مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان:

23 هزار شهید در جنگ تحمیلی تربیت شده در کنار امام‌زادگان هستند

23 هزار شهید در جنگ تحمیلی تربیت شده در کنار امام‌زادگان هستند؛ این بقاع متبرکه نسل به نسل به ما رسیده‌اند بنابراین درس ایثار و شهادت را از این امام‌زادگان یاد گرفته‌ایم.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ظهر امروز در سخنرانی پش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته اصفهان اظهار داشت: در دهه کرامت که گذشت، از میلاد حضرت معصومه(س) تا میلاد امام رضا(ع)، دهه تجلیل از بقاع متبرکه و امام زادگان و روز پنجم ذی‌القعده روز تکریم شاه چراغ بود.

حجت‌الاسلام رضا صادقی  با اشاره به اینکه استان اصفهان 713 بقعه متبرکه دارد، ادامه داد: در کشور 8 هزار و 51 مقبره مربوط به فرزندان اهل بیت است؛ در مورد علت آمدن ایشان به کشور و خاک پاک ایران عزیز مورخان چند مطلب بیان کردند، که به طور عمده به دلیل حضور امام رضا(ع) در خراسان بعضی از این امام‌زادگان به دعوت امام رضا(ع) و برای ملاقات ایشان آمده‌اند و بهترین مکان برای زندگی این عزیزان ایران بوده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان افزود: استقبال مردم از این امام‌زادگان خصوصاً در شهر قم و اطرافش بیشتر بوده و بیشتر این بقاع در اطراف فین کاشان و قم است؛ از نظر تعداد فارس هزار و 450 بقعه متبرکه دارد و در مکان اول است، بعد مازندران و سوم اصفهان است.

صادقی با اشاره به دفن فرزند امام باقر(ع) در مشهد اردهال، بیان داشت: در اولین جمعه مهر‌ماه برنامه قالی‌شویان است که در آثار ملی ثبت شده است؛ مردم فین کاشان از امام باقر مبلغ درخواست می‌کنند و امام باقر بهترین فرزند خود را به این شهر مأمور کردند.

وی تصریح کرد: اولین نماز جمعه در کشور توسط امام‌زاده سلطان علی‌ابن باقر بوده است و ایشان سه سال امام جمعه کاشان بوده‌اند؛ مردم برای دفاع از ایشان با چوب راهی می‌شوند و بعد از شهادت بدن ایشان را روی فرش می‌گذارند و دفن می‌کنند و ایشان چون به شهادت رسیدند نیاز به غسل نداشتند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه برنامه قالی‌شویان هر ساله ادامه دارد، اذعان کرد: مقام معظم رهبری در سفر خود صبحانه را در این مکان مقدس میل فرمودند.

صادقی گفت: مفتخر هستیم که در استان ما فرزند امام دفن شده است و نباید از زیارت ایشان غافل بمانیم؛ سید مریم دولت‌آباد فرزند موسی‌ابن جعفر است.

وی افزود: سال‌های اخیر برنامه‌های خوبی در امام‌زادگان اجرا شد که این اتفاق با زحمات همکاران علما و همراهی خیرین افتاده است، دشمن نیز هر جا حساسیت داریم عکس‌العمل نشان می‌دهد و هدف آن‌ها فرزندان امام و امام‌زادگان هستند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اینکه امام‌زادگان در برزخ وساطت می‌کنند؛ بیان کرد: نعمت‌های خوبی به ما عنایت شده، باید به امام‌زادگان احترام‌ بگذاریم چراکه تجلیل از ایشان تجلیل از پیامبر است؛ محبت اهل بیت مزد رسالت پیامبر است و کسانی که می‌خواهند از حضرت زهرا تکریم کنند از حضرت معصومه تکریم می‌کنند و این نعمت بسیار بزرگی است.

صادقی با بیان اینکه استان اصفهان در همه زمینه‌ها الگو و پیشتاز بوده است، تصریح کرد: 23 هزار شهید در جنگ تحمیلی تربیت شده در کنار امام‌زادگان هستند؛ این بقاع متبرکه نسل به نسل به ما رسیده‌اند بنابراین درس ایثار و شهادت را از این امام‌زادگان یاد گرفته‌ایم.

وی اذعان داشت: این امام‌زادگان ذخایر خوبی هستند، مرکز جذب دل‌ها هستند و در سرتاسر کشور امام‌زادگان وجود دارند؛ سند برخی امام‌زادگان خودشان هستند و اگر معنویات وجود نداشت مردم از آن‌ها استقبال نمی‌کردند.

مدیرکل اداره اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه اصفهان در کشور در بقعه سازی اول است، گفت: حدود 500 امام‌زاده فضای خوبی برای برنامه‌های فرهنگی دارد، بسیاری از کلاس‌های قرآن در کنار این امام‌زادگان است و غریب 106 هزار نفر در کلاس‌های قرآنی شرکت کردند و حداقل حافظ سه جز شده‌اند.

وی در پایان بیان داشت: 33 هزار نفر در مسابقات شهرستانی شرکت کرده‌اند و 744 به مرحله استانی راه یافتند که 60 درصد آن‌ها خواهر هستند و امروز نیز اختتامیه این مسابقات است؛ نباید قرآن را مهجور بگذاریم، باید در برگزاری برنامه‌های قرآنی و ساخت بقاع و وقف برای آن بزرگواران کوشا باشیم، رهنمود‌های امام جمعه اصفهان نیز در این خصوص خوب بوده است.

 

انتهای پیام/م

 

حضور امام رضا(ع) در مشهد، دلیل سفر امام‌زادگان به کشور ایران است

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
قاسم گندمی
۱۰:۲۹ ۲۱ مرداد ۱۳۹۶
سلام
مراسم قالیشویان همه ساله در دومین جمعه مهرماه برگزار می شود و به ثبت جهانی یونسکو رسیده است.
در متن به اشتباه در اولین جمعه مهر نوشته شده است.
ممنون