تهیه‌کننده سینما در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

بخش تهیه‌کنندگی نیاز به توجه ویژه‌‌ای در سینما دارد

منصور سهراب‌پور به بررسی فضای تهیه‌کنندگی در چند سال اخیر پرداخت.

منصور سهراب‌پور تهیه‌کننده سینما در پاسخ به این سوال که آیا فضای تهیه‌کنندگی سینما در چند سال اخیر بحث حرفه‌ای بودن خود را حفظ کرده به خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: متاسفانه عمدتا خیلی‌ها به خاطر وجود مشکلات اقتصادی به عنوان سرمایه‌گذار در عرصه سینما و تلویزیون حضور پیدا کردند و این شرایط خوبی نیست و اتفاق بدتر اینکه، از مجاری ذیربط مجوزهایی گرفتند و به عنوان تهیه‌کننده حاضر شدند.

وی افزود: در مجموع مسیر تولید فیلمسازی و برنامه‌سازی دستخوش تغییراتی شده که منجر به کاهش کیفیت گردیده و این به دلیل عدم توانایی و درک ساخت فیلم و برنامه‌سازی است که مسیر غلطی را پیش می‌برد، البته به شکل مطلق نیست و فقط بخشی از سینمای ما درگیر چنین مشکلاتی شده‌اند.

وی ادامه داد: با این تفاسیر فکر می‌کنم جایگاه تهیه‌کنندگی مورد تهدید قرار گرفته و ما از آن غافل شدیم، جایگاهی که در همه کشورها بخصوص پیشرفته‌ترها توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

این تهیه‌کننده اذعان داشت: لطمه و اثرات غافل شدن از جایگاه تهیه‌کنندگی را در آثار تولید شده می‌بینیم که متاسفانه ادامه‌دار است، امیدواریم اتفاقی رخ دهد تا دوستان دست‌اندکار و کسانی که در این زمینه فعالیت دارند نگاه‌شان را تا حدودی جدی‌تر کنند و از ورود افراد با واسطه پول و سرمایه به حوزه تهیه‌کنندگی جلوگیری کنند.

سهراب‌پور بیان کرد: به نظرم در این ایامی که به جهت فرهنگی دچار مشکل شدیم اگر فیلم کمتر با کیفیت بالا تولید شود بازخورد بهتری خواهیم داشت از سویی دست به دست هم دهیم و جلوی افرادی که لجام‌ گسیخته به وادی تهیه‌کنندگی ورود پیدا می‌کنند، گرفته شود تا از بحران و لطمه فرهنگی بیشتر جلوگیری شود.

این تهیه‌کننده گفت: عبور از بحران با برنامه‌ریزی دقیق و رسیدن به سینمایی سالم و با کیفیت حق مردم و مخاطبان ماست.

سهراب‌پور درباره اینکه آیا بهتر نیست به بخش تهیه‌کنندگی به صورت مجزا پرداخته شود و کارگردان در یک پروژه هر دوی آن را همزمان پیش نبرد، اظهار داشت: معتقدم این نیز اتفاق خوبی نیست که فردی همزمان دو بخش مهم این چنینی را در یک پروژه پیش ببرد و اگر همه این‌ها تفکیک و تکلیفشان روشن شود و تفاوت مسیر و شرح وظایفشان را تعریف کنیم می‌تواند به کیفیت آثار کمک کند.

وی افزود: اگر توجه کارگردان فقط به ساخت فیلم باشد و تهیه‌کننده هم وظیفه خود را بداند و طبق شرح وظایفش درست عمل کند یقینا می‌توانند مکمل خوبی برای یکدیگر باشند تا اینکه هر دو مسئولیت را یک نفر بر عهده بگیرد.

سهراب‌پور خاطرنشان کرد: یقینا مسئولیت تهیه‌کنندگی آنقدر سنگین است که اگر در تولید یک اثر و کار هنری، این امر، مهم جلوه داده شود، اتفاق بهتری خواهد افتاد، امیدوارم برای این موضوع نیز فکری شود چون خیلی مواقع با حذف جایگاهی خطیر و مهم و پر مسئولیت، باید شاهد خطرات فراوانی باشیم.

 

انتهای پیام/

گفتگو با منصور سهراب‌پور درباره جایگاه تهیه‌کنندگی در سینمای امروز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار