فرمانده مرزبانی کردستان:

مقابله با قاچاق کالا و پوشش خلاءهای مرزی برنامه مرزبانی در نوار مرزی کردستان

فرمانده مرزبانی کردستان گفت: مرزبانی برای مقابله با قاچاق کالا، پوشش خلاءهای مرزی و بحث انسداد مرز در طول 227 کیلومتر نوار مرزی استان را با جدیت در دستور کار خود قرار داده است.

مقابله با قاچاق کالا و پوشش خلاءهای مرزی برنامه مرزبانی در نوار مرزی کردستان به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار کیومرث شیخی فرمانده مرزبانی کردستان گفت: همه کالاهایی که بدون تشریفات قانونی و حقوق ورودی و عوارض متعلقه و خارج از مبادی رسمی کشور (گمرک) وارد یا خارج شود، این کالا در هر جایی اعم از مرز، مبادی ورودی، انبارها در حین حمل و نقل یا در مراکز عرضه مشاهده شود، قاچاق محسوب می‌شود.

وی قاچاق کالا را شامل دو بخش مهم دانست و افزود: منظور از بخش اول قاچاق شامل کالاهای ممنوع، یعنی کالاهایی که صادرات و واردات آنها ممنوعیت شرعی و قانونی دارند نظیر مواد مخدر، اسلحه و مشروبات الکلی شده و بخش دیگر، قاچاق کالاهای مجاز و مجاز مشروط، که منظور کالاهایی است که صادرات و واردات آنها با رعایت ضوابط قانونی امکان‌پذیر اما بدلیل رعایت نکردن ضوابط قانونی، قاچاق تلقی می‌شوند.

فرمانده مرزبانی کردستان بیان داشت: پدیده قاچاق کالا در کشور ما علاوه بر آثار سوء اقتصادی به عنوان یک چالش اقتصادی و اجتماعی حائز اهمیت است. اهمیت این موضوع تا آنجا است که رهبر معظم انقلاب در این باره می‌فرمایند «گسترش پدیده قاچاق و تأثیر مخرب آن در امر تولید و تجارت قانونی و سرمایه‌گذاری و اشتغال، خطر جدی و بزرگی است که باید با جدیت تمام با آن مبارزه کرد و بر همه دستگاه‌هایی که به نحوی می‌توانند در این امر دخیل باشند واجب است که سهم خود را در این مبارزه ایفا کنند».

این مقام ارشد در مرزبانی کردستان در ادامه به نقش مرزبانی در خصوص مقابله با قاچاق کالا و تحقق شعار سال 96 «اقتصاد مقاومتی و تولید ، اشتغال» اشاره و تصریح کرد: نه تنها در سال جاری بلکه در تمامی ادوار نظام مقدس جمهوری اسلامی، مرزبانی تلاش می‌کند که با مقابله جدی با قاچاق کالا، به تولید داخلی کمک کند و اجرای موفق اقتصاد مقاومتی در گرو مقابله جدی با پدیده قاچاق کالا و ارز است.

شیخی خاطرنشان کرد: مرزبانی کردستان برای مقابله با قاچاق کالا، پوشش خلاءهای مرزی و بحث انسداد مرز را در طول 227 کیلومتر نوار مرزی استان با جدیت در دستور کار خود قرار داده و با استقرار پاسگاه‌ها و برجک‌های مرزی و خدمت شبانه‌روزی مرزبانان مستقر در نقاط صفر مرزی، تمام توان خود را برای مقابله با ورود و خروج کالای ممنوعه از مبادی غیررسمی به کار می‌گیریم.

وی با بیان این مطلب که شواهد موجود نشانگر کاهش ورود قاچاق کالا از طریق مرزهای استان نسبت به گذشته است، گفت: با تشکیل فرماندهی مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، اختصاص امکانات بسیار خوب و تاسیسات ایجاد شده در نوار مرز و بالا رفتن سطح آگاهی و آموزش همگانی مرزنشینان از عواقب سوء ورود و خروج کالای قاچاق به کشور، ما امروز شاهد کاهش این پدیده هستیم.

فرمانده مرزبانی کردستان ادامه داد: توسعه بخش کشاورزی و دامداری در مناطق مرزی، اجرای طرح‌های پیشگیری و مبارزه با جرائم مرزی، اعزام صدها اکیپ گشت به طور شبانه روزی در طول نوار مرزی استان، بکار‌گیری اهرم‌های کنترلی و از همه مهم‌تر تعامل بسیار خوب دستگاه‌های مرتبط در امر مبارزه با قاچاق از عمده‌ترین دلایل کاهش قاچاق کالا است.

این مقام ارشد در مرزبانی کردستان ضمن تقدیر از همکاری صمیمانه مرزنشینان با مرزبانان در برقراری امنیت نوار مرزی استان، بیان داشت: فرماندهان و مسوولان در ناجا و مرزبانی همواره در چارچوب قوانین و مقررات در راستای ارتقاء وضع معیشت مرزنشینان تلاش کرده و با همکاری و مساعدت سازمان‌های ذیربط در زمینه رفع مشکلات معیشتی آنها تلاش می‌کنند.

شیخی با اشاره به فعالیت دو بازارچه رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه در استان، گفت: علاوه بر بازارچه‌های رسمی مذکور، مرزنشینان با اخذ کارت تردد در گذرهای مرزی موقت با حفظ عزت و کرامت و با نظارت مسوولین در این گذرها در چارچوب مقررات فعالیت اقتصادی داشته و امرار معاش می‌کنند.

منبع:فارس

انتهای پیام/ع

اجرای موفق اقتصاد مقاومتی در گرو مقابله جدی با پدیده قاچاق کالا و ارز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.