بیرجند؛

کارآفرینی که روستایش را جهانی کرد

هنر پارچه بافی یا توبافی از هنرهای دستی اصیل خراسان جنوبی است که قدمتی ۳۰۰ ساله دارد و تا چند سال پیش هیچ‌کس به فکر این هنر منسوخ شده نبود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ توبافی در آغاز راه تنها با همکاری پنهانی ۵ نفر از بانوان روستا آغاز شد. پارچه‌های بافته شده در نمایشگاه‌های داخلی به‌خصوص تهران مورد توجه و علاقه قرار گرفت و با سودی که نصیب بافندگان شد به ادامه کار دلگرم شدند.


پارچه‌بافی توانست اقتصاد خانواده‌ها را تأمین و خشک‌سالی‌ها را جبران کند و بانوان خراشادی از طریق پارچه‌بافی توانستند زندگی‌شان را سروسامان بدهند.


برای بافتن پارچه به روش سنتی ، توباف ابتدا مواد اولیه از قبیل پنبه ، ابریشم یا کرک را تهیه می‌کند و پس از آن از این مواد نخ می‌ریسد.


در مرحله بعد نخ های به دست آمده را می‌جوشاند و برای ضخیم کردن آنها از آرد استفاده می‌کند. سپس به کمک این پارچه‌ها و چرخ پارچه بافی، محصول نهایی به دست می‌آید.


محصولی لطیف و بی نیاز از پیرایه های بدلی که تن را آرامش می‌بخشد و آب و هوای سوزان کویر را قابل تحمل می‌کند.

کارآفرینی که روستایش را جهانی کرد

این صنعت دیرینه علی رغم فراموشی چندین ساله‌اش، توسط بانویی کارآفرین از روستای خراشاد نه تنها ثبت ملی شده بلکه این روستا و هنر بانوانش را در آستانه جهانی شدن قرار داده است.


این بانو به خوبی درک کرده است که برای موفقیت نباید در برابر سختی های راه، خسته شد بلکه باید همانند کوه استوار بود و مانند سیل موانع مسیر را با استقامت حذف کرد.


تلاشگری که رخ نباخت


بانوی توانمند وحوله باف خراشادی گفت : کارم را از ۱۰ سال گذشته آغاز کردم ، سختی های زیادی را باید به جان می‌خریدم تا بتوانم در مقابل کنایه و تمسخر مردم مقاوم باشم.


فاطمه ذاکریان ادامه داد: مردم اطرافم عقیده داشتند با وجود کارخانه های بزرگ نساجی در کشور، نمی‌توانم شرکتی ورشکسته که چهار میلیون متضرر شده بود را به جایی برسانم و از دیدگاه آن‌ها حوله بافی رونق چندانی نداشت.


وی با بیان اینکه با وجود این همه سختی، خودمان را هیچگاه نباختیم، افزود: در سال ۸۵ به عنوان کارآفرین نمونه استانی معرفی شدم و برای ۴۲ نفر اشتغال زایی کردم.


ذاکریان ادامه داد: با این موفقیت توانستم بدهی های شرکت را پرداخت کرده و با اشتغالزایی مانع مهاجرت مردم از روستا شوم.

کارآفرینی که روستایش را جهانی کرد

دست دلالان صادرات حوله به آلمان را قطع کرد


ذاکریان با اشاره به وضعیت فروش این محصول بیان کرد: نمایشگاه به عنوان بازویی قدرتمند عمل کرده و ما توانستیم از این طریق حوله های خود را در سطح کشوری نیز معرفی کنیم.


این کارآفرین نمونه گفت : هم اکنون افرادی از شهرهای بزرگ کشور مانند مشهد، یزد، قم، سبزوار، شاهرود و کرمانشاه برای فراگیری آموزش به این روستا می‌آیند.


وی با بیان اینکه صادراتی را برای نمونه به آلمان داشتیم، افزود : محصول ما در این کشور تایید شد اما به دلیل دلالی‌ها و واسطه هایی که در میان است، موفق به صدور نشدیم.


ذاکریان با اشاره به مشکلات پیش رو بیان کرد: باید زمینه حضور در نمایشگاه های خارجی فراهم شود.


مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد اظهار کرد : هزینه شرکت در نمایشگاه های خارجی بسیار بالا بوده و از عهده ما نیز خارج است.


