یزد؛

مشارکت یزدی ها در جشنواره کتابخوانی رضوی بالاتر از میانگین کشوری

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت:16هزار یزدی در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی مشارکت کردند.

مشارکت یزدی ها در جشنواره کتابخوانی رضوی بالاتر از میانگین کشوریبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد؛  رقیه دوست فاطمی‌ ها مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد از مشارکت بیش از 15هزار و 900 نفر در هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در استان یزد خبر داد.

دوست فاطمی‌ها در نشست خبری با موضوع هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی با بیان اینکه این جشنواره تا دو سال پیش برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد بود، گفت: از سال گذشته این مسئولیت را نهاد کتابخانه ها عهده دار شد و سال قبل ششمین جشنواره را نهاد کتابخانه ها برگزار کرد.

وی گفت: در جشنواره سال قبل پنج هزار و 500 نفر در جشنواره شرکت کردند که حدود یک هزار نفر آن‌ها به صورت آنلاین و بیش از چهار هزار نفر هم به صورت مکتوب در جشنواره شرکت کردند.

دوست فاطمی‌ها عنوان کرد: امسال هفتمین جشنواره برگزار شد که برای دومین بار نهاد کتابخانه ها متولی برگزاری آن بود و شاهد رشد قابل توجه شرکت کنندگان بوده‌ایم و مردم استان یزد از این جشنواره استقبال خوبی داشته‌اند به طوری که مشارکت در جشنواره امسال نسبت به سال قبل حدود سه برابر شده است.

وی اعلام کرد: در جشنواره امسال بیش از 15هزار و 900 نفر شرکت کرده‌اند که بیش از سه هزار نفر به صورت آنلاین و 12 هزار نفر نیز به صورت مکتوب مشارکت داشته‌اند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان یزد افزود: به طور کلی مشارکت مردم استان در جشنواره کتابخوانی رضوی بالاتر از میانگین کشوری بوده است و سعی شد در جشنواره امسال که تجربه دوم نهاد کتابخانه ها بود، نقایص جشنواه اول رفع شود.

وی همچنین به تشریح فعالیت های خود در دو سال و نیم گذشته پرداخت و گفت: طرح ،یک داستان تازه، یک استکان چای تازه، با هدف ترویج کتابخوانی هر روز صبح در کتابخانه های استان برگزار می شود و طرح،کتاب تأثیرگذار من، که در آن افراد چند کتاب که در زندگی‌شان تحول ایجاد کرده و سبب تغییر مسیر زندگیشان بوده را معرفی می‌کنند، طرح دیگری است که ما آن را برگزار می‌کنیم.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به اقداماتی چون بازدیدهای متعدد و مستمر از کتابخانه های سراسر استان، جلسات مستمر با مسؤولین استان، به برخی از دیگر فعالیت های اداره کل نهاد کتابخانه های استان اشاره کرد و گفت: تولید ،کتاب بریل، برای نابینایان، خریداری دستگاه چاپگر بریل ،بصیر، برای استفاده بینوایان، و ارسال کتاب ،قصه های خوب برای بچه های خوب» نوشته مهدی آذریزدی به بیش از 3200 کتابخانه کشور، از دیگر فعالیت های برجسته این نهاد در دوران مسئولیت بنده بوده است.

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان یزد گفت: درسال 94 کتابخانه مرکزی میبد و در سال 95 نیز کتابخانه وزیری یزد رتبه برتر کشوری را کسب کردند.

وی با اشاره به بازسازی کتاب خانه های فرسوده یزد در دو سال و نیم اخیر گفت: بازسازی برخی از کتابخانه‌های فرسوده استان از جمله کتابخانه‌های علامه جعفری، کتابخانه غدیر، کتابخانه مفیدی بافق، کتابخانه مهدیه مبارکه بافق، کتابخانه شهید ذبیح الله شفیعی ابرکوه از دیگر اقدامات بوده است که ما به آن اهتمام داشته‌ایم.

وی گفت: در این مدت، 25 کتابخانه شهری و 10 کتابخانه روستایی در استان یزد تجهیز و بهینه سازی شده‌اند.

دوست فاطمی ها ادامه داد: اتصال همه کتابخانه های استان به اینترنت داخلی مخابرات و همچنین اتصال حدود 30 درصد از کتابخانه های استان به اینترنت وای فای رایگان جهت استفاده و بهره برداری راحت‌تر مراجعه کنندگان، از دیگر اقدامات ما در نهاد کتابخانه‌ها بوده است.

وی در رابطه با کتابخانه‌های فرسوده استان نیز گفت: تا قبل از دو سال و نیم گذشته حدود 50 درصد کتابخانه های ما فرسوده بودند، اما در این دو سال حدود 20 درصد آن ها تجهیز شده‌اند ولی همچنان 30 درصد از کتابخانه های استان فرسوده هستند.

مدیر کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد گفت: همه ارگان‌ها و نهادهای کشور جهت فرهنگ سازی مطالعه نقش دارند و نهاد کتابخانه ها نیز بستر‌ساز این مسئله است.

دوست فاطمی‌ها با اشاره به برگزاری اختتامیه این جشنواره گفت: اختتامیه ،هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی،در یزد سه‌شنبه شب 10 مردادماه با حضور جمعی از مسئولان کشوری و استانی در مجتمع فرهنگی هنری امام علی(ع) شهر حمیدیا برگزار می‌شود.

وی با اشاره به کمک 200 میلیون ریالی شهرداری و شورای شهر حمیدیا به جشنواره امسال کتابخوانی رضوی گفت: از شهرداری و شورای شهر حمیدیا به خاطر همکاری خیلی خوب جهت برگزاری هفتمین جشنوراه کتاب خوانی رضوی تقدیر و تشکر می کنم.

مدیرکل کتابخانه های عمومی استان همچنین گفت: صدا و سیما همکاری خیلی خوبی جهت برگزاری جشنوراه هفتم کتابخوانی رضوی داشته و تیزرهای تبلیغاتی را به طور رایگان پخش می کرده است و لذا باید از همکاری‌ آن‌ها تشکر ویژه داشته باشم.

وی پیرامون هزینه های جشنواره نیز گفت: بیشترین هزینه‌ها به برگزاری اختتامیه و همچنین اهدای جوایز به برگزیدگان مربوط می‌شود.

انتهای پیام/ی

بازسازی کتاب خانه های فرسوده یزد در دو سال و نیم اخیر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار