگسازی ایمنی باید تلاش کنیم، تصریح کرد: در سال 80 مردم کمربند ایمنی نمی‌بستند و همین موضوع باعث شده بود که سالانه 28 هزار کشته در کشور داشته باشیم که این آمار حتی از کشته‌های جنگ تحمیلی نیز بیشتر بود.

شهردار تهران ادامه داد: با برنامه‌ریزی و فرهنگسازی توانستیم ظرف 2 ماه بیش از 70 درصد مردم را متقاعد به بستن کمربند ایمنی کنیم.

قالیباف گفت: اگر مسئولان بخواهند و مردم همت کنند، در مدت زمان کوتاهی می‌توانیم کارهای نشدنی را انجام دهیم.

تهدید لوله‌های گاز در مواقع بحران

وی تأکید کرد: با وجود تمام اقدامات انجام شده در مدیریت بحران اگر حادثه‌ای در شهر رخ دهد بسیار نگران‌کننده است، چرا که در زیر شهر تهران لوله‌های گاز زیادی وجود دارد که می‌تواند خطرآفرین باشد.

شهردار تهران افزود: باید کارهای خود را  بر اساس مسئولیت‌های خود دقیق انجام دهیم و همچنین از رفتار‌های غیر منطقی و سیاسی پرهیز کنیم و در موضوعات تخصصی که با سلامت و ایمنی مردم در ارتباط است ورود نکنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار