در گفتگوی ویژه خبری مطرح شد؛

وجود نیم درصد مجرم مواد مخدر در کشور/ طرح توزیع مواد مخدر متوقف شده است

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس و قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در برنامه گفتگوی ویژه به بررسی موضوع اعدام برای قاچاقچیان پرداختند.

وجود نیم درصد قاچاقچی و مجرم مواد مخدر در کشور/ 96 درصد از جمعیت سالم هستندبه گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سخنگوی کمیسیون قضایی حقوقی مجلس ، قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر و یک عضو هیات علمی دانشگاه امشب 22 مرداد ماه در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع اعدام، فقط برای قاچاقچیان مسلح و با سابقه پرداختند.

حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون قضایی حقوقی مجلس در ابتدای برنامه پیرامون کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر گفت: در راستای سیاست های کلی مقام معظم رهبری باید به گونه ای عمل کرد تا معتادان را تحت کنترل قرار دهیم، کسی که اعدام می شود باید سوپیشینه15 ساله داشته باشد.

سردار علی مؤیدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در چهار - پنج ماه گذشته جامعه در بحث اعتیاد مواد مخدر ملتهب شده بود ، مواد مخدر موجود زنده و پویا است و لذا ما هم که دست اندرکار مبارزه با مواد مخدر هستیم باید به صورت پویا و به روز به مقابله بپردازیم و هر چند وقت یکبار باید قوانین اصلاح شود و با دانش روز به پیچیدگی های این جرم سازمان یافته بپردازیم و مقابله کنیم.

 وی با اشاره به اینکه در سال 93 مجلس قبلی به بحث مواد مخدر ورود پیدا کرد و ماده32 حذف شد ادامه داد: در سال 82 در بحث مواد صنعتی خلأ قانونی داشتیم، ستاد مبارزه با مواد مخدر با اصلاحات موافق است.

 96 درصد از جمعیت کشور سالم است

 سردار مؤیدی با اشاره به اینکه 96 درصد از جمعیت کشور سالم هستند گفت: 3/5 درصد آسیب دیدگان مواد مخدر و نیم درصد دیگر قاچاقچی و مجرم مواد مخدر هستند.

 قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد : چرا 96 درصد جمعیت کشور نادیده گرفته شده است و نیم درصد از سوی مجلس مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ستاد مبارزه با مواد مخدر با کلیات طرح مذکور موافق است افزود: باید برنامه پیشگیری داشته باشیم .

باهري اسلامی عضو هیات علمی دانشگاه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به ام پی اس ها که به نام مواد روان گردان جدید معرفی شده اند افزود: سازمان ملل هشدار جدی به این نوع روان گردان ها داده است لذا ، ام پی اس ها خطرناک ترین مواد دنیا هستند، به طوری که کشور ما از این آفت در امان نیست، این تهدید کشور ما را با چالش مواجه می کند.

وی اظهار داشت: نمایندگان مجلس باید آینده نگری داشته باشند و فقط به گذشته و امروز نگاه نکنند.


حسن نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه سیاست های کلی نظام در رابطه با مبارزه با مواد مخدر ، چراغ راه و تعیین کننده مسیر ماست گفت: در این قانون نیز بر مبارزه فراگیر و قاطع علیه کلیه فعالیت ها و اقدامات غیر قانونی مرتبط با مواد مخدر و روان گردان ها نیز تاکید شده است.

اگر اعدام ها موثر بود زمان دسترسی به مواد مخدر افزایش پیدا می‌کرد

وی با اشاره به سخن آیت الله آملی لاریجانی که هم اکنون دسترسی به مواد مخدر از خرید یک بسته سبزی آسان تر است نیز بیان داشت: دسترسی به مواد مخدر در گذشته ۱۵ دقیقه بود ولی الان این زمان به ۷ دقیقه کاهش پیدا کرده است لذا حرف ما این است که اگر اعدام ها موثر بوده چرا زمان دسترسی به مواد مخدر ۵ یا ۶ ساعت افزایش پیدا نکرده است ؟

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: همچنین بر اساس مطالعات انجام شده خانواده و فرزندان معتادین و با قاچاقچیانی که اعدام شدند به دلیل آنکه دیگر کسی به آن ها کار نمی داد یا داعشی شدند و یا به سمت مواد مخدر رفتند و بر خلاف آن ها، افرادی که اعدام نشدند مواد مخدر را رها کردند.

مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان اینکه در طرح مجلس نود و نیم درصد از جامعه دیده نشده اند گفت: انتظار ما از مجلس این است که همه ابعاد موضوع را ببیند؛ متاسفانه در چند سال گذشته( سال های ۹۳ تا ۹۶) ورود مجلس فقط در بحث مجازات قاچاقچیان مواد مخدر بوده و وارد بحث پیشگیری ، درمان و صیانت نشده است.

وی با بیان اینکه در بحث اعتیاد، یک فقر دانش داریم اظهار داشت: در بحث آسیب های اجتماعی انتطارمان از مجلس این است که در بحث آسیب دیدگان هم ورود کند؛ مجلس در سال ۹۳ مسیر دادرسی را عوض کرد و در سال های ۹۵ و ۹۶ نیز مجددا به بحث کاهش مجازات ها ورود کرد ضمن آنکه برخی دوستان نیز به راحتی از توزیع مواد مخدر سخن می گویند که این دست اظهارات و اقدامات یک التهاب در جامعه ایجاد می کند و مردم گمان می کنند که رویکرد نظام در مسیر مبارزه با مواد مخدر عوض شده است.

قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اینکه هم اکنون در دنیا ابتدا بحث های پیشگیری ، درمان و صیانت دنبال می‌شود و پس از آن بحث مجازات مدنظر قرار می گیرد گفت: باید در ابتدا بسته های پیشگیری ، درمان و صیانت را تعریف کنیم چرا که در غیر این صورت به جایی نخواهیم رسید.

وی افزود: ما در کنار دریای مواد مخدر قرار گرفتیم و اگر کشور سوئد هم جای ما ایستاده بود قطعا قوانین و مقرارت سخت تری پیش می گرفت.


نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه مگر ما جلوی ستاد مبارزه با مواد مخدر را در بحث های پیشگیری درمان و صیانت گرفته ایم گفت: هزار میلیارد بودجه در اختیارتان قرار دارد چرا به کارهایتان نمی رسید؟

وی افزود: آقایان فقط می گویند اعدام کنیم؛ بفرمایید با هزار میلیارد تومان بودجه ای که در اختیارتان گذاشته شده چند کمپ ترک اعتیاد در شهر ها دایر کردید.

نوروزی تاکید کرد: بنده معتقدم زندان ها به را باید به بخش خصوصی و با مسئولیت آزادگان سپرد، ما با نصف هزینه ها زندان ها را کنترل و مدیریت خواهیم کرد.

مویدی قائم مقام ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در پاسخ به اظهارات سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: شما ثابت کنید که یک چهارم از این بودجه در اختیار ما قرار گرفته شده است ؛ بودجه ای که هم اکنون و برای سال جاری در اختیار این ستاد قرار دارد ۲۵۰ میلیارد تومان است که این مقدار بودجه هم برای بحث پیشگیری ، درمان ، اشتغال ، مقابله و صیانت در نظر گرفته شده است .

طرح توزیع مواد مخدر متوقف شده است

وی با بیان اینکه نگاه ما نگاه اعدامی نیست گفت: با این اظهارات عملکرد کشور را زیر سوال می برید ؛ اعدام در آخرین حلقه تصمیمات ما قرار دارد و معتقدیم برخورد های برشی و احساسی عرصه را برای مبارزه با مواد مخدر تنگ نخواهد کرد بلکه حرکت های ما باید به صورت متوازن، آگاهانه و هوشمندانه باشد .

نوروزی سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی نیز در پایان این بحث در رابطه با بحث توزیع مواد مخدر دولتی گفت: طرح چنین موضوعی برای قطع رابطه معتادین با قاچاقچیان مطرح شد اما هم تاکنون متوقف شده و این بحث در قالب طرح جدیدی تحت عنوان قطع رابطه معتادین و قاچاقچیان و همچنین جلوگیری از تغییر الگوی مصرف مواد مخدر پر خطر به کم خطر دنبل خواهد شد.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
الهه.ش
۲۳:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
توروخدا اعدام روواسه کسانی که سابقه ندارن حذف کنید
Iran (Islamic Republic of)
الهه.ش
۲۳:۳۵ ۲۲ مرداد ۱۳۹۶
توروخدا اعدام روواسه کسانی که سابقه ندارن حذف کنید
آخرین اخبار