وی با بیان اینکه باید با حضور در نمایشگاه های خارجی زمینه صادرات جهانی را فراهم کنیم، افزود: افرادی که از اسپانیا و آمریکا می‌آیند، میزان زیادی از این محصول را خریداری می‌کنند.

کارآفرینی که روستایش را جهانی کرد

حوله خراشاد ثبت جهانی می‌شود


ذاکریان از راه اندازی صندوق واحد اعتباری در شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد خبر داد و گفت: این صندوق به افرادی که تمایل دارند در زمینه حوله بافی شروع به کار کنند، وام ۵۰۰ تومانی اعطا می‌کند.


بنا به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد، این تسهیلات بعد از مدت ۱۰ ماه برگشت داده می‌شود.


ذاکریان با بیان اینکه در حال حاضر قریب به ۳۰۰ نفر عضو زیر نظر شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد مشغول فعالیت در این حرفه هستند، افزود: شرکت تعاونی حوله های تولیدی این اعضا را خریداری کرده و از طریق نمایشگاه های مختلف به فروش می‌رساند.


در حال حاضر قریب به ۳۰۰ نفر عضو زیر نظر شرکت تعاونی روستایی زنان خراشاد مشغول فعالیت در این حرفه هستند وی درآمد هرعضو شرکت را ماهیانه بیش از یک میلیون تومان عنوان کرد و گفت: اعضای این شرکت هم خانه داری می کنند و هم به اقتصاد خانه کمک می‌کنند.


ذاکریان با بیان اینکه اشتغالزایی برای من حرف اول را می‌زند، افزود: طی چند سال متوالی بیشترین اشتغالزایی در سطح کشوری را داشتیم.


وی با بیان اینکه در سال ۹۵ روستای خراشاد به عنوان اولین روستای حوله باف کشور، ثبت ملی شد، افزود: برای ثبت جهانی این روستا نیز اقداماتی در حال انجام است.

کارآفرینی که روستایش را جهانی کرد

مبلمان روستای خراشاد به حوله بافی نزدیک می‌شود


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت : رشته حوله بافی (توبافی یا تون بافی) دارای قدمت تاریخی بسیار طولانی در استان بوده و نقش مهمی در خودکفایی مردم به ویژه زنان روستا داشته است.


حوله بافی در روستای خراشاد زبانزد شده در آینده ای نزدیک این روستا ثبت جهانی خواهد شد .

حسین عباس زاده با بیان اینکه حوله بافی در روستای خراشاد زبانزد شده است، گفت: حوله بافی این روستا ثبت ملی شده و در آینده ای نزدیک نیز ثبت جهانی خواهد شد.
وی با اشاره به شاخص های جهانی شدن این روستا بیان کرد: مهم‌ترین ویژگی های روستای خراشاد، فعالیت شرکت تعاونی زنان با بیش از ۲۵۰ نیرو است.


عباس زاده از فعالیت ۲۴۰ کارگاه توبافی در خراشاد خبر داد و افزود: به دنبال افزایش کارگاه های توبافی در این روستا هستیم.

کارآفرینی که روستایش را جهانی کرد

وی بیان کرد: همچنین باید در راستای ثبت جهانی حوله بافی خراشاد، مبلمان این روستا را به حوله بافی نزدیک تر کنیم.


عباس زاده با اشاره به مشکلات صادرات حوله به آلمان بیان کرد: برخی از مشکلات مانند سایز و اندازه حوله، مانع صادرات به آلمان شده است.


معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین برخی از مشکلات پیش رو به بازاریابی بر می‌گردد که باید مورد توجه قرار گیرد.


وی با اشاره به حمایت های سازمان میراث فرهنگی از صنعتگران خراسان جنوبی بیان کرد: سازمان مرکزی میراث فرهنگی برای حضور صنعتگران در نمایشگاه‌ها قریب به ۱۲ میلیون هزینه می‌کند و حمایت استانی نیز می‌شوند.


بدون شک ماندگاری این صنعت زیبا در خراسان جنوبی نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان بوده که این امر در روزهای اخیر اندکی رنگ باخته و باید مورد توجه قرا گیرد.
منبع:خبرگزاری مهر
انتهای پیام/ک


روزهای خوش «توبافی» در خراشاد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار