کیخا در مخالفت با وزیر پیشنهادی صنعت:

رویکرد شریعتمداری در حوزه صنعت با کشورهای همسایه روشن نیست

نماینده مردم زابل گفت: متاسفانه در برنامه شریعتمداری رد پایی از دیدگاه نوین علمی در توسعه صنعتی و تجاری در سالهای پیشرو وجود ندارد.

کیخا مخالفبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، احمدعلی کیخا نماینده مردم زابل در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با محمد شریعتمداری وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت اظهار داشت: من از نیروهای حامی دولت آقای روحانی بودم و برای موفقیت دولت رئیس جمهور تلاش کردم، البته این تلاش نه به خاطر شخص بلکه به خاطر مشی اعتدالی روحانی در اداره کشور و تلاشش برای حاکمیت قانون و پیروی از ولایت فقیه بود اما نکته اینجا است که کار نمایندگان همراه دولت به اینجا ختم نمی شود بلکه باید با دقت از طی درست این مسیر توسط دولتمردان اطمینان حاصل کرد تا مبدا غفلت باعث شود که در پایان چهار سال اندیشه ای که بزرگانی چون مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در سیاست ایران پس از انقلاب به وجود آوردند شکست بخورد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند افزود: مخالفت من با آقای شریعتمداری به این دلیل است که فکر می کنم باید جلوی تهدیدات احتمالی برای این اندیشه را بیان کنم تا دولت از آسیب های احتمالی به دور بماند.

وی خطاب به شریعتمداری گفت: اولین آسیب مدیریت شما این است که شما رئیس ستاد انتخاباتی آقای روحانی بودید این موضوع از جهت ارتباط مستقیم با شخص رئیس جمهور، اشراف به خواسته های مردم مناطق مختلف و انتظارات آنها از دولت، برخورداری از خیل رابطان مردمی در سراسر کشور و ایجاد رابطه مستحکم با سایر وزرا بسیار خوب است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: می دانید که مشکل کشور بیکاری و فقر است، وزارت صنعت به عنوان وزارت تخصصی باید آن را رفع کند اما این تهدید وجود دارد که با درگیری شما به خاطر مسئولیت سیاسی قبلی وقتتان گرفته شود و کمتر بتوانید به وظیفه اصلی بپردازید، در کنار این موضوع این نگرانی نیز وجود دارد که با فشارهای سیاسی در انتخاب مدیران و تصمیم گیری‌ها دچار انحراف شویم و دولت عملا از رسیدن به اهداف در این بخش که همان رفع فقر و ایجاد اشتغال باز بماند.

کیخا تصریح کرد: در زمان تصدی وزیر قبلی این ایراد گرفته می شد که به خاطر تجربه و تخصص او در حوزه صنعت به امور بازرگانی و تجاری کمتر پرداخته می شد اما امروز این نگرانی برعکس شده است که نکند شما با توجه به تخصص در حوزه بازرگانی و تجارت به امر معدن و صنعت کمتر توجه کنید و به خاطر این غفلت به اهداف و حاصله و منافع کمتر توجه شود و دولت آسیب ببیند، مواردی در برنامه شما گواه این موضوع است.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند دلیل سوم مخالفت با وزیر پیشنهادی را این گونه بیان کرد: گفته می شود شما در سمت قبلی خود به عنوان معاون اجرایی رئیس جمهور بر خلاف قانون که مسئولیت تصمیم گیری در خصوص زمان، میزان و نوع محصول وارداتی در حوزه کشاورزی بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است ورود و تصمیم گیری کردید و اخلال در تنظیم بازار را مسبب شدید.

وی افزود: اولا اگر چنین موضوعی صحت داشته باشد تصمیم شما خلاف روح قانون گرایی دولت است در حالی که وظیفه همه نمایندگان و اعضای دولت پیروی از قانون است. اگر افراد در این کشور در جایگاه قانونی خود حرف می زدند و عمل می کردند بخش زیادی از مشکلات مردم حل می شد.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی صنعت اظهار داشت: اگر این روحیه در شما وجود داشته باشد پس انجام چنین اقداماتی در سمت جدید بیشتر و محتمل خواهد بود و مطمئن باشید این موضوع به بخش کشاورزی آسیب خواهد زد.

وی تاکید کرد: شما بهتر می دانید که در یک کشاورزی پیشرفته از انتخاب بذر، تاریخ کاشت، شیوه های داشت محصول و مصرف نهاده ها و برداشت همه با هدف بازار انجام می شود و نمی توان این موضوعات را از مزرعه تا سفره از هم جدا کرد. هدف اصلی از قانون تمرکز در مصوبه مجلس هشتم هم همین بود که اختیارات و مسئولیت ها در وزارت جهاد کشاورزی متمرکز باشد که تا حدود زیادی این امر محقق گشت.

کیخا با بیان اینکه اگر پیشنهادی وجود دارد باید در قالب لایحه به مجلس ارائه شود تا قانون مورد نظر اصلاح شود اما تا زمان اصلاح باید همه به قانون فعلی تمکین کنند ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مخالف من با آقای شریعتمداری این است که در برنامه ارائه شده ایشان در خصوص ملاحظات زیست محیط در توسعه صنعتی و تجاری کشور موضوعات روشن و شفاف ارائه نشده و چیزی نیز بیان نشده است.

وی افزود: تغییرات در کابینه دولت نشان می دهد که آقای رئیس جمهور می خواهد در این خصوص شتاب بیشتری به توسعه صنعتی بدهند و این سوال مطرح می شود که آیا مفهوم این حرف عقب گرد در سیاست های زیست محیطی است.

کیخا اظهار داشت: به نظر بنده موضع آقای وزیر باید در این باره شفاف باشد. انتظار این است که شما به قانون اساسی پایبند باشید و مانع از اجرای طرح ها و قوانینی شوید که باعث تخریب و ایجاد آلودگی غیر قابل جبران می شود.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند با بیان اینکه بسیاری از گرفتاری های امروز مردم به خاطر گسترش فعالیت های صنعتی در مناطقی از کشور است که بیش از ظرفیت آن منطقه است افزود: در حوزه سیاست تجاری دو ایراد اساسی در برنامه های آقای شریعتمداری وجود دارد. امروزه تجارت آب مجازی به طوری که منافع ملی کشورها به خصوص در مناطق خشک بهینه شود یکی از اصول مهم تدوین الگوهای توسعه و تجارت است که متاسفانه در برنامه پیشنهادی آقای شریعتمداری هیچ رد پایی از دیدگاه های نوین علمی در توسعه تجاری و صنعتی پیش روی کشور دیده نمی شود و اگر قرار باشد پاشنه بر همان مدار قبلی بچرخد قطعا اتفاق خاصی در این حوزه رخ نخواهد داد، از این طرف همه فریاد می زنند که کشور با بحران آب روبه رو است و با ادامه این روند آینده خوبی برای کشور پیش بینی نمی کنند اما کمتر نشانی از لحاظ کردن این موضوع در جهت گیری های توسعه صنعتی کشور دیده می شود.

وی درباره رویکرد تجاری وزیر با کشورهای همسایه گفت: رویکرد شما در حوزه تجارت با کشورهای همسایه مشخص نیست. به یاد دارم در سفر چند سال پیش به پاکستان دیدارهایی با مقامات ارشد این کشور انجام شد که در این دیدارها آنها گفتند که نگاه شما در تجارت بیشتر به غرب است و کمتر تمایل به تجارت با ما دارید. آنها می گفتند ما در بازارهای خود کالاهای ایرانی را نمی بینیم.

این نماینده مجلس خطاب به شریعتمداری بیان داشت: مطمئن باشید بدون داشتن همسایه توسعه یافته نمی توان ایران را توسعه داد؛ من اعتقاد دارم همسایگان ایران باید از مزایای توسعه ایران بهره مند شوند و به عنوان اولویت اول شما در توسعه حوزه صنعتی و تجارتی باشید. کشورهای منطقه می توانند بازار مصرف خوبی برای ایران باشند و همچنین وارد کردن مواد خام جهت کشاورزی می تواند شتاب توسعه صنعتی کشور را بیشتر کند اما این مهم در برنامه آقای شریعتمداری بیان نشده است.

کیخا درباره برنامه های آقای شریعتمداری در صنعت خود اظهار داشت: من اعتقاد دارم بعد از انقلاب تنها معیار تصمیم گیری در حوزه خودرو ایجاد اشتغال مستقیم توسط این صنایع در کشور بوده است. به نظر می رسد برای رسیدن به یک خودروی ملی که بتواند از نظر کیفیت و قیمت با محصولات خوب خارجی قابل رقابت باشد این صنعت مورد توجه قرار گرفته اما نکته این است که حداقل تا کنون به این هدف نرسیده ایم اما به ازای این صنعت هزینه های زیاد اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی را به مردم تحمیل کرده ایم، اکنون سوالی که پیش می آید این است که این سیاست ها تا کی ادامه دارد و مردم تا کی باید هزینه ناکارآمدی واحدهای تولیدی داخلی را بپردازند.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند افزود: بد نیست بدانید در کشوری مانند استرالیا که از لحاظ صنعت خودروسازی از ما جلوتر هستند به این جمع بندی رسیدند که باید صنایع خودروسازی خود را جمع کنند چرا که با توجه به شرایط بازارهای جهانی دیگر تولید خودرو به صرفه نخواهد بود و بهتر است منابع خود را صرف سایر زمینه هایی که مزیت نسبی دارند کنند، با این موضوع باید دید استراتژی در این زمینه چه خواهد بود.

وی با بیان اینکه استراتژی آقای شریعتمداری برای توسعه مناطق محروم کشور مشخص نیست اظهار داشت: آیا برنامه شما حرکت در مسیر گذشته است که اگر چنین باشد باید فاتحه مناطق محروم را خواند متاسفانه در زمان های گذشته به دلایل مختلف از جمله بخشی نگری و قالب بودن نگاه های منطقه ای مدیران و مقامات ارشد کشور موجب شده تا توسعه صنعتی در کشور متوازن نباشد، در مناطقی آن قدر واحد صنعتی ایجاد شده که امروز به جای نعمت نقمت برای مردم آن منطقه آورده است و حال باید از بیت المال برای رفع آلودگی آن مناطق استفاده کرد در حالی که برخی مناطق دیگر مانند سیستان حتی یک واحد صنعتی وجود ندارد.

کیخا در بخش پایانی سخنانش خاطرنشان کرد: متاسفانه در تجارت نیز چنین نگاه های بخشی و منطقه ای وجود دارد، با چنین نگاهی هرکسی در مرکز دستی بر آتش داشته در هر منطقه ای که حتی ظرفیت هم نداشته مناطق آزاد تجاری صنعتی ایجاد کرد اما در شهرهایی مانند میلک زابل توان صد در صد تجارت را دارد هیچ کاری صورت نگرفته است. هنوز مردم در مناطقی از سیستان و بلوچستان بیشترین رای را به دولت دادند تنها از 15 لیتر آب شرب برخوردار هستند.

انتهای پیام/

 

موافقان و مخالفان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت

رای اعتماد مجلس به كابينه دوم حسن روحانی  

موافقان و مخالفان کابینه دوازدهم 

اعضای پیشنهادی کابینه دوازدهم+اسامی و برنامه وزرا

گزارش کامل اولین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

گزارش کامل دومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

 گزارش کامل سومین روز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار