یزد؛

نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور به زیلوی بافت میبد مفروش شد

زیلویی که توسط هنرمندان زیلوباف میبدی در اندازه 170 متر بافته شده بود، به نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور انتقال و آن مکان با زیلو مفروش شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛ محمد رضا دهقان مهرجردی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: بنا به دستور ریاست سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور مبنی بر مفروش نمودن نمازخانه ادارات و همچنین پیرو پیگیری و هماهنگی های صورت پذیرفته معاونت صنایع دستی، نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور به دست هنرمندان زیلوباف میبدی مفروش شد.

 مهرجردی  با بیان اینکه زیلو را به دلیل اینکه پنبه به عنوان عنصر اولیه بدون پرز در بافت آن استفاده می شود و سلامتی بافنده و مصرف کننده را به مخاطره نمی اندازد فرش سلامت نامیده اند، عنوان کرد: زیلوی ارسال شده به نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور توسط تعدادی از هنرمندان زیلوباف میبدی کاملا با دست و به روش سنتی در اندازه 170 متر و در مدت زمان سه ماه بافته شده است.

وی اضافه کرد: زیلوی یاد شده که دارای نقش زلفک می باشد با رنگ آبی و سفید که از دیر باز این رنگ برای مساجد و اماکن مذهبی استفاده می شده بافته شده و رنگرزی آن نیز به صورت کاملا سنتی بوده است.

دهقان مهرجردی تصریح کرد: علت این که اکثر مساجد و زیارتگاه های ایران و حتی خارج از ایران مانند کربلا، نجف و سامرا با زیلو مفروش می شوند، همان سادگی و بی پیرایگی است که مختص خانه خداست و آرامشی است که رنگ آبی زیلوها به انسان می دهد.

این مقام مسئول در ادامه با بیان این که حمایت های بی دریغ معاونت صنایع دستی و دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر از هنرمندان و بافندگان زیلو و همچنین اعطای وام و آموزش این رشته به علاقه مندان جوان و زنان روستایی باعث رونق هنر زیلوبافی در استان شده است، گفت: این حمایت ها به گونه ای بوده است که اکنون دو مجتمع کارگاهی با بافندگی بانوان در شهر میبد یزد مشغول به تولید و بافت زیلو است و تعداد زیادی هم در خانه به عنوان مشاغل خانگی در این رشته مشغول فعالیت هستند.

گفتنی است: این دومین نمازخانه از ارگانهای دولتی است که در سال جاری به دست هنرمندان رشته زیلو مفروش می گردد و قبل از این نمازخانه نهاد ریاست جمهوری نیز به دست پرتوان هنرمندان میبدی مفروش شده است.

انتهای پیام/ ی

مفروش شدن نمازخانه سازمان میراث فرهنگی کشور  با دستان هنرمندان زیلوباف میبدی 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار