یک کارشناس ادبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان تشریح کرد؛

دلایل کم کاری نویسندگان در حوزه ادبیات آیینی

شجاعی گفت: با توجه به اینکه قدرت مانور تخیل، برای شخصیت‌های مقدس کم می‌شود، دست به قلم شدن هم سخت است.

دلایل کم کاری نویسندگان در ادبیات آیینیسید مظفر شجاعی مدیر روابط عمومی انتشارات نیستان در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  در خصوص ناکافی بودن آثار ادبیات آیینی گفت: برای شخصیت های مقدس با توجه به این که قدرت مانور تخیل کم می شود، کار نوشتن سخت است. برای نگارش در حوزه آیینی جنبه‌های واقعی داستان باید رعایت شود و با توجه به استاندارد‌های رمان این کار سخت می‌شود.

شجاعی تصریح کرد: جنبه دوم سختی برای نگارش کارهای آیینی، این است که این کارها به تحقیقات مفصل نیاز دارد که با وجود منابع محدود و در دسترس نبودن شخصیت های دست اول دشوار است؛ چرا که نویسنده دنبال جزئیات است، در حالی که در منابع موجود جزئیات کم است.

وی درباره آثار فاخر در این عرصه گفت: رمانی مانند «نامیرا» استثناست و نویسندگان صرفاً نباید با توجه به فروش و شکوفایی این رمان وارد این فضا شوند.

شجاعی اضافه کرد: هم ناشران و هم نویسنده باید برای کتاب سرمایه‌گذاری کنند و منابع لازم را فراهم کنند؛ چرا که کار در این حوزه به حداقل یک‌سال کار تحقیقاتی نیاز دارد و امکانات باید برای نویسنده فراهم باشد؛ چرا که خیلی از نویسنده‌ها انگیزه شخصی دارند، اما واقعیات زندگی باعث می‌شود این گونه کارها کمتر نوشته شود یا زمان بیشتری ببرد.

شجاعی در خصوص سلیقه مخاطب در حوزه ادبیات آیینی تصریح کرد: کار در این زمینه کم است؛ اما اگر کار خوبی انجام شود مورد استقبال قرار می گیرد و مخاطب مشکلی با این کارها ندارد، به عنوان مثال «نامیرا»، «قدیس»، «کشتی پهلو گرفته» و «پدر، عشق، پسر» کتاب‌های خوبی هستند که در این حوزه نوشته شده‌اند و اتفاقاً با استقبال مواجه شده‌اند. این که سلیقه مخاطب با این کارها سازگار نیست صحیح نیست. اگر شرایط فراهم باشد، مخاطب مشکلی با این آثار ندارد.

 

انتهای پیام/

 

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار