اسپوتنیک در گزارشی بررسی کرد؛

انزوای قطر چه منافعی برای روسیه دارد؟

خبرگزاری اسپوتنیک در مطلبی به بررسی منافع اقتصادی وسیاسی انزوای قطر برای روسیه پرداخت.

اسپوتینک: انزوای قطر چه منافعی برای روسیه دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ خبرگزاری اسپوتنیک با انتشار مطلبی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: فهد محمد عطیه، سفیر قطر در روسیه، در گفتگو با اسپوتنیک، اظهار داشت مسکو می‌تواند به یکی از شرکای اصلی دوحه تبدیل شود. این اظهارات محمد عطیه احتمالاً به علت محاصره اقتصادی قطر از سوی همسایگان عربش باشد. دو تن از کارشناسان سیاسی روس به بررسی این موضوع پرداختند که مناقشه خلیج فارس چه منافعی برای روسیه و قطر خواهد داشت.

محمد عطیه با اشاره به مناقشه میان قطر و 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر اظهار داشت: ما چشم‌انداز اقتصادی جدیدی را در نظر داریم و قصد داریم روابط کنونی خود را با روسیه و دیگر کشورها گسترش دهیم؛ ما می‌خواهیم اقتصادی انعطاف‌پذیر داشته باشیم؛ اقتصادی متکی به ظرفیت‌های داخلی. سفیر قطر در روسیه همچنین از تصمیم این کشور برای کاهش وابستگی اقتصادی  به برخی کشورها – عربستان و متحدانش- خبر داد.

آنتوان مارداسوف، رییس بخش منازعات خاورمیانه، در مؤسسه توسعه ابتکارات در مسکو، پایتخت روسیه، در این خصوص اظهار داشت قطر در مقطع کنونی نیاز دارد اتحاد خود را با برخی کشورها به نمایش بگذارد. مارداسوف افزود: اظهارات محمد عطیه بیش از آن که مبنای اقتصادی داشته باشد، هدف سیاسی دارد. این کشور در این برهه زمانی و در بحبوبه تنش‌ها با 4 کشور عربی و متحدان آن‌ها به گسترش روابط سیاسی با دیگر کشورها نیازمند است تا به عنوان یک کشور منزوی شده شناخته نشود؛ بنابراین، دوحه تلاش دارد اینگونه تظاهر کند که روابطش با مسکو فراتر از ارتباطات دیپلماتیک محض است.

از سوی دیگر، نادانا فردریکسون، یکی دیگر از کارشناسان سیاسی روسیه، معتقد است انزوای دوحه از سوی کشورهای عربی باعث شده است قطر به این موضوع پی ببرد که اکنون متحدان زیادی ندارد؛ به همین علت است که مقامات این کشور به اظهارات خوشایند خود در قبال روسیه ادامه می‌دهند. وی افزود ادامه محاصره قطر از سوی کشورهای عربی باعث خواهد شد این کشور متحدان جدیدی برای خود دست و پا کند.

آنتوان مارداسوف معتقد است قطر و روسیه پتانسیل خوبی برای گسترش روابط اقتصادی دارند و دو کشور اقدامات مقدماتی را -از قبیل طرح‌های مشترک در بخشهای نفت و گاز- در این زمینه صورت داده‌اند. این کارشناس سیاسی پیش‌بینی می‌کند در دوران محاصره قطر از سوی عربستان و متحدانش، روابط سیاسی و در نتیجه آن ارتباطات اقتصادی مسکو-دوحه گسترش خواهد یافت؛ با این وجود، او امضای طرح‌های بزرگ اقتصادی میان روسیه و قطر را بعید دانست.

فردریکسون نیز در این خصوص اظهار داشت دو کشور پیش از آغاز مناقشه میان قطر و کشورهای عربی، مذاکراتی را درباره سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی برگزار کرده بودند؛ بنابراین، سرمایه‌گذاری شرکت‌های قطری در روسیه -به ویژه در بخش گاز- در گسترش همکاری‌های مشترک میان دو کشور، از اولویت برخوردار خواهد بود. او افزود: روسیه و قطر رقیب یکدیگر هستند؛ اما در صورت همکاری قادر خواهند بود به طور مشترک از بازار اروپا بهره ببرند.

با وجود این، فردریکسون می‌گوید ایران، به عنوان یک مسیر ترانزیتی و همچنین، ترکیه ممکن است برای قطر جذابیت بیشتری داشته باشند. اگرچه باید گفت در صورت بهبود روابط مسکو-دوحه، روسیه ممکن است رقابت خود در بخش گاز را به شراکت تبدیل کند.

فردریکسون در ادامه می‌افزاید: بخش اقتصادی تنها حوزه برای گسترش روابط میان قطر و روسیه نیست؛ دو کشور برای همکاری در حوزه سیاست نیز پتانسیل بالایی دارند. او معتقد است دوحه و مسکو در حال حاضر در این بخش، روابط چندان شفافی ندارند.

این کارشناس سیاسی معتقد است سوریه می‌تواند نقطه آغازی برای بهبود همکاری سیاسی باشد. وی افزود اگر قطر اطلاعاتی را که در اختیار دارد -به ویژه درخصوص منابع مالی گروه‌های تروریستی در سوریه- با روسیه در میان بگذارد، باعث پیشرفت روسیه در جنگ علیه تروریست های سوریه خواهد شد.

آنتوان مارداسوف نیز با تایید این موضوع، می‌افزاید از سوی دیگر، قطر خواستار ایجاد مناطق حایل (بدون تنش) در سوریه است. اگر مسکو به دنبال یک راه حل سیاسی و برگزاری گفتگوهای میان دولت سوریه و معارضان است، همکاری با قطر می‌تواند فرصت خوبی را در این زمینه فراهم کند.

آنتوان مارداسوف از بحران لیبی نیز به عنوان یکی دیگر از زمینه‌های احتمالی همکاری میان روسیه و قطر نام می‌برد.

مناقشه میان قطر و 4 کشور عربی به سرکردگی عربستان پس از آن آغاز شد که خبرگزاری‌ قطر اظهاراتی منسوب به شیخ تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی، امیر قطر، را اواخر ماه مه سال جاری میلادی و پس از پایان اجلاس سران کشورهای عربی، منتشر کرد. براساس این گزارش‌، امیر قطر ایران را وزنه مهمی در منطقه خاورمیانه و جهان اسلام خوانده و تشدید تنش‌ها با این کشور را به صلاح کشورهای عربی ندانسته بود.

دوحه بلافاصله اعلام کرد این اظهارات مربوط به امیر قطر نیست و هکرها این اظهارات را در پایگاه اینترنتی خبرگزاری قطر منتشر کرده‌اند. تکذیبیه وزارت خارجه قطر درخصوص این اظهارات راه به جایی نبرد و 4 کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر که از این اظهارات آن هم درست مدت کوتاهی پس از سفر دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، به عربستان و شرکت او در نشست ریاض برای انزوای ایران در منطقه خاورمیانه، بیان شده بود به خشم آمده‌ بودند، همه روابط دیپلماتیک خود را با این کشور قطع کردند و با طرح ادعاهایی درخصوص حمایت قطر از تروریسم، خواستار تعطیلی شبکه تلویزیونی الجزیره قطر شدند. این کشورها همچنین همه راه‌های زمینی، دریایی و هوایی خود را بر روی قطر بستند و عملا این کشور را در محاصره قرار دادند.

 

انتهای پیام/

منافع اقتصادی و سیاسی مناقشه قطر برای مسکو

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتظر
۱۰:۵۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
یقینا مسکو از پتانسیل بالائی در زمینه های مختلف ، برای ارتباط با قطر برخوردار است .

بهتر است ایران هم خود را برای یک حضور اقتصادی فعال در قطر آماده کند ، بخش خصوصی ایران از ظرفیت بالائی برخوردار است ، به شرط حمایت دولت محترم و ساده سازی قوانین در این زمینه ...

امیدواریم بخش خصوصی و نیمه دولتی و دولتی ، با یک کار کارشناسی اصولی و برآورد زمینه های همکاری ، در یک حرکت واحد ، در این زمینه حداکثر تلاش خویش را مبذول کرده و از نگاه منافع فردی ، جدا خودداری نمایند ، بی تردید در چنین حرکتی ، هردو کشور منتفع خواهند شد .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۶
اینکه روس ها سود ببرند چه حاصلی برای ما دارد ما که نزدیکتریم ما باید نفع میبردیم نه روسیه
قطر زیر چکمه های سربازان ترکیه به دنبال تامین امنیت خود است و پول خوبی هم پرداخت میکند چون ثروتمند ترین کشور دنیاست
آخرین اخبار