مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی لرستان:

۴۰ روستای لرستان در آستانه خالی از سکنه شدن

خادمی گفت:۴۰ روستای استان لرستان به دلیل مشکلات زیرساختی و اجتماعی در معرض کوچ و خالی از سکنه شدن است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان؛  علی خادمی، مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان لرستان، گفت: در دهه‌های نه چندان دور نسبت جمعیت شهری به روستایی ۳۰ به ۷۰ بود، اما اکنون بر عکس شده است و این نسبت ۷۰ به ۳۰ است.

وی افزود: در اوایل انقلاب مهاجرت روستائیان به دلیل نبودن امکانات و زیر ساخت‌ها با شیب تندی انجام گرفت که نظام برای ایجاد این زیر ساخت‌ها هزینه زیادی کرد، اما واقعیت امر این بود که در بحث اشتغال خانواده‌های روستایی محدودیت‌های منابع بود که برخی از آن‌ها مجبور شدند به شهر‌ها مهاجرت کنند.

۴۰ روستای لرستان در آستانه خالی از سکنه شدن

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: حدود شش ماه است که بحث جلوگیری در کشور مطرح است و در استان لرستان نیز با توجه به وحدت و همکاری بین ادارات کار در حال انجام است.

وی بیان کرد: حدود ۴۰ روستای استان لرستان به دلیل مشکلات که وجود دارد در معرض خطر کوچ و خالی از سکنه شدن هستند که جمعیت این روستا‌ها از ۱۰ تا ۴۰ خانوار است.

خادمی با اشاره به اینکه ۱۷ روستای شهرستان خرم‌آباد در معرض کوچ قرار گفت: در برخی از این روستا‌ها به دلیل مشکلات و مسائل اجتماعی که پیدا کرده‌اند ممکن است ۱۵ تا ۱۶ خانوار مهاجرت کنند.

وی افزود: علت مهاجرت حدود ۱۰ تا ۱۵ خانوار از این ۴۰ روستا ممکن است به دلیل قطعی آب آشامیدنی باشد یا علت مهاجرت برخی نیز می‌تواند عدم راه دسترسی باشد از طرفی باید گفت: مقصد عمده مردم این روستا‌ها حاشیه شهر‌ها و حاشیه روستا‌های بزرگ است که این خود جای نگرانی دارد.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی استان لرستان گفت: یکی از برنامه‌های ما اجرای طرح کاداست در مناطق حاشیه جهت جلوگیری از گسترش حاشیه نشینی است که برای این کار با پیمانکار صحبت شده است و در صورت تأمین اعتبار اجرایی می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی زراعی لرستان در معرض تغییر کاربری هستند گفت: برخی از افراد با خرید زمین از کشاورزان با یک قیمت نازل و قطعه‌بندی آن بازار حبابی به وجود می‌آورند، چون به صورت حبابی قیمت آن اراضی بالا می‌رود، در این رابطه نیز یا نظارت دستگاه‌های متولی کم است یا اصلاً نظارتی وجود ندارد به همین جهت ساخت و ساز‌های این مناطق نیز اصولی نیست و سبب گسترش بافت‌های ناکارآمد می‌شود.

انتهای پیام / د

۴۰ روستای استان لرستان در آستانه خالی از سکنه شدن هستند

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.