یاسوج؛

بیابان زایی در 40 هزار هکتار از جنگل‌های استان

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: اقدام‌ها و راهکارهای مقابله‌ای و ایمن سازی در بیش از 40 هزار هکتار از جنگل‌های این استان که با خطر و نفوذ بیابانی شدن مواجه بود، آغاز شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ گودرز باقری در جمع خبرنگاران در یاسوج اظهار داشت که بیش از 70 روستا با 18 هزار نفر جمعیت در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد شامل این طرح می‌شود.

وی تصریح کرد که همچنین افزون بر 90 هزار هکتار از عرصه‌های جنگلی و مرتعی در مناطق جنوبی این استان نیز در معرض خطر بیابانی شدن هستند.

باقری گفت که بر اساس برآوردهای انجام شده توسط مسئولان کهگیلویه و بویراحمد برای احیای هر هکتار جنگل و مقابله با این خطر رقمی افزون بر 20 میلیارد ریال نیاز است.

معاون فنی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت که وزش بادهای شدید، پوشش گیاهی فقیر و ناچیز، کاهش بارندگی، شور شدن خاک و اختلاف‌های شدید دمای شب و روز از عوامل مهم در ایجاد خطر بیابانی شدن عرصه‌های طبیعی است.

وی افزود: اجرای طرح‌های آبخیزداری، احیا و کاشت جنگل و هماهنگی و بهره برداری، مشارکت جوامع محلی و سازمان‌های مردم نهاد، ایجاد کمپینگ های حفاظت از منابع طبیعی و بهره‌برداری مناسب از نقش سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف اجرایی و خدماتی از مهمترین راهکارهای مقابله‌ای در این راستا بشمار می‌رود.

باقری با اشاره به اجرای طرح‌های احیایی و با هدف افزایش میزان مشارکت جوامع محلی برای حفاظت و حراست از عرصه‌های طبیعی وجنگلی در استان گفت که تاکنون کاشت نهال و احیای جنگل در حدود 33 هزار و 500 هکتار از مناطق بحرانی و در معرض خطر بیابانی شدن انجام شده است.

وی ابراز داشت: همچنین افزون بر 32 هزار هکتار کاشت گیاهان دارویی با مشارکت جوامع محلی و روستاییان در مناطق سردسیری استان انجام شده که میزان درآمد در هر هکتار رقمی افزون بر 100 میلیون ریال برآورد شده است.

وی دلیل اصلی در بروز بحران بیابان زایی در سطح مراتع و جنگل‌های این استان و حوزه زاگرس را ناشی از پدیده گرد و غبار دانست و گفت: افزون بر 90 درصد منشأ گردو خاک خارجی است.

بر اساس اعلام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری هم اینک افزون بر مجموع 3.14 میلیون هکتار جنگل، 5.84 میلیون هکتار مرتع در کشورمان حدود هفت میلیون هکتار از این میزان تبدیل به بیابان و یا در حال وقوع این بحران زیست محیطی هستند.

این سازمان همچنین اعلام کرده که سرانه بیابان در کشور جمهوری اسلامی ایران بیش از 2 برابر میانگین جهانی است.

سرانه بیابان در ایران افزون بر چهار هزار و 300 مترمربع است درحالی‌که در جهان این رقم 2 هزار متر مربع است.

 

انتهای پیام/ش

کهگیلویه و بویراحمد افزون بر یک میلیون 450 هزار هکتار عرصه جنگلی و مرتعی دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.