آخوندی در صحن علنی:

4 میلیون و 700 هزار خانه خالی در کشور داریم/در دولت یازدهم جلوی شهر فروشی را گرفتیم

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: 4 میلیون و 700 هزار خانه خالی در کشور داریم که ارزش آن معادل 470 میلیارد دلار است.

4 میلیون و 700 هزار خانه خالی در کشور داریم/در دولت یازدهم جلوی شهر فروشی را گرفتیمبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ عباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خویش اظهار داشت: برنامه همه وزرا همان برنامه ششم است که در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.

وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی افزود: تعداد خانوار موجود در ایران 24 میلیون و 194 هزار خانوار، تعداد خانه در ایران 25 میلیون و 400 هزار است، در ظاهر به نظر می رسد به اندازه خانوار خانه وجود دارد، اما آیا واقعا این چنین است؟

وی ادامه داد: آمار سال 95 نشان می‌دهد 2 میلیون و 587 هزار خانه خالی در کشور وجود دارد در حالی که این تعداد در سال 90 ، 630هزار بوده است یعنی ظرف 5 سال حدود 2 میلیون خانه خالی اضافه شده است. 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در ایران داریم جمع این دو حدوداً 4میلیون و 700هزار خانه می شود.

آخوندی تصریح کرد: حدود 2 میلیون و یکصد هزار خانه دوم در کشور داریم و جمع این دو یعنی خانه خالی و خانه دوم حدود 4 میلیون و 700 هزار خانه می‌شود و مفهوم این موضوع به این معناست که اگر هر خانه را 100هزار دلار در نظر بگیریم چیزی حدود 470 میلیارد دلار ثروت این مملکت بدون استفاده در خانه های خالی و دوم انباشته شده است. این رقم یعنی بیش از 4برابر کل ارزش بازار بورس ایران، در سال 92 نسبت به سال 84 قیمت زمین در تهران 9 برابر افزایش یافته است، قیمت آپارتمان 6 برابر افزایش پیدا کرد، این در حالی بود که شعار دولت قبل حذف قیمت زمین از ساختمان بود، بیش از 19 میلیون نفر در بد مسکنی مطلق زندگی می‌‎کنند این وضعیت بازار مسکن ایران است.

وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی تأکید کرد: در منطقه یک تهران 31 هزار خانه خالی وجود دارد این موضوع به معنای اتلاف منابع مالی است. در شمال شهر نسبت به جنوب شهر قیمت مسکن بیش از 12 برابر است، آیا این همان عدالت اجتماعی است که جمهوری اسلامی به دنبال آن بوده است؟

آخوندی افزود: بانک مرکزی تا این تاریخ برای یارانه های مسکن بیش از 22 هزار میلیارد تومان ادعای مطالبه از دولت کرده است.

وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی گفت: کاری که ما کردیم این بود که جلوی شهر فروشی در ایران را گرفتیم، ما جلوی مجوز فروشی و تراکم فروشی را گرفتیم. وزارت راه وشهرسازی به تنهایی جلوی شهر فروشی ایستاد.

آخوندی گفت: در بخش مسکن در ایران چهار گروه وجود دارد: 1_ خانه اولی ها و جوانانی که می خواهند تشکیل خانواده دهند و خانه داشته باشند. 2_ حاشیه نشین ها که بیش از 11 میلیون نفر در وضعیت بدمسکنی مطلق زندگی می کنند. 3_بافت فرسوده که حدود 8 میلیون نفر در شرایط بد در آن زندگی  می کنند. 4_ گروه های کم درآمد. این چهارگروه اصلی ترین مخاطبان بخش مسکن هستند.

وی بیان داشت: آیا مسکن مهر پاسخ این چهار گروه را می داد؟ آیا مسکن مهر پاسخی به بافت فرسوده در خانی آباد و غیره بود؟ آیا فکر می‌کنید مسکن مهر مسکنی برای خانه اولی ها بود؟ آیا مسکن مهر مشکل حاشیه‌نشینی را حل می‌کرد؟ آیا می‌خواستید من این روند را ادامه دهم؟ آیا ادامه این روند به نفع ایران بود؟ من یک کار بسیار سخت را در چهار  سال گذشته در ایران داشتم از یک طرف متعهد بودم خانه به خانه تمام تعهدات دولت قبل در مسکن مهر را انجام دهم که در این زمینه 900 هزار خانه تکمیل کردم و تحویل دادم.

وزیر پیشنهادی راه وشهرسازی اظهار داشت: می توانستم یک وزیر محبوب باشم 900هزار واحد یعنی بیش از 400بار افتتاح. بنده 1400 روز وزیر بودم، می توانستم هر سه روز یکبار یک افتتاح انجام دهم اما این کار را نکردم. معروف به کسی شدم که در مورد مسکن مهر بی مهری می‌کند در حالی‌که اساساً این گونه نبود.

آخوندی اضافه کرد: من تمامی این واحدها را تکمیل کردم و کل واحدهای باقیمانده بیش از 90هزار واحد نیست که آنها را هم به امید خدا به زودی و در بهترین وضعیت تمام خواهم کرد. من داوطلبانه از تمام فرصت‌های تبلیغاتی خود استفاده نکردم در هیچ افتتاحی شرکت نکردم به این دلیل که نشان دهم این پروژه که اتلاف منابع ملی در آن است نباید ادامه یابد.

وی تصریح کرد: ما در موقعیتی هستیم که نیاز به تغییرات ساختاری در کشور داریم، ما باید کشور را عوض کنیم. آیا ما باید مسکن مهر را تغییر دهیم و به سمت بافت های فرسوده برویم یا خیر؟

وزیر پیشنهادی راه‌وشهرسازی یاد آور شد: این کشور نیاز به وزرایی دارد که شجاعت داشته باشند، از خودشان بگذرند و حاضر باشند نسبت به تغییرات ساختاری  اقدام کنند و در این راه نترسند.

آخوندی تأکید کرد: من هیچ‌وقت از بحث مسکن و تغییر جهت مسکن نترسیده ام. من در اینکه روبه روی تمام سوداگران شهری بایستیم و در برابر تمام کسانی که شهر می فروختند مقاومت کنم هیچ‌وقت نترسیده ام.

وی گفت: می دانم وقتی چنین رفتار می‌کنم هزاران تهمت را می شنوم. از پشت همین تریبون گفته شد که این وزیر 123 شرکت دارد، آیا از این تهمت بزرگتر می شد به یک وزیر زد؟ از کمیسیون 90 سوال کنید آیا یک مورد از این اتهامات صحت دارد یا خیر؟ عزیزان می فهمم که چه کار می کنم، می خواهم شهر فروشی را متوقف کنم،  می خواهم مسکن برای طبقات کم درآمد بسازیم،می خواهم مسئله مسکن در بافت فرسوده را حل کنم، می خواهم مسئله بافت حاشیه نشینی را حل کنم. ما تمام این بافت ها را یک به یک شناسایی کرده ایم، 2 هزار و 700 محل بدمسکن در ایران وجود دارد و تصمیم داریم هر سال 270 محله را احیا کنیم، مسئله هر محله ای با محله دیگر فرق می کند، ما سیاست محله محوری را پیگیری کرده ایم.

آخوندی با بیان اینکه  باید به دنبال راهکارهای دراز مدت باشیم، تصریح کرد: در برنامه ششم برای مسکن بافت های حاشیه اعتبار در نظر گرفته شده است. زمانی که به عنوان وزیر انتخاب شدم کل اعتبار بافت‌فرسوده 37 میلیارد تومان بود اکنون بیش از 1000 میلیارد اعتبار داریم.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی به مسکن اجتماعی اشاره و در این مورد بیان کرد: افراد کم درآمد زیر نظر کمیته امداد امام خمینی (ره) ، بهزیستی، تأمین اجتماعی و یا بنیاد مسکن هستند ما بنیاد مسکن و حساب 100 امام (ره) را محور قرار دادیم و گفتیم این نهادها هماهنگ کننده باشند و سالی صدهزار واحد مسکن اجتماعی را لحاظ کنند و ما هم به عنوان دولت به آنان زمین، تسهیلات و امکانات می دهیم.

وی اظهار داشت: این مسئله در هیئت وزیران به تصویب رسید و از سال جاری باید صد هزار واحد احداث شود با وجود هزاران میلیارد تعهدی که در بخش مسکن مهر بود امکان اینکه همزمان بتوان این دو پروژه را با هم شروع کرد، وجود نداشت.

آخوندی ادامه داد: در ایران 217 هزار کیلومتر راه داریم در برابر این چه میزان ریل داریم؟ کل ریل فرعی و اصلی ایران 13 هزار کیلومتر است در سال گذشته چیزی حدود 428 میلیون تن بار جا به جا شده، که فقط چهل میلیون تن از طریق ریلی بود و رکورد حمل و نقل ریلی زده شد.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با بیان اینکه سالانه 700 میلیون سفر از حومه به شهر تهران و بر عکس صورت می گیرد، افزود: فقط دو درصد این مقدار توسط ناوگان ریلی انجام می شود. در برنامه ششم ما را مکلف کردید که باید 30 درصد جا به جایی بار توسط ریل انجام شود.

وی گفت: همچنین در این برنامه گفته شده که باید 20 درصد از جا به جایی مسافران توسط ناوگان ریلی انجام شود یعنی در این زمینه باید 6 برابر رشد داشته باشیم آیا این شدنی است؟ اگر مجلس به کمک ما بیاید این کار شدنی است.

آخوندی اضافه کرد: کل میانگین توسعه خطوط ریلی قبل از این دوره سالانه کمتر از 180 کیلومتر بوده است، امسال 1800 کیلومتر خط ریلی را مورد بهره برداری قرار می دهیم و این اتفاقی بزرگ در صنعت حمل و نقل ریلی است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مورد راه های تحقق برنامه هایش گفت: ما از راه تامین مالی بین المللی این کار را انجام می دهیم در طول این مدتی که وزیر بوده ام قطار تهران قم اصفهان را از طریق منابع بین المللی و همچنین برقی کردن قطار تهران مشهد به مبلغ 2 میلیارد دلار از چینی ها تامین مالی کردم.

وی با بیان اینکه برای اولین بار از هندی ها برای توسعه چابهار 150 میلیون دلار اعتبار گرفتیم، ادامه داد: برای توسعه ریلی از کره ای ها هم اعتبار گرفتیم، وزارتخانه ما به برکت استفاده از برجام بیشترین استفاده را از منابع بین المللی کرد.

آخوندی گفت: بیش از 33 میلیارد دلار قرارداد برای بخش نوسازی هوایی منعقد کردیم این مفهوم استفاده از منابع بین المللی است؛ میزان آزاد راه ها اکنون بیش از 2230 کیلومتر است که باید به 5 هزار کیلومتر برسد و باید حدود 3 هزار کیلومتر آزاد راه جدید بسازیم آیا این کار از طریق بودجه کشور امکان پذیر است؟ خیر.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان کرد: برای توسعه راه آهن مطابق برنامه ششم طی 5 سال آینده باید 104 هزار میلیارد تومان و در بخش حمل و نقل هم 190 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری شود. متوجه هستیم که چنین پولی در بودجه وجود ندارد.

وی تاکید کرد: برای تحقق این مهم باید از منابع بین المللی استفاده کنیم و وزارت راه در این مورد پیشتاز بوده است طی این چهار سال با بخش خصوصی 28 هزار میلیارد تومان قرارداد امضا کردیم اکنون 13 هزار میلیارد تومان دیگر که در هیئت وزیران به تصویب رسیده در مرحله پرداخت قرار دارد و به ان 28 هزار میلیارد اضافه خواهد شد.

آخوندی ادامه داد: بیش از 60 هزار میلیارد تومان توافق نامه امضا کردم تا کنون در کشورمان بخش خصوصی فقط در بخش آزاد راه ها فعال بوده و برای اولین بار بخش خصوصی در ریل سیرجان به کرمان مبلغ حدود 800 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرده است.

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی گفت: برای اولین بار در فرودگاه شیراز بخش خصوصی 280 میلیارد تومان و همچنین در ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی بیش از 550 میلیارد تومان سرمایه گذاری می کند؛ در بخش بنادر 403 میلیون دلار بخش غیردولتی تسهیلات گرفته است.

وی ادامه داد: کارهای بزرگی در این وزارتخانه صورت گرفته است و برای اولین بار توانستیم هم منابع صندوق توسعه ملی را به حوزه حمل و نقل بیاوریم و هم بندر چابهار از این طریق سرمایه گذاری شد.

آخوندی با بیان اینکه در سال 74 من قانون نظام مهندسی را نوشتم و مجلس آن را به تصویب رساند، تصریح کرد: یکی از مدافعان اصلی توسعه مهندسی در ایران من بودم شما نمایندگان هم با این سوال مواجه شده اید، در بخش مهندسی با امضا فروشی مواجه ایم چگونه می خواهیم در مقابل این مسئله بایستیم؟

وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی تاکید کرد: مالک باید بتواند خودش مهندس خود را بدون هیچ واسطه ای انتخاب کند و کل پول باید در اختیار مهندس قرار گیرد مهندسان باید محور اجرای کار باشند ما بحث نظام مهندسی را به بهترین شکل به نفع مردم و مهندسان حل و فصل می کنیم تمام ایده من این است که بتوانیم واسطه میان مهندسان و مردم را حذف کنیم.

وی به بحث نظام مدیریت اشاره کرد و افزود: وزارتخانه ما 65 هزار کارمند و بیش از 2 هزار مدیر دارد و یکی از بزرگترین وزارتخانه های کشور است. باید مدیران نسل آینده را تربیت کنیم و تمام مهندسان لایق زیر چهل سال را شناسایی کنیم و از این جوانان استفاده خواهیم کرد. باید بتوانیم در تمام مدیران این وزارتخانه از طریق انتخاب مدیران جوان تر تجدیدنظر کنیم و در این مدت با کمیسیون عمران مجلس کاملا هماهنگ بودیم.

آخوندی گفت: برای راه های فرعی و روستایی نیاز به منابع داریم اگر 2 درصد از مالیات بر ارزش افزوده را برای راه روستایی را اختصاص دهید حدود 2 هزار کیلومتر راه ساخته خواهد شد.

انتهای پیام/

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۲ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
یعنی 4میلیون و700 هزار خانه خالی درکشور داریم؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۲۸ مرداد ۱۳۹۶
یعنی 4میلیون و700 هزار خانه خالی درکشور داریم؟؟؟
آخرین اخبار