موسوی مبلغ در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

آمریکا به دنبال منافع ملی‌ خود در افغانستان است

کارشناس سیاسی گفت: آمریکا به دنبال منافع ملی‌ خود در افغانستان است و به‌صورت خودسرانه و بدون در نظر گرفتن حقوق مردم این کشور عمل می‌کند.

آمریکا به دنبال منافع ملی‌ خود در افغانستان استسید احمد موسوی مبلغ کارشناس سیاسی در گفتگو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان؛ درباره استراتژی جدید آمریکا در افغانستان اظهار داشت: این استراتژی در روزهای گذشته از سوی دونالد ترامپ مطرح شد و علی‌رغم اینکه برخی سناتورهای آمریکایی اعتقاد داشتند این طرح با بی‌برنامگی انجام شده اما حمایت دولتمردان این کشور را به همراه داشت.

کارشناس سیاسی گفت: این موضوع در داخل افغانستان هم موجب ایجاد دو دستگی شده برخی مانند رئیس جمهور (اشرف غنی) از آن حمایت و برخی دیگر مانند رئیس جمهور پیشین و نمایندگان مجلس که خارج از بدنه قرار دادند از آن انتقاد کردند و ‌آن را به نفع افغانستان ندانستند.

وی با بیان اینکه هرچند استراتژی جدید آمریکا در افغانستان نکات مثبتی نیز دارد از جمله اینکه پاکستان تحت فشار قرار داده شده  و آمریکا متعهد است پناهگاه‌های طالبان را در این کشور از بین ببرد، افزود: البته تا عملیاتی شدن چنین طرحی فاصله زیادی وجود دارد و تنها زمان حقیقت آن را برملا می‌کند. 

موسوی‌مبلغ در ادامه به نکات منفی استراتژی جدید آمریکا در افغانستان پرداخت و گفت: بحث مذاکره احتمالی با طالبان در این استراتژی وجود دارد حال آن که آمریکا طالبان را نه به عنوان گروه تروریستی بلکه به عنوان گروه سیاسی مختلف در این طرح معرفی کرده است اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که اگر طالبان گروه سیاسی مخالف است و تروریست محسوب نمی‌شود چرا 16 سال گذشته به بهانه مبارزه با گروه تروریستی طالبان آمریکا پا به افغانستان می‌گذارد.

وی تصریح کرد: اما دلیلی برای این توجیه وجود دارد که دلالت بر نگرانی آمریکا دارد، چون این کشور از برخی مذاکرات طالبان با کشورهایی مانند چین، روسیه و ایران ناخشنود است و تصور می‌کنم از قافله عقب مانده است پس می‌توان نتیجه گرفت که آمریکا تنها به دنبال تأمین منافع ملی خود است و افغانستان و مردمش ذره‌ای برایش اهمیت ندارد.

کارشناس سیاسی افزود: عدم تعهد آمریکا به نهادینه کردن دموکراسی وضعیت نابسامانی را ایجاد کرده که در پاره‌ای موارد می‌توان شرایط فعلی را نشان از حضور موسسات و نهادهای خارجی در افغانستان دانست چرا که زیرساختی درست نشده و یک شبه جیب افراد پر شده است حال این سوال مطرح می‌شود، آمریکا این نابسامانی را ایجاد کرده چرا حال نباید تعهدی به بهتر کردن و نهادینه کردن دموکراسی داشته باشد.

وی با بیان اینکه آمریکا از تعداد سربازان، مدت حضور آنها در افغانستان هیچ اطلاعی نمی‌دهد، خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به دلخواه خودشان در افغانستان می‌ماند و هر موقع که بخواهند از این کشور خارج می‌شوند و به صورت خودسرانه بدون در نظر گرفتن منافع ملی و حقوق مردم افغانستان عمل می‌کند که این موضوع پذیرفتی نیست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار