کارشناس ثبت میراث طبیعی استان از ثبت مجموعه ی کال زو سرایان در فهرست میراث طبیعی- ملی خبر داد.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بیرجند ؛ رضایی ملکوتی،کارشناس ثبت میراث طبیعی استان گفت: در مجاورت سد تاریخی زو، دره یا کال زو با طول 2 کیلومتر، عرض متغیر از 7 تا 40 متر، ارتفاع 50 تا 200 متر و وسعت تقریباً 80 کیلومتر مربع قرار دارد.

وی با بیان اینکه جریان آب در مسیر دره زو جاذبه ای دیدنی ایجاد کرده است،افزود: جریان آب باعث سرسبزی و شادابی منطقه شده که می تواند به عنوان یکی از مقاصد سفر مورد توجه مسافران و گردشگران باشد.

کارشناس ثبت میراث طبیعی استان گفت: این کال در اثر فرسایش آب های روان در زمین های رسوبی و آبرفتی ایجاد شده در بعضی قسمت ها پرتگاه هایی با شیب ملایم و در بعضی جاها پرتگاه هایی با شیب تند را ایجاد کرده است.

رضایی ملکوتی افزود: سه اثر سد زو، کال زو و تراس های آبرفتی در راستای هم مجموعه ای کم نظیر بوجود آورده که همه ساله گردشگران زیادی را به سمت خود جلب می کند.

وی گفت: در مجاورت کال زو مجموعه ای بسیار زیبا و چشم نواز به نام پادگانه های آبرفتی یا تراس های آبرفتی دیده می شود که حتی از فاصله دور چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند.

رضایی ملکوتی افزود: این منطقه ی زیبا و کم نظیر،اهمیت بسیار ویژه ای از لحاظ پتانسیل های گردشگری و جذب توریست در میان آثار طبیعی استان دارد که دلایل مهم و روشنی جهت معرفی و حفاظت از این اثر طبیعی ملی است.

انتهای پیام/ب


استقبال گردشگران از کال زو سرایان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار