احمدی مطرح کرد؛

نمایندگان مردم اجازه ندهند به بهانه توسعه هر طرحی اجرا شود

معاون سیاسی وزیر کشور از نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا خواست تا پیوست محیط زیستی طرح ها و پروژه ها را جدی بگیرند و اجازه ندهند صرفا به بهانه توسعه، هر طرحی اجرا شود.

نمایندگان مردم اجازه ندهند به بهانه توسعه هر طرحی اجرا شودبه گزارش حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی اصغر احمدی معاون سیاسی وزیر کشور در همایش ملی نمایندگان منتخب شوراهای اسلامی شهرهای مراکز استانی با محوریت محیط زیست و توسعه پایدار که امروز(شنبه) برگزار شد، اظهار داشت: بعد از دوران انسان های اولیه که از طبیعت و حیوان ها می ترسیدند و بلد نبودند که چطور لباس و غذا برای خود درست کنند و جان پناه نداشتند، دوره ای فرا رسید که انسان ها، آرام آرام با طبیعت آشنا شدند و از آن بهره گرفتند تا جایی که در قرن 18 شاهد رشد جمعیت و در نتیجه گسترش کشاورزی و دگرگونی در ساخت و ساز بودیم.

وی افزود: این روند در قرن 20 با شتاب بیشتری دنبال شد و شهرنشینی، انقلاب صنعتی و افزایش استفاده از منابع را رقم زد.

معاون سیاسی وزیر کشور ادامه داد: در قرن 20 دو نگاه و دیدگاه نسبت به رفتار انسان با منابع و طبیعت وجود داشت، نخست دیدگاهی که معتقد بود منابع فناپذیر است و دیگری دیدگاهی که معتقد بود منابع فنا پذیر نیستند.

احمدی با اشاره به برخی آمارهای جهانی، اظهار کرد: حدود یک سوم جمعیت جهان از بهداشت خوبی برخوردار نیستند. یک میلیون و نیم از مردم از آب آشامیدنی سالم محروم و بیش از نیمی از جمعیت دنیا درگیر آلودگی هوا هستند و حال سوال این است که آیا بشر حق دارد توازن طبیعت را از بین ببرد و اگر چنین اتفاقی رخ دهد، آیا طبیعت با ما قهر می کند یا انتقام می گیرد.

وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) مبنی بر مسئولیت تمامی انسان ها در برابر زمین و حیوانات، همچنین تاکید اصل 50 قانون اساسی ج.ا.ایران در خصوص مسئولیت همگانی در برابر محیط زیست، گفت: همه ما در برابر محیط زیست مسئول هستیم و باید به آن توجه کنیم.

معاون سیاسی وزیر کشور با یادآوری سوابق کاری خود به عنوان نماینده مجلس و استاندار، اظهار کرد: در تنظیم برنامه ها با توجه به وضعیت مطلوب و کنونی، همچنین آمارها، چالش ها و ظرفیت ها، راهکارهایی تنظیم می شود و اگر محیط زیست در برنامه ششم توسعه مورد توجه جدی قرار گرفته است نشان دهنده اهمیت موضوعی این مبحث است.

احمدی گفت: بر اساس تکلیف قانون گذار، سازمان حفاظت محیط زیست مکلف است بر تمامی برنامه ها و پروژه های اقتصادی و عمرانی به ویژه مباحثی همچون مدیریت پساب و پسماند نظارت کند.

وی ادامه داد: اما برخی اوقات مقام های محلی با فشار به دنبال اجرای پروژه ای هستند که اجرای آن ضروری نیست و آسیب های بسیاری نیز به همراه دارد.

معاون سیاسی وزیر کشور از نمایندگان مردم در شوراهای شهر و روستا خواست تا پیوست محیط زیستی طرح ها و پروژه ها را جدی بگیرند و اجازه ندهند صرفا به بهانه توسعه، هر طرحی اجرا شود.

احمدی تاکید کرد: البته اینطور نباشد که مسئولان محیط زیست نیز به بهانه محیط زیست، همه راه های توسعه را ببندد بلکه همه بر اساس استانداردها و شاخص های کارشناسی تصمیم گیری کنند تا عواقب و مشکلات بعدی هم ایجاد نشود.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: به دلیل همین عدم توجه به پیوست محیط زیستی در اجرای طرح ها در حال حاضر با طرح های به جا مانده از دولت گذشته مواجه هستیم که بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند اما به دلیل عدم توجه به مسائل محیط زیستی، آسیب های زیادی به همراه دارند.

احمدی افزود: شوراها باید توجه ویژه ای به مسائل محیط زیستی به ویژه در موضوع مدیریت پسماند داشته باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور با بیان اینکه ایران در یک منطقه خشک است، گفت: کشور ما دچار بارش‌های نامتوازن، برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی و استفاده غلط از سموم است. در شرایط حاضر آب‌های زیرزمینی افت کرده است. خوشبختانه با توجه به منویات مقام معظم رهبری در زمینه آب‌های مرزی به این حوزه توجه و سرمایه‌گذاری لازم صورت گرفته اما در برخی کشورها با اقداماتی مثل سدسازی باعث قطع شدن ورود آب به عراق و در نتیجه ایجاد کانون گرد و غبار شده‌اند.

وی گفت: شوراهای شهرها باید در زمینه فضای سبز اقدامات جدی انجام دهند، اختیارات شوراهای شهرها کامل نیست. شوراها تنها نباید برای شهرداری‌ها تصمیم بگیرند بلکه باید فعالیت‌های آنان گسترش پیدا کنند.

معاون سیاسی وزیر کشور تاکید کرد: شورا بار امانتی است که برعهده اعضای آن گذاشته شده است و همه این پست‌ها و سمت‌ها حق‌الناس هستند.

احمدی تصریح کرد: با توجه به تجربیات من در استانداری بر این مسئله تاکید می‌کنم که پروژه‌ها را به کسانی تحویل دهید که کننده کار باشند. برخی فقط پیشنهاد پروژه می‌دهند تا وام بگیرند. این سمتی که به من و شما رسیده است لقمه چربی نیست بلکه یک امانت است و شما باید به بالادستی‌های خود جوابگو باشید.

وی با اشاره به شایعات منتشر شده در سایت‌ها افزود: فراموش نکنیم تریبون‌ها و سایت‌ها نیز حق‌الناس هستند. انتقاد عیبی ندارد اما برخی تهمت می‌زنند. این تهمت‌ها حق‌الناس است و آنها هم باید جوابگو باشند.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در ۲۹ اردیبهشت‌ماه سه انتخابات ریاست جمهوری، شوراها و چهار حوزه انتخابی میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی را برگزار کردیم.

احمدی افزود: ۴۲ میلیون نفر و به عبارتی بیش از ۷۳ درصد واجدان شرایط در انتخابات شرکت کردند و حدود ۶۲ هزار شعبه اخذ رای در انتخابات فعال بود.

معاون سیاسی وزیر کشور گفت: در انتخابات امسال به‌طور متوسط در هر ۹ ثانیه از هر یک نفر رای گرفته شد و اگر دو انتخابات را حساب کنیم، در هر ۴۵ ثانیه یک رای‌گیری صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: این انتخابات نشان داد که مردم در تعیین حق سرنوشت خود حماسه آفرینی کردند که قطعا در افزایش ضریب امنیت ملی نیز تاثیر بسیار دارد.

احمدی در ادامه با اشاره به اینکه در بیش از ۳۸ هزار روستا و ۱۲۴۱ شهر، شورا وجود دارد، گفت: بدین ترتیب حدود ۱۳۰ هزار نفر وارد عرصه مدیریت شهری و روستایی می‌شوند.

انتهای پیام/

ضرورت همکاری شوراها در مدیریت پسماند 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار