تفضلی:

اولین محصول آهن اسفنجی به روش کاملا ایرانی تولید شد

مدیرعامل کارخانه فولادسازی شادگان گفت: این کارخانه برای اولین بار در دنیا،۲۲ هزارتن آهن اسفنجی به روش پرد تولید کرد.

اولین محصول آهن اسفنجی به روش کاملا ایرانی تولید شدبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،عباس تفضلی مدیرعامل کارخانه فولادسازی شادگان در حاشیه کنفرانس خبر تولید آهن اسفنجی در شرکت فولاد شادگان گفت: فولاد شادگان یکی از 8 طرح فولادی است که در سال 1386 توسط دولت به منظور محرومیت زدایی از مناطق محروم پایه گذاری شد و این طرح به علاوه سه طرح دیگر از طریق تکنولوژی بومی سازی شده به نام " پرد " به کار افتاده است.

 وی با اشاره به ثبت این تکنولوژی در سال 2005 در کشور آلمان تصریح کرد: طرح فولادسازی به روش پرد ایرانی بوده و توسط شرکت MME که متعلق به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است به ثبت رسیده است.

 تفضلی اذعان داشت: فولاد شادگان به عنوان پیشتاز این تکنولوژی در ایران و جهان اولین محصول خود را بدست آورده است علی رغم نو بودن این تکنولوژی و ناآشنا بودن پرسنل با آن، عارضه های دوران راه اندازی نسبت به کارخانه های مشابه کمتر مشاهده شد.

 مدیر عامل کارخانه فولادسازی شادگان بیان کرد: 31 خرداد ماه امسال 22هزار تن آهن اسفنجی در کارخانه شادگان تولید شد و 20 هزار تن از آن به کارخانه فولاد خوزستان واگذار شد و در حال حاضر با 70 تا 80 درصد ظرفیت خود مشغول کار هستیم و امیدواریم به زودی به ظرفیت اسمی کارخانه که تولید 800 هزار تن در سال است دست یابیم.

 وی با اشاره به مشکلات فولاد شادگان در تأمین گندله های مورد نیاز خود یادآور شد: بر حسب قرارداد مرداد 93 تأمین سنگ آهن کارخانه بر عهده دولت است و تا به حال ما مواد اولیه مورد نیاز خود را از فولاد خوزستان تأمین کرده ایم و مسئولان باید توجه داشته باشند که کارخانه شادگان برای ادامه حیات نیاز به تأمین مواد اولیه دارد.

 تفضلی ادامه داد: براساس برنامه ریز های صورت گرفته فولاد شادگان باید در دو فاز احیای مستقیم و فولاد سازی فعالیت داشته باشد که بعد از اجرایی شدن پروژه احیای مستقیم پروژه ساخت کارخانه فولاد کلید خورد و امیدواریم در مدت 24 ماه بتوانیم این کارخانه را به بهره برداری برسانیم.

مدیر عامل کارخانه فولادسازی شادگان افزود: در خصوص جانمایی طرح های 8 گانه فولادی مسائل مختلفی مطرح است به عنوان مثال احداث کارخانه فولاد شادگان با فاصله چندکیلومتر آن طرف تر از جاده می توانست حدود100 میلیارد تومان صرفه اقتصادی بیشتری داشته باشد اما در هر حال این اتفاقی است که در گذشته افتاده و در حال حاضر نمی توانیم تغییری در آن صورت دهیم.

 وی در پاسخ به این پرسش که آیا تولیدات کارخانجات فولادشادگان صرفه اقتصادی دارد بیان کرد: امروزه در جهان کارخانجات با تولید زیر 10 میلیون اقتصادی نیست و اگر در ایران می توانیم باظرفیت های پایین کار کنیم به دلیل منابع ارزان قیمت است اما به لحاظ الگوی جهانی کارخانه شادگان ضررده است.

 تفضلی در پایان تاکید کرد: در صورت سرمایه گذاری بخش خصوصی در صنایع جانبی و پایین دستی امکان اشتغال 10برابری فراهم می شود و ما آمادگی خود را برای تأمین قطعات صنایع پایین دستی اعلام می کنیم.

بکارگیری روش پرد در کارخانه فولاد چینی

 حسن کرباسچی مدیرعامل شرکت دولتی MME در ادامه جلسه در رابطه با طرح تولید فولاد به روش پرد برای اولین بار در جهان گفت: به هیچ وجه بحث شکست این مطرح نیست و در حال حاضر با به ثمر رسیدن محصول نهایی فولاد شادگان 100 درصد از موفقیت این پروژه کاملا ایرانی مطمئنیم.

 وی در ادامه افزود: ابداع این پروژه کار یک فرد نبوده و در اثر تجربیات گذشته و تحقیقات متعدد که بر روی آن ها صورت گرفت و مجموعه ای که چندسال برای ابداع آن وقت گذاشتند به ثمر رسید.

 کرباسچی تاکید کرد: هنوز تولید آهن اسفنجی به روش پرس آزمایشی است و توقف های ایجاد شده در طرح باعث شده نتوانیم به صورت کامل نتایج تولید محصول از طریق این روش را کاملا بررسی کنیم اما قول می دهیم در 6 ماه آینده با تکمیل ظرفیت تولید با استفاده از این پروژه جدید آمار کامل و مقایسه ای از مزیت های پرد نسبت به روش قدیمی مدرک ارائه دهیم.

 وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر روش پرد علاوه بر اجرا در 4 کارخانه فولادسازی ایرانی دریک کارخانه فولاد چینی به کار گرفته شده و اجرای این پروژه ها مدیون توانمندی و تلاش مهندسان ایرانی است.

 انتهای پیام/

 ادامه حیات کارخانه شادگان منوط به تأمین مواد اولیه است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار