بازگشت واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت شهر تهران به بانک شهر به کمیسیون تخصصی شورا

در سومین جلسه علنی شورای پنجم شهر تهران بر اساس اعتراض فرمانداری تهران به مصوبه واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت شهر تهران به بانک شهر بررسی این مصوبه به کمیسیون تخصصی شوراها بازگشت.

بازگشت واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت شهر تهران به بانک شهر به کمیسیون تخصصی شورابه گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در دستور جلسه امروز شورا مبنی بر اعتراض فرمانداری تهران در مورخ 29/5/96 به مصوبه (واگذاری شبکه پذیرش کارت بلیت الکترونیک به بانک شهر) اعضای شورا به بحث و بررسی پرداختند.

 الویری نماینده کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران گفت: حرف آخر کمیسیون را اول می‌زنم، اگر صدور کارت‌ها را به بانک شهر بدهیم 2 امتیاز دارد، یکی در سراسر کشور قابل تامین است و دوم اینکه منع قانونی ندارد، اما نکته  اینجاست که اگر جلوگیری از انحصارگرایی برای ما مهم است، نباید به دلیل سهم شهرداری در بانک شهر، صدور کارت بلیت‌ها را به بانک شهر بدهیم و این بند باید از دستور جلسه امروز خارج شود.

حبیب زاده نماینده کمیسیون حمل و نقل نیز با اشاره به اینکه یک مرتبه شهرداری تهران این مصوبه را تایید کرد و مجددا پس گرفته است، گفت: این درخواست به نوعی ترک مناقصه است که شهرداری تهران با توجه به 9 درصد سهمی که در بانک شهر دارد، درخواست داده که ترک مناقصه درست نیست، اما این را هم باید توجه داشت که شرکت خصوصی توسان تا سال 1400 قرارداد دارد و فسخ قرارداد هم می‌تواند ضرر و زیانی را با خود به همراه داشته باشد.

سالاری نیز با بیان اینکه بانک شهر باید رایگان کارت یکپارچه را صادر کند، گفت: این کارت بلیطت‌ها شامل همه خدمات شهری نبوده و یکپارچه نیست.

در ادامه سامانی نماینده سازمان فناوری اطلاعات شهرداری توضیحاتی درباره مسائل فنی سیستم کارت بلیت الکترونیک شهری ارائه داد.

هاشمی رئیس شورای شهر تهران در ادامه صحبت های سامانی اظهار داشت: این توضیحات کمک زیادی به بحث نمی‌کند و بهتر است در خصوص میزان پولی که در بحث کارت بلیت مطرح است، صحبت کنیم.

سامانی پاسخ داد: به طور میانگین روزانه حدود 300 میلیون تومان گردش مالی در فروش کارت بلیط داریم که شامل اتوبوسرانی و مترو می‌شود.

تابش‌سر معاونت برنامه ریزی و مدیریت شهری بانک شهر عنوان کرد: شهرداری تهران با توجه به سود 9 درصدی و همچنین سایر شهرداری‌های کشور با سود 37 درصدی از سهام بانک شهر در محل سودآوری با بانک شهر سهیم هستند که از محل همین سودها کمک‌های مالی زیادی به پروژه‌های کلان شهرداری شده است، در واقع بانک شهر هر اندازه سود ببرد به خود شهرداری‌ها که سهامدار هستند باز می‌گردد.

وی ادامه داد: بانک شهر در تلاش است تا به یکپارچه سازی کارت بلیت‌ها دست یابد.

رئیس شورای شهر گفت: شهرداری و معاونت حمل و نقل نیز موفق نیست که پروژه را از توسان بگیرند و به بانک شهر بدهند، البته بانک شهر هدف خوبی دارد و می‌خواهد کارت بلیت‌ها در همه سیستم حمل و نقل کشور مورد استفاده واقع شود. لازم به ذکر است که در گذشته در مدیریت بنده در مترو، شهرداری به همین دلیل بلیت را از مترو گرفت.

هاشمی ادامه داد: مشکل دیگری که وجود دارد مدیریت چند گانه یا قائل به یک فرد در سیستم است که بعد از مدتی باعث عدم وجود انگیزه در سایر مدیران برای ادامه یک پروژه می‌شود که برای مثال می‌توان شرکت فناسا را نام برد که وظیفه سرویس دهی و نگهداری گیت بلیت در مترو را بر عهده دارد، به کرات شاهد هستیم که گیت بلیت‌ها خراب می‌شود و مردم بدون زدن کارت از آنها رد می‌شوند.

در نهایت با اخذ 21 رای موافق بررسی مصوبه مذکور به کمیسیون‌های تخصصی شورا ارجاع داده شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار