دیپلمات سابق ایران در لندن در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران:

مهار تروریسم نیازمند همکاری‌های بین‌المللی است

ساداتیان با تاکید بر خطر تروریسم در منطقه و جهان مبارزه با آن را نیازمند همکاری‌های وسیع بین‌المللی دانست.

دیپلمات سابق ایران در لندن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:سید جلال ساداتیان دیپلمات سابق ایران در لندن در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به هشدار اینترپل به اروپا مبنی بر اینکه 173 داعشی آموزش دیده این قاره را تهدید می‌کنند، بیان داشت: داعش با ایدئولوژی وهابیت شکل گرفت.

وی اضافه کرد: گروه‌هایی تروریستی مانند القاعده نیز با ایدئولوژی سعودی‌ها، حمایت‌های تکنیکی، تکنولوژی و مدیریتی آمریکا و برخی کشورهای منطقه و از جمله عربستان ایجاد شدند که بعدها جریاناتی مانند داعش، جبهه النصره و... از بطن آنان بیرون آمد.

ساداتیان تصریح کرد: بعد از روی کار آمدن دولت طالبان در افغانستان، آمریکا دچار چالش شد و انفجار برج‌های دوقلو و راه‌اندازی جریان باصطلاح ضدترورسم از سوی بوش و جمهوری‌خواهان موجب پراکندگی اعضای این گروه‌ها شد و برخی از آنان که از چچن و آفریقا در افغانستان حضور داشتند مانند ویروس توزیع شدند و به مناطق مختلف جهان رفته و آنجا تکثیر شدند.

این دیپلمات سابق کشورمان تأکید کرد: زمانی که بوی قدرت به خصوص در موضوع سوریه به مشامشان رسید، برخی از آنان از کشورهای مختلف و از میان مسلمانان فرانسه، بلژیک، بریتانیا و... یارگیری کردند تا شاید بتوانند قدرتی را برای خود در خاک سوریه تشکیل دهند.

ساداتیان با بیان اینکه داعش با خیانت‌های مقام‌های محلی و باقی مانده‌های رژیم بعث صدام، توانست مناطق وسیعی از عراق و سوریه را اشغال کند، گفت: اقدامات خشونت آمیز آنان موجب وحشت کشورهای عربی و غربی‌ شد و آنان را کمی به فکر انداخت تا به مهار داعشی‌ها روی بیاورند.

دیپلمات سابق ایران در لندن با بیان اینکه حامیان عربی و غربی داعش خیلی هم به دنبال از بین بردن آنها نبودند و بیشتر می‌خواستند این گروه را به صورت کنترل شده مدیریت کنند، عنوان کرد: وحشی‌گری‌ و اقدامات ضدبشری داعش به‌گونه‌ای بود که حامیانشان نتوانستند مهارشان کنند و به فکر مقابله با آنان افتادند.

وی خاطرنشان کرد: حوادثی که در فرانسه و مسکو و... اتفاق افتاد موجب شد سروصدای غربی‌ها بلند شود و گرنه تا زمانی که این انفجارها در کربلا، نجف و اماکن مسلمان نشین مانند پاکستان و افغانستان اتفاق می‌افتاد موجب ناراحتی آنان نمی‌شد؛ و وقتی خودشان لطمه خوردند، معترض شدند و حالا کار به جایی رسیده که آمار تعداد تک تک داعش‌های آموزش دیده را هم دارند. تا جایی که اکنون می‌دانند کدام شهروندانشان با داعش همکاری کرده‌اند، دارای چه تجربه‌هایی هستند و چقدر می‌توانند خطرساز باشند.

ساداتیان با بیان اینکه این کشورها باید زمانی که ایران بارها اعلام کرد ما قربانی تروریسم هستیم بحث تروریست و تروریست‌ها را جدی می‌گرفتند، بیان داشت:  هنوز هم برای مبارزه با تروریست‌ها دیر نشده و با تعریف روشنی از بحث تروریسم در دنیا و همکاری وسیع بین‌المللی علیه آنان می‌توان از تکثیرشان جلوگیری کرد.

دیپلمات سابق ایران در لندن با بیان اینکه تروریسم چه در سطح دولتی مانند آن چه که رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد و چه حمایتی که از سوی برخی کشورها مانند عربستان می‌گیرد، محکوم است، گفت: باید همکاریهای بین المللی علیه مهار تروریسم صورت گیرد.

انتهای پیام/

ایران بزرگترین قربانی تروریسم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار