موزه ارومیه؛ گنجینه‌ای از آثار اوراتویی تا قاجار+تصاویر

موزه ارومیه به عنوان یکی از غنی‌ترین موزه‌های کشور با وجود ۲۸ هزار قلم اشیاء و آثار، متعلق به هزاره هفتم قبل از میلاد مسیح بوده که یکی از مراکز اصلی برای آشنایی با تاریخ و قدمت ۹ هزار ساله ایران باستان به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛گذشته چراغ راه آینده است، برای اینکه بتوانیم برای آینده برنامه ریزی مناسبی داشته باشیم باید در ابتدا اطلاعات کامل ودقیق را از گذشته خود داشته باشیم تا بتوانیم برای آینده برنامه ریزی داشته باشیم.

زندگی انسان‌ها به سان یک زنجیر از گذشته تا بحال به هم وابسته بوده و آینده به آن وابسته است و مسلما آگاهی نظام‌مند از گذشته نقش مؤثری در ترسیم چشم انداز‌های مطلوب آینده خواهد داشت.

تاریخ شرح حکومت، اعتقادات و زندگی مربوط به گذشته است که مطالعه آن ما را به عقب باز می‌گرداند تا کار‌های مردمی را که از این جهان رفته اند، ببینیم و سخن کسانی را که امروز خاموش اند، بشنویم و از آن‌ها درس عبرت بیاموزیم.

هم چنین با مطالعه تاریخ می‌توانیم علت پیشرفت و سعادت مردان و زنان بزرگ و دانشمندان و هنرمندان را دریابیم. با مطالعه‌ی زندگی مردمان گذشته در می‌یابیم که هیچ گاه مردمی شکست نمی‌خورند و مگر زمانی که تفرقه، فساد و گناه در میانشان رواج یابد.

در این بین موزه مکانی است که در‌های آن به روی همگان باز است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می‌کند و هدف آن بررسی و گردآوری آثار و اشیاء بجای مانده از تاریخ و نمایش آن به مردم برای آگاهی بخشی به جامعه از تاریخ گذشته است.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر

موزه ارومیه دومین موزه غنی کشور

موزه ارومیه به عنوان یکی از موزه‌های غنی کشور از ۲ قسمت باستان شناسی و مردم شناسی تشکیل شده است که در آن آثار و اشیاء بسیار قدیمی مربوط به هنر‌های ملی و تزیینی مردم شناسی، صنایع دستی، لباس‌های محلی زر دوزی و مخمل‌های قلاب دوزی و کار‌های ظریف مینیاتوری از دوران‌های ماقبل تاریخ به چشم می‌خورد.

همچنین ۴ بخش پیش از تاریخ، تاریخی، اسلامی و مردم شناسی که اشیایی متعلق به هزار اول تا اواخر دوره قاجار در آن نگهداری می‌شود و دارای مجموعه‌ای از کتاب‌های خطی است که بیشتر آن‌ها قرآن مجید و کتب دینی و اسلامی می‌باشد.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر


وجود ۳ خط نوشته از هزاره اول قبل از میلاد به نام‌های استل کله شین، استل موانا و کتیبه محمودآباد به خط میخی اورارتوبی و نگهداری ساعت قدیمی متعلق به قرن 17از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این گنجینه غنی است.

اشیای سفالی خام، پخته و مفرعی از حفاری‌های تپه‌های اسماعیل آباد، املش گیلان، حسنلوی نقده، سیلک کاشان، دینوخواه و عمارلو به دست آمده که در بخش ماقبل تاریخ موزه ارومیه به نمایش عموم گذاشته شده است.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر


بخش تاریخ لرستان، شامل اشیای تاریخی است که در منطقه لرستان بدست آمده که بیشتر مفرغ، برنز، وسایل جنگی و آلات فلزی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد مسیح می‌باشد.

سکه‌هایی از دوره‌های حکومت‌های قبل از اسلام در ایران و نیز سکه‌هایی از ادوار اسلامی امویان، عباسیان، آل بویه، سلاجقه، اتابکان، مغول، تیموریان، آل جلایر، آق قویونلو، صفویه و زندیه در قسمت سکه‌ها وجود دارد.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر

بیش از ۲۸ هزار قلم اشیاء تاریخی در  موزه ارومیه وجود دارد

محمد فتحی معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی در این رابطه به خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛ می‌گوید: موزه ارومیه بعنوان دومین موزه غنی کشوراست و قدیمی‌ترین آثار آن متعلق به هزاره هفتم قبل از میلاد تا دوره قاجاریه است.

وی افزود: موزه ارومیه دارای ۲ تالار بزرگ و کوچک است که در تالار بزرگ نسخ خطی و آثار متعلق به دوره‌های ما قبل تاریخ در غرفه‌های جداگانه در معرض دید عموم گذاشته شده است.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر


وی ادامه داد: تالار کوچک‌تر نیز به موزه مردم شناسی تعلق دارد که پوشاک، زیورآلات و اشیاء زندگی طوایف و تیره‌های ساکن آذربایجان غربی و مناطق مختلف کشور را به نمایش عموم گذاشته است.

محمد فتحی بیان کرد: امروزه موزه ارومیه دارای یک گنجینه نگهداری آثار و اشیاء تاریخی، آزمایشگاه و کارگاه مرمت اشیاء، کتابخانه، دو سالن باستان شناسی و مردم شناسی، بخش فروش نشریات و آمفی تئاتر است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۸ هزار قلم اشیاء تاریخی در این موزه وجود دارد افزود: متاسفانه به دلیل وسعت کم موزه ارومیه فقط توان نمایش یک هزار و ۵۰۰ اثر را داریم.

وی اظهار کرد: این کمبود مکان باعث شده که بصورت دوره‌ای اشیاء نمایش گذاشته شده را با آثار داخل مخزن تعویض کنیم تا تنوعی در اشیا< داشته باشیم.

معاون فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان غربی ادامه داد: آذربایجان غربی در شمال غربی‌ترین نقطه کشور قرار دارد که تعطیلات تابستانی بهترین فرصت برای آشنایی با تاریخ و تمدن کهن ایران اسلامی است.


وی افزود: موزه ارومیه یکی از گنجینه‌های غنی کشور است که هر ساله در ایام نوروز و تابستان بیش از ۹ هزار نفر گردشگر از آن دیدن می‌کنند.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر


هزار و ۵۰۰ اثر ملی در آذربایجان غربی وجود دارد

جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان غربی در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از ارومیه؛گفت: استان ما سرزمین رنگین اقوام و ادیان با ظرفیت‌های بی بدیل گردشگری است.

وی ادامه داد: از مراکز دیدنی آذربایجان غربی می‌توان به تخت سلیمان تکاب، قره کلیسا، مسجد جامع و بازار ارومیه، کاخ موزه باغچه جوق، کلیسای ننه مریم، تپه حسنلو و موزه‌های متعدد این استان اشاره کرد.

موزه ارومیه گنجینه غنی از تمدن ما قبل تاریخ تا دوره اسلامی / دومین گنجینه غنی کشور+تصاویر


وی افزود: موزه‌ها جهت پذیرش میهمانان و مسافران از ساعت هشت تا ۱۲ و ۱۴ تا ۱۹ فعال هستند و محوطه موزه‌ها در راستای استقبال از میهمانان، پاکسازی و تمهیدات لازم اتخاذ شده است.

جباری اظهار کرد: آذربایجان غربی دارای هزار و ۵۰۰ اثر ملی و ۲ اثر جهانی شامل تخت سلیمان در تکاب و قره کلیسای چالدران است.

وی ادامه داد: میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، سامانه ۰۹۶۲۹ را جهت معرفی جاذبه‌های گردشگری به میهمانان و دریافت شکایت‌های آنان راه اندازی کرده است.

ارومیه یکی از کلان‌شهر‌های ایران، مرکز استان آذربایجان غربی در شمال غربی ایران واقع شده است که دارای ۶۶۷ هزارو ۴۹۹ نفر جمعیت، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با یک هزارو ۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و ودر میان دشت ارومیه قرار گرفته است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم ودر زمستان سرد می‌باشد.

گزارش از ندا موسی زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.