دامغان;

شناسایی 500 اثر تاریخی و فرهنگی در دامغان

رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان با بیان اینکه ۱۲۶ اثر ثبت شده در این شهرستان وجود دارد ، از شناسایی 500 اثر تاریخی و فرهنگی در این شهرستان خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، معصومه داوودیان رئیس اداره میراث فرهنگی دامغان با بیان اینکه ۱۲۶ اثر ثبت شده در این شهرستان وجود دارد، گفت : از ابتدای سال جاری تاکنون ۴۵۰ نفر گردشگر خارجی از کشورهای فرانسه، ایتالیا، هند، آمریکا، ژاپن و چین از مسجد تاریخانه و سایر اماکن دیدنی دامغان بازدید داشتند که این میزان در سال گذشته ۳۵۰ نفر بوده است.

 

وی افزود: یکی از برنامه های جالب و منحصر به فرد که امسال و در ایام نوروز در دامغان صورت گرفت نصب پرچم های کشورهایی که از مسجد تاریخانه بازدید داشتند در این مکان بود.

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان اظهار داشت: این اداره از سال ۷۳ به صورت نمایندگی اداره می شد و ازسال ۸۱ با کسب موافقت رسمی از سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور به اداره ارتقاء پیدا کرد.

 

وی به میزان اعتبارات اختصاص یافته حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان اشاره کرد و اظهار داشت: در سال جاری رقمی معادل ۶۰۰ میلیون تومان اعتبار از محل اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای استان سمنان به میراث فرهنگی دامغان اختصاص پیدا کرد.

 

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان یادآور شد: اعتبارات سال گذشته این اداره ۴۹۰ میلیون تومان بود که تاکنون ۱۵۰میلیون تومان تخصیص و صرف اجرای طرح هایی چون ایجاد زیر ساخت های گردشگری، آموزش، ترویج و صنایع دستی، ایجاد کارگاه های سنتی، مرمت و حفظ بناهای تاریخی و فرهنگی، آموزش و تسهیل در امر گردشگری و ... شده است.

 

داوودیان اضافه کرد: همچنین یک میلیارد تومان اعتبار از محل اعتبارات ملی صرف کف فرش بازار بزرگ دامغان، استحکام بخشی و گچ کاری قلعه امیریه، مرمت کامل برج طغرل، کف فرش فاز اول و ایجاد فضای سبز در مجموعه تفریحی و گردشگری چشمه علی، خانه تاریخی طاهری در روستای صید آباد و انجام فضای داخلی امامزاده قاسم (ع) صید آباد شده است.

 

وی به وجود پنج منطقه نمونه گردشگری در دامغان اشاره داشت و افزود: سد شهید شاهچراغی، گرد کوه، چشمه قل قل، پیر خوشدر، تنگه زندان و دریاچه نمک از مناطق نمونه گردشگری دامغان محسوب می شوند.

 

رئیس میراث فرهنگی دامغان گفت: در این شهرستان دو خانه بومی گردی شامل خانه ناصر لشگر در روستای عباس آباد و خانه پدری در روستای حسین آباد و خانه بومی گردی در شهر کلاته رودبار است و ۵۰ درخواست دیگر برای ایجاد خانه های بومی گردی در دست بررسی است.


انتهای پیام / ه


اختصاص 600 میلیون تومان اعتبار به میراث فرهنگی دامغان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